Stocznie, Statki

W niedzielę rano 20 listopada br., po zakończonym remoncie awaryjnym, Gdańską Stocznię Remontową opuścił kontenerowiec Northern Magnitude, o cały metr bijąc dotychczasowy rekord długości statku, ustanowiony wcześniej przez inną remontowaną tu jednostkę.

To był najdłuższy statek, jaki do tej pory zawinął do Gdańskiej Stoczni Remontowej i zarazem do portu wewnętrznego w Gdańsku. Zgodnie z dokumentacją jego długość wynosi 300,00 m, a szerokość 40 m. Dotąd najdłuższa jednostka, remontowana w tej gdańskiej stoczni mierzyła 299,00 metrów.

Northern Magnitude swoją długością "przeskoczył" także tegorocznego dotychczasowego "rekordzistę" - amerykański samochodowiec Endurance, mierzący "tylko" 264,6 m, remontowany tu w lutym br.

Z uwagi na bariery terenowe, tj. linię wysokiego napięcia, zawieszoną nad Martwą Wisłą na wysokosci 58 m (zlokalizowaną w pasie nabrzeża Dworzec Drzewny), kontenerowiec przed wpłynięciem do portu musiał zostać zabalastowany. Pozwoliło to osiągnąć odpowiednie zanurzenie - 8,5 metra, dzięki czemu wysoka nadbudówka minęła przewody linii energetycznej, wiszące nad kanałem portowym, w bezpiecznej odległości, nie przekraczając 52 metrów od lustra wody. 

Po zacumowaniu przy nabrzeżu Zdobywców Kołobrzegu statek został odbalastowany. Z kolei przed wypłynięciem ze stoczni, kontenerowiec ponownie przyjął 15 tys. metrów sześc. wody. Proces napełniania zbiorników balastowych zajął około 24 godzin.

Wzmożonej uwagi ze strony kapitanów holowników, które wprowadzały i wyprowadzały statek do stoczni wymagało tradycyjnie przejście przez Zakręt Pięciu Gwizdków. Z uwagi na parametry toru wodnego w tym miejscu, konieczna jest tam zmiana kursu statku o 110 stopni, przy utrudnionej widoczności z uwagi na zabudowę nabrzeży. Przeprowadzenie tak długiej jednostki wymaga więc ogromnej precyzji.

Był to tzw. statek ponadgabarytowy. Każdy ruch takiej jednostki musi mieć specjalne warunki, czyli m.in. określoną ilość holowników. Czasami, przy statkach takiej wielkości, kapitanat nakazuje jeszcze dodatkowy - piąty holownik, ponad przepisy portowe. W tym wypadku były cztery - informuje Dział Eksploatacji WUŻ Port and Maritime Services Ltd Sp. z o.o.

Mamy nowoczesne i mocne holowniki, a kapitanowie za ich sterami posiadają odpowiednie umiejętności i bogate doświadczenie, bo przecież statki tej wielkości codziennie wpływają do Portu Północnego w Gdańsku. Tutaj należało poświęcić więcej uwagi ze względu na wąski akwen i wymagający pod kątem manewrowym tzw. Zakręt Pięciu Gwizdków, znajdujący się przy ujściu Martwej Wisły ku Zatoce Gdańskiej.

Nazwa Zakręt Pięciu Gwizdków nawiązuje do sygnałów dźwiękowych dawanych przez statki, będących ostrzeżeniem dla mijających się jednostek.

Northern Magnitude wpłynął przede wszystkim na naprawę płetwy steru, która została uszkodzona w wyniku kawitacji. Praca odbywała się na doku, bez konieczności demontażu tego ważącego 114 ton elementu. Mimo to było to skomplikowane i czasochłonne zadanie. Ponadto w ramach remontu wymieniono relingi i wentylację w dwóch ładowniach, sporo pracy mieli także kadłubowcy w zbiornikach balastowych i paliwowych.

Northern Magnitude, co warto zaznaczyć, był także najdłuższym do tej pory statkiem, zadokowanym w Gdańskiej Stoczni Remontowej.

Kontenerowiec zbudowała w 2003 roku południowokoreańska stocznia Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd. według jej standardowego projektu Daewoo 6500

Statek należy do klasy wielkości post-panamax. Ma 40 m szerokości i mieści na pokładzie kontenery w 16 rzędach (po szerokości statku). Kontenerowiec może przewozić maksymalnie 6732 kontenerów 20-stopowych (TEU). Pojemność brutto statku wynosi 75 590 jednostek.

Statek, pływający obecnie pod banderą Portugalii, należy do niemieckiego armatora Norddeutsche Vermogen Holding, który nie eksploatuje go sam jako przewoźnik kontenerowy, a udostępnia przewoźnikom pod, zazwyczaj długookresowe, czartery. Do dotychczasowych czarterujących kontenerowiec należały tacy znani i renomowani przewoźnicy, jak Mitsui OSK Lines Ltd, MSC Mediterranean Shipping Co czy Hapag-Lloyd AG, a ostatnio - Hamburg Süd. Przez niemal 11 lat, od końca roku 2004, statek nosił nazwę czarterową Bangkok Express.

Zarządem technicznym i eksploatacyjnym statku zajmuje się światowy potentat w tej dziedzinie - grupa V Ships.

SL, AL, PBS

Fot.: Maciej Bielesz / PortalMorski.pl

Northern Magnitude - charakterystyka podstawowa:
nr IMO 9252553
państwo bandery - Portugalia
armator (właściciel) - Norddeutsche Vermogen Holding, Niemcy
armator zarządzajaący, zarząd techniczny - V Ships Hamburg GmbH & Co KG, Niemcy
operator - Hamburg Sudamerikanische, Niemcy
stocznia - Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co Ltd, Geoje Yard, Korea Południowa
stoczniowy nr budowy - 4093
rok budowy - 2003
przekazanie do eksploatacji - 29.12.2003
wodowanie - 18.10.2003
położenie stępki - 21.07.2003
początek budowy - 03.2003
zamówienie - 05.2001
długość całkowita - 299,99 m (według innych źródeł - 301,00 m)
długość między pionami - 286,56 m
szerokość konstrukcyjna - 40,00 m
zanurzenie konstrukcyjne - 14,521 m
wysokość boczna - 24,20 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 60,63 m
wyporność - 112 638 t
nośność - 85 810 t
masa statku pustego - 26 828 t
tonaż pojemnościowy brutto - 75 590
tonaż pojemnościowy netto - 42 233
ładowność kontenerów - 6732 TEU (w ładowniach 3174 TEU; na pokładzie 3558 TEU)
ładowność kontenerów "statecznościowych" @ 14 t - 5118
liczba gniazd dla kontenerów chłodzonych - 550
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 7833 m³
napęd główny:
pojedynczy silnik wysokoprężny napędza jedną śrubę o stałym skoku o prędkości obrotowej do 104 obr./min. - SG 1 × MAN-B&W 10K98MC-C, dwusuwowy, rzędowy, 10-cylindrowy, 980 mm × 2400 mm (średnica cylindra × skok tłoka); (SG produkcji Doosan Engine Co Ltd)
moc napędu głównego - MCR 57 075 kW (77 599 KM), CSR 51 367 kW (69 839 KM)
prędkość maksymalna - 26,50 węzła
prędkość eksploatacyjna - 24.60 w.
spalanie - 204 tony / dobę
silniki pomocnicze (elektrowni okrętowej) - 2 × MAN-B&W 8L27/38, MCR 2450 kW + 2 × MAN-B&W 9L27/38, MCR 2750 kW (produkcji STX Man B&W)
prądnice zespołów prądotwórczych - 2 × 2400 kW 440/220 V 60 Hz + 2 × 2700 kW 440 / 220 V 60 Hz
dziobowy ster strumieniowy - 1 × 2000 kW (2719 KM)
miejsca dla załogi - 16
klasyfikacja - Det Norske Veritas
notacja klasy: +/ 100 A5 E Container ship SOLAS-II-2,Reg.19 IW LC RSCS MC E AUT; M (Green Passport) Cert; klasa lodowa: FS Ice Class II 

+9 Polski Kapitan
Warto dodać, że Kapitanem tej jednostki jest Łukasz Cieśla
23 listopad 2022 : 09:24 Lenakru | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.444 4.5338
EUR 4.6347 4.7283
CHF 4.7065 4.8015
GBP 5.3549 5.4631

Newsletter