Stocznie, Statki

Pierwszy prom typu ro-pax dla Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM) zacznie być budowany jeszcze w 2022 roku - poinformował PAP wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Dodał, że jednostka powinna być gotowa na przełomie 2024 i 2025 r.

"Pierwszy transport blach do budowy statku przybył do Gdańskiej Stoczni Remontowej, więc realizacja jest już w toku. Mamy potwierdzenie od prezesa stoczni oraz armatorów - PŻM (Polskiej Żeglugi Morskiej) i PŻB (Polskiej Żeglugi Bałtyckiej) o terminowej realizacji przedsięwzięcia, czyli budowy promów" - powiedział PAP przedstawiciel resortu infrastruktury.

Gróbarczyk przypomniał, że kontrakt przewiduje opcję trzy plus jeden, czyli budowę trzech promów i ewentualnie czwartego. Odbiorcą pierwszego i trzeciego ma być PŻM, drugiego - PŻB. Promy będą budowane dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM, przez Gdańską Stocznię Remontową im. Józefa Piłsudskiego w Gdańsku za pośrednictwem spółki celowej Remontowa Ropax Sp. z o.o.

"Według zapewnień stoczni prace spawalnicze mają na pewno rozpocząć się jeszcze w tym roku, z kolei pierwsza dostawa promu to przełom 2024-2025 r." - dodał wiceminister infrastruktury.

Dotychczas miały miejsce m.in. intensywne prace projektowe i zamówienia / zakupy materiałów i kluczowego wyposażenia [red.].

 

Umowa na budowę promów została zawarta w listopadzie 2021 roku, a w grudniu spółka Polskie Promy otrzymała 1 mld zł dokapitalizowania - w tym 650 mln zł ze strony Skarbu Państwa, który objął nowe udziały w spółce Polskie Promy; pozostała kwota to finansowanie dłużne dla spółki.

Każdy z planowanych promów typu ro-pax (pasażersko–samochodowych ze zwiększoną przestrzenią ładunkową) ma mieć 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej, określającej możliwości przewozowe danej jednostki, ma wynieść 4,1 tys. m, a prędkość maksymalna promów - 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

Michał Boroń  

+32 Jak budowa ?
Jaki początek ? Przecież "stępka" pod pierwszy prom leży w Szczecinie od lat. Jeszcze trochę i rozsypie się w kupę rdzy.
No i ten sukces w postaci odbudowy stoczni Szczecińskiej...
25 wrzesień 2022 : 19:04 Piotr Włodarczyk | Zgłoś
+21 5 lat
Zaraz po zobaczeniu tej "stępki" mówiłem, że to nie element statku tylko coś mającego przypominać. Każdy kto spędził ileś tam lat w prawdziwej stoczni na pierwszy rzut oka widział, że ta konstrukcja jest źle zaprojektowana i nie może być częścią prawdziwej budowy. I dodałem, że tylko gdańska remontowa jest w stanie wybudować taki statek. Aktualnie to się potwierdziło a sławna stępka szczecińska idzie na złom. To osobista klęska prominentnego posła PiS, Joachima Brudzińskiego. Zapowiadał, że jeśli prom nie powstanie, to założy "turecki sweter a'la Krzysztof Kononowicz i powie, że ten projekt się nie udał". Jak do tej pory nic takiego nie miało miejsca, jak wiele rzeczy zapowiedzianych i nigdy nie skończonych w historii Polski po 1989 roku przez różne partie.
26 wrzesień 2022 : 10:56 Tom Horn | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter