Stocznie, Statki

Strażak-28 (B-861-1), statek pożarniczy zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding SA dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, rozpoczął próby morskie. Po kilkudniowych testach, nastąpi przygotowanie jednostki do przekazania Zamawiającemu.

Strażak-28 ma już za sobą montaże wyposażenia i próby na uwięzi, czyli testy w warunkach portowych wszystkich urządzeń i systemów znajdujących się na statku. Teraz przyszedł czas aby sprawdzić, jak nowa jednostka poradzi sobie w warunkach morskich.

W czasie prób morskich sprawdzamy działanie wszystkich urządzeń w normalnych warunkach eksploatacyjnych, zweryfikujemy także wszystkie założone parametry jednostki, jak prędkość, czy siła uciągu - mówi Krzysztof Radzikowski, kierownik projektu. - Przeprowadzone zostaną próby manewrowe, działanie systemu gaszenia, który jest podstawową funkcją budowanego statku, rozwijanie zapory przeciwolejowej oraz wszystkie systemy odpowiadające za szeroko rozumiane bezpieczeństwo, w tym bezpieczne operowanie jednostką w eksploatacji.

Strażak-28 to nowoczesna jednostka pożarnicza o długości 29,2 m, szerokości 10,47 m, z uciągiem na palu 45 t, wyposażona w dwie pompy FiFi o mocy 2700 m3/h każda. Próby morskie rozpoczęły się we wtorek 25 bm. i mają potrwać pięć dni.

Proces budowy jest już praktycznie zakończony i jednostka jest prawie gotowa do przekazania Zamawiającemu. Po próbach morskich pozostaną do wykonania ostatnie poprawki oraz wyposażenie statku w części zapasowe i inwentarz rzeczowy – dodaje kierownik projektu.

Podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego, czyli oficjalne przekazanie Strażaka-28 zaplanowano na 18 listopada.

Poniżej na filmie testy systemu gaszenia pożarów Strażaka-28:

Przypomnijmy, że wodowanie statku odbyło się 30 czerwca br. Było to pierwsze w tym roku wodowanie w stoczni z grupy kapitałowej Remontowa Holding. Jednostkę opuszczono na wodę przy pomocy żurawi pływających REM-220 i Conrad Consul.

Strażak-28 będzie wykonywać m.in. działania związane z ochroną przeciwpożarową przy przeładunkach, transporcie materiałów niebezpiecznych przez zbiornikowce przewożące gazy i ciecze łatwopalne, wymagające asyst jednostki pożarowej oraz zadań związanych z ratownictwem i bezpieczeństwem pracy portu. Ponieważ, poza funkcjonalnością statku pożarniczego, będzie on spełniać także funkcje holownicze, uzyska klasę lodową L2.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście obecnie w swojej flocie eksploatuje dwa statki pożarnicze. W Świnoujściu bazuje Strażak-26, który w pierwszej kolejności asystuje metanowcom dostarczającym skroplony gaz ziemny do terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. W tym czasie w dyspozycji ZMPSiŚ jest Strażak-24, który zabezpiecza port w Szczecinie, a także zapewnia asysty jednostkom przewożącym ładunki niebezpieczne na torze wodnym Szczecin-Świnoujście.

Zakup nowego statku pożarniczego jest dofinansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Oś priorytetowa III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego, Działanie 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych, Projekt „Zakup statku pożarniczego dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Spółka Akcyjna”.

AL

Fot.: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter