Zgodnie ze wstępnymi zapowiedziami i deklaracjami Stena Line, o których informowaliśmy - jako pierwsi w polskich mediach - w zeszłym roku, szwedzki operator wprowadza, od 8 lipca, trzecią jednostkę na linię Gdynia-Karlskrona. Będzie nim Stena Allegra (ex Norman Trader). Statek jest obecnie na Morzu Północnym, w drodze na Bałtyk, prawdopodobnie do stoczni remontowej w Gdyni, gdzie wstępnie spodziewany jest 5-6 czerwca.
Norman Trader opuścił 26 maja Falmouth i rzekę Fal, na której oczekiwał ostatnio na zatrudnienie lub kupca. Płynie jednak nie pod własnym napędem, a holowany przez jednostkę Viking (holownik o uciągu na palu 70 T i moc napędu głównego 6080 KM.
Stena nabyła statek prawdopodobnie w kwietniu br., według źródeł brokerskich - za 10 mln euro, co uznawane jest za niską cenę jak na prom tego typu i wieku. Takie spekulacje lub oceny obserwatorów rynku współgrają z pogłoskami o nierewelacyjnym poziomie utrzymania jednostki przed ostatnim odstawieniem jej na postój "na sznurku", który - sam w sobie - stanu statku nie mógł poprawić oraz z faktem, iż prom nie może dotrzeć do stoczni remontowej przystosowującej statek do standardów nowego właściciela o własnych siłach i musi być holowany.
Trzeci statek na linii Gdynia-Karlskrona ma zaspokoić rosnący popyt na przewozy frachtowe na tej trasie. Prom, wyczarterowany od siostrzanej firmy Stena RoRo, będzie operować pod nazwą Stena Allegra (jego ostatnia z kilku dotychczasowych nazw, to Norman Trader).
Stena Allegra ma zwiększyć pojemność frachtową linii Gdynia-Karlskrona o 20% - w pierwszej fazie. W przyszłości istnieje możliwość rozbudowania rozkładu rejsów tego statku i tym samym uzyskania dodatkowej pojemności frachtowej tej linii.
Już od dość dawna pojawiały się pogłoski i spekulacje na temat zamiaru wprowadzenia przez Stena Line, na linię Gdynia-Karlskrona, trzeciego promu, o większej zdolności przewozowej ładunków, a w październiku minionego roku, jako pierwsi w polskich mediach, informowaliśmy o deklaracjach w tej sprawie ze strony przedstawicieli kierownictwa Stena Line.
Czytaj także: Większy prom na linii Gdynia-Karlskrona?
- Cieszę się, że możemy zaoferować rozkład rejsów uwzględniający trzeci statek. Ruch na naszej linii rósł wyraźnie w ostatnich latach. Potrzeba większej pojemności ładunkowej była oczywista, ponieważ już od dłuższego czasu pływaliśmy z pełnym pokładem samochodowym. Teraz możemy poprawić obsługę zarówno naszych klientów towarowych i turystów, oferując im więcej wypłynięć - mówi Tony Michaelsen, dyrektor linii Gdynia-Karlskrona.
Jak podaje Stena Line, w roku 2012 liczba jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.) przewiezionych na linii Gdynia-Karlskrona wzrosła o 7%, a liczba samochodów osobowych o 9% w porównaniu do roku poprzedniego. Tendencja rosnąca utrzymuje się nadal. W pierwszym kwartale 2013 liczba przewiezionych jednostek frachtowych wzrosła o 11%, a liczba samochodów osobowych o 8% w porównaniu do pierwszego kwartału roku 2012.
- Rozwój gospodarczy w Polsce i Europie Wschodniej jest bardzo dobry, a my wierzymy, że zarówno liczba przewiezionych ładunków jak i podróży prywatnych między Polską a Szwecją będzie wzrastać. Rozwiązanie z trzecim statkiem, który będzie kursował wraz ze Stena Vision i Stena Spirit na linii Gdynia-Karlskrona jest optymalne, a Stena Allegra idealnie uzupełnia ofertę tych dwóch statków - powiedział Michael McGrath, dyrektor ds. operacyjnych w Stena Line.
Stena Vision i Stena Spirit będą kursować zgodnie z dotychczasowym rozkładem rejsów. Stena Allegra będzie wypływać z Gdyni i Karlskrony trzy razy w tygodniu. Prom ma przybywać do Gdyni w środy i piątki o godz. 06:00, a w soboty - o 10:00, natomiast wypływać planowo z polskiego portu w poniedziałki i środy o północy, a w piątki o 08:00 rano. W Karlskronie cumować ma we wtorki i czwartki od 12:00 do 18:00 i w piątki od 20:00 do 22:00. Pierwsze wyjście z Gdyni planowane jest na 8 lipca 2013 r.
PioSta, rel
Fot.: Tim Green (CC)
Stena Allegra (ex Norman Trader) - charakterystyka podstawowa:
nr IMO 9147291
stocznia Astilleros Espanoles S.A. (AESA), Sevilla, Hiszpania
stoczniowy nr budowy 287
rok budowy 1998
(zwodowany w lutym 1998 roku, przekazany do eksploatacji 3 września 1998 r. armatorowi Cenargo International Ltd, Nassau)
poprzedni właściciel Daybreak Shipping, Ltd
wcześniejszy właściciel Cenargo International Ltd. (1998-2005)
obecny właściciel Stena RoRo
obecny operator Stena Line
linia Gdynia - Karlskrona (od lipca 2013)
długość całkowita 179,93 m
długość między pionami 168,70 m
szerokość 25,24 m
zanurzenie 6,50 m
wysokość do pokładu głównego 8,70 m
wysokość do pokładu górnego 14,90 m
nośność przy zanurzeniu 6,50 m 7360 t
nośność przy zanurzeniu 5,80 m 5500 t
tonaż pojemnościowy brutto 22 152
tonaż pojemnościowy netto 6645
długość linii ładunkowej
- na pokładzie głównym 900 m
- na pokładzie górnym 1050 m
- łącznie 1950 m
ładowność trailerów (zestawów drogowych) 12 m / 16 m
- na pokładzie głównym 72 / 54
- na pokładzie górnym 84 / 64
- łącznie 156 / 118
wysokość międzypokładzi (prześwit pokładów) 5,20 m
wyposażenie przeładunkowe:
- dziobowe i rufowe furty i rampy ładunkowe
- rampa dziobowwa 15,0 + 2,0 x 4,5 m
- rampa rufowa 13,0 + 2,0 x 17,0 m
- 2 wewnętrzne rampy ruchome między pokładem głównym i górnym o wymiarach 55,0 X 3.2 m
system kompensacji przechyłów trzy zespoły zbiorników kompensacji przechyłów Flume
zbiorniki
- paliwo ciężkie 1310 t
- olej napędowy 30 t
- balasty 3900 t
- woda słodka 290 t
- olej smarny 145 t
- zbiorniki systemu kompensacji przechyłów 1500 t
- zbiorniki stablilizacji 415 m3
liczba miejsc pasażerskich 195 (według komunikatu Stena Line z końca maja 2013 r.)
inne źródła podawały w różnych okresach: 250 miejsc pasażerskich; 214; certifikat bezpieczeństwa na 399 osób (według innych źródeł miała to być liczba miejsc pasażerskich po uzupełnieniu środków ratunkowych)
liczba kabin 57 (według komunikatu Stena Line z końca maja 2013 r.; niektóre źródła podają: 57 kabin pasażerskich z miejscami dla 114 osób na "dolnych łóżkach" + 96 miejsc na "górnych" składanych łóżkach pullman'owskich)
ogólnodpstępne pomieszczenia dla pasażerów: bar-lounge, salon video, restauracja, sklep
miejsca siedzące w pomieszczeniach ogólnego użytku
- restauracja 100 miejsc
- bar-lounge 100 m.
- salon video 20 m.
- fotele lotnicze 96
napęd, urządzenia sterowe i elektrownia okrętowa:
- dwie śruby nastawne Wichmann (138 obr/min)
- silniki napędu głównego cztery, wysokoprężne, typu Wärtsilä 9L38
- moc silników napędu głównego 4 X 8076 KM (600 obr/min)
- łączna moc napędu głównego 23 760 kW
- prędkość 22,5 w.
(wg niektórych źródeł - do 24 w.; Stena Line, w komunikacie z końca maja 2013 r., podaje 22 węzły)
- dwa dziobowe stery strumieniowe typu Brunvoll, po 1300 kW - każdy
- dwa stery Becker'a
- silniki pomocnicze dwa, wysokoprężne, typu Wartsila 6L20
- moc zespołów prądotwórczych 2 x 930 kW (900 obr/min)
- prądnice zawieszone ("wałowe") 2 x 1750 kVA + 2 X 800 kVA
klasyfikacja Lloyd's Regsiter (wg wiedzy z maja 2013 r.)
wcześniejsze nazwy, operatorzy i zatrudnienie:
ostatnie zatrudnienie - brak (laid-up na River Fal, koło Falmouth, Wlk. Brytania, od lipca 2011 r.)
Norman Trader (2011) - P&O Ferries - Dublin - Liverpool
Norman Trader (2011) - operator Stena Line - linia Holyhead - Dublin
Norman Trader (2011) - P&O Ferries - linia Dublin - Liverpool
Norman Trader (2011)
Norman Trader (2011) - LD Lines - linia Le Havre - Portsmouth
Norman Trader (2010-2011)
Norman Trader (2010) - LD Lines - linia Boulogne - Dover
T Rex ( do maja 2010) - Norfolkline - linia Birkenhead - Dublin
T Rex (2010)
T Rex (2009-2010) - CoTuNav (Tunisia ferries) - linia Marseille - Tunis
T Rex (2009) - T-Link Lines - linia Genoa voltri - Termini Imerse
AVE Luebeck (2008 do kwietnia 2009) - Terrabalt, Litwa
Pau Casals (do listopada 2008) - Caronte & Tourist - linia Messina - Salerno
Pau Casals (2006-2008) - Balearia - na linii Walencja - Palma
Europax Appia (2005 do stycznia 2006)
Dawn Merchant (do listopada 2005) - Norse Merchant Ferries - linia Liverpool - Dublin
Dawn Merchant (2002-2005) - Norfolkline - linia Dunkierka - Dover
Dawn Merchant (1999-2002) - Norse Merchant Ferries - linia Liverpool - Dublin
Dawn Merchant (1998 do stycznia 1999) - Und RoRo - linia Istambuł - Triest
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.