Stocznie, Statki

Wielozadaniowy okręt ratowniczy dla Marynarki Wojennej RP, budowany w ramach projektu "Ratownik", opracowywanego przez okrętową firmę projektowo-konsultingową MMC Ship Design & Marine Consulting z Gdyni jest już czwartym typem nowej jednostki dla polskiej floty od początku w pełni nadzorowanym i certyfikowanym przez Polski Rejestr Statków (PRS). 

Na konsorcjum przedsiębiorstw realizujących projekt "Ratownik" składają się: Stocznia Remontowa Nauta, PGZ Stocznia Wojenna i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej. Polski Rejestr Statków - instytucja certyfikującą i klasyfikującą konstrukcje okrętowe - podpisał porozumienie z konsorcjum.

PRS w oparciu o przepisy obowiązuje w Unii Europejskiej i NATO oraz spójny obszerny zbiór własnych regulacji i zaleceń certyfikował i poddawał na każdym etapie budowy kontroli patrolowiec Ślązak (dawniej korweta wielozadaniowa Gawron projektu 621), a ostatnio - niszczyciela min ORP Kormoran (podobnie, jak i dwóch następnych zamówionych), nowych holowników (już w budowie) i wreszcie jednostek ratowniczych. "Ratownik", zamówiony w 2017 r. ma być zbudowany, kosztem ok. 800 mln zł, do roku 2022. Wtedy podjęta ma być decyzja, czy dojdzie zamówienie na drugi okręt tego typu.

Składający się z wielu tomów katalog przepisów, opracowanych przez PRS, stał się podstawą wcielania do służby w MW RP nowatorskiej w naszych warunkach konstrukcji ze stali nisko-magnetycznej, czyli niszczyciela min ORP Kormoran ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA. Było to zadanie istotne i pionierskie ze względu na to, że Kormoran jest pierwszym zbudowanym w niepodległej Polsce i wcielonym do służby w MW RP okrętem bojowym w zupełnie nowej rzeczywistości - po wstąpieniu Polski do Sojuszu Atlantyckiego i Unii Europejskiej, co implikuje m.in. konieczność spełniania przez każdy nowy polski okręt ostrych międzynarodowych norm ochrony środowiska w portach i na morzu. Wcześniej PRS SA nabywał doświadczenia w trakcie współpracy z Marynarką Wojenną RP oraz stocznią Remontowa Shipbuilding SA przy budowie okrętu ORP kadm. X. Czernicki.

Fakt posiadania przez PRS SA własnych, kompletnych Przepisów klasyfikacji i budowy okrętów wojennych jest na pewno jednym z ważnych czynników wyboru PRS SA jako towarzystwa klasyfikacyjnego także dla "Ratownika". W przepisach tych uwzględnione są wszelkie mające zastosowanie wymagania: klasyfikacyjne, konwencyjne, standardy, normy i procedury wojskowe oraz cywilne, tak narodowe jak i międzynarodowe, w tym NATO, UE i ONZ (IMO).

Należy podkreślić również fakt, że PRS SA jest członkiem Stowarzyszenia Klasyfikacji Okrętów Wojennych krajów NATO (NSCA) oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Bezpieczeństwa Okrętów Wojennych (INSA). Rolą ich jest tworzenie nowych przepisów bezpieczeństwa okrętów wojennych. W skład stowarzyszenia INSA wchodzą marynarki wojenne i towarzystwa klasyfikacyjne, a PRS SA jest jednym z jego założycieli.

Projekt okrętu typu "Ratownik" opracowuje biuro projektowo-konsultingowe MMC Ship Design & Marine Consulting z Gdyni.

PBSrel (PRS)

Rys.: MMC SD&MC

Okręt projektu ''Ratownik''
Okręt projektu ''Ratownik''
+15 CE
Podobno jest problem z AFRAME ma być demontowany wytnijcie w pokładzie poket o kształcie dźwigu rufowego z jeżdżącymi silownikami do kładzenia i podnoszenia konstrukcji zabezpieczonej przykręcanymi pokrywami. Siłowniki na wózkach z blokadą na pinach i nie trzeba demontować konstrukcji. Stopy amocowane na stałe. A generalnie to jest to i wyglada zer helideck pomieści AW101 duża możliwość transportu rozbitkow bo na północnym to st by plus helikoptery stanowią trzon ewakuacji rannych w ciężkim stanie. Generalnie o to chodzi ładny statek będzie.
25 październik 2018 : 16:38 Mar | Zgłoś
+3 Heli deck na srodokreciu?
Co z umiejscowieniem pokladu helikopetera w rejonie srodokrecia? W razie wypadku helikopter nie wpadnie do wody (heli deck na rufie lub dziobie) lecz roztrzaska sie na pokladzie...
02 listopad 2018 : 08:58 Jaaaaac | Zgłoś
+9 Okręt ratowniczy
Nareszcie zaczyna się coś dziać. Może marynarka wojenna wreszcie otrzyma kolejny nowy okręt.Znam przepisy PRS i uważam że są dobrze opracowane chodzi oczywiście o przepisy dotyczące jednostek wojskowych. Problemy mogą pojawić się przy realizacji tego okrętu. Stocznia wojenna nie ma dostatecznej liczby pracowników którzy mogą pracować przy budowie okrętów wojennych. Życzę powodzenia.
25 październik 2018 : 16:51 Jakim | Zgłoś
+6 Czy...
Czy stocznia WOJENNA ma w ogóle pracowników ? Bo jeżeli buduje jeden okręt 10 lat i nie może go skończyć.
25 październik 2018 : 18:24 maciek2 | Zgłoś
+4 SIGNIT
Skoro SW buduje okręt dla szwedzkiej MW ( w sierpniu zaawansowanie prac osiągnęło 50 %), to chyba mają kim robić...
26 październik 2018 : 10:53 JanW | Zgłoś
+5 portowy
Dla uściślenia SW nie buduje okrętu dla MW. Buduje Nauta, a SW, GST są podwykonawcami.
26 październik 2018 : 11:32 dziennik | Zgłoś
+5 pracownicy
Cytuję maciek2:
Czy stocznia WOJENNA ma w ogóle pracowników ? Bo jeżeli buduje jeden okręt 10 lat i nie może go skończyć.
Z tego co wiem to nie ma dostatecznej liczby takich pracowników./ Wykonywać prace przy budowie okrętu dla marynarki wojennej mogą jedynie pracownicy posiadający certyfikat uprawniający do wykonawstwa prac dla wojska i policji. Dotyczy to też nadzoru.
26 październik 2018 : 05:06 japsen | Zgłoś
+5 Jak to?
Cytuję japsen:
Z tego co wiem to nie ma dostatecznej liczby takich pracowników./ Wykonywać prace przy budowie okrętu dla marynarki wojennej mogą jedynie pracownicy posiadający certyfikat uprawniający do wykonawstwa prac dla wojska i policji. Dotyczy to też nadzoru.

Jeżeli nie mają dostatecznej liczby pracowników z uprawnieniami, to nie powinno się było zlecać tej stoczni budowy tego okrętu.
26 październik 2018 : 07:37 Stan | Zgłoś
+4 800 mln zł?
czyli około 200 mln euro. Czemu aż tak dużo? Wyposażenie aż tak drogie?

Wg wiadomości z dzisiaj: nowy ropax dla Balearii: katamaran 125m długości, zasilany LNG, prędkość 40 węzłów. Szacowany koszt: 90 mln euro.
26 październik 2018 : 07:32 . | Zgłoś
+6 portowy
A ten ropax ma komory hiperbaryczne, dźwigi offshore, a-frame, hangar z dzwonem nurkowym, klasę lodową, lotnisko itd?
26 październik 2018 : 11:34 dziennik | Zgłoś
+6 Ratownik
W ubiegłym roku marynarka turecka wcieliła do słuzby TCG Alemdar A582.
Jednostka ma 90.8 m i 4200 DWT. Dwa rufowe pedniki po 3250 kW oraz dziobowy 1400 kW.
Inne dane tez są ciekawe. Warto je porównać z "Ratownikiem". Szczególnie pędniki i umieszczenie lądowiska.
Nowa Zelandia zdecydowała się na zakup Edda Fenn ST-253 IMO 9273662 84.7 m zbudowanego w 2003 .
Ten norweski offshor psiada dzwig pokładowy 100 ton i duze mozliwosci serwisowe.
Cena statku wraz z doposazeniem to 103 mln $. Rozwiązanie o tyle ciekawe, bo offshorów w "dobrej cenie" jest sporo.
Oczywiście rozwiązań jest znacznie więcej.
Porownajmy tez cene Ratownika z ceną promu dla PŻB, chyba jednak jest dość wysoka mimo szczególnego wyposazenia.
Mieczyslaw
26 październik 2018 : 16:14 Mieczyslaw | Zgłoś
-3 Ratownik
Dobra wiadomosc ze cos sie dzieje. Cena jednak jest zbyt wysoka chybva ze w tej cenie jest wliczony helikopter?? Z wizualizacji wynika ze kadlub i system napedowy to przerobka serii MMC a wiec nie trzeba tego projektowac od poczatku. Poklad lotniczy to troche wiecej stali ale to nei jest taki koszt. Ktos pisze o dzwigach its. Najgorsze ze jak zawsze Marynarka Wojenna probuje upchnac wszystko cale wyposazenie na jeden statek. Gdzie tu logika ??? Jak mu jeszcze dodadza peryskop to bedzie mogl symulowac nawet okret podwodny
26 październik 2018 : 18:29 Stefan | Zgłoś
-2 Okręt jednostka konwencyjna?
Może ktoś wyjaśnić udział PRS przy budowie okrętu? o ile wiem, okręty MW nie podlegają konwencjom.
28 październik 2018 : 14:58 Igor2000 | Zgłoś
+3 okrety wojenne
Od kilku lat towarzystwa klasyfikacyjne mają opracowane przepisy dotyczace okretów wojennych w tym PRS też ma przepisy.
Poszukaj sobie przepisów PRS dowiesz się wtedy co np znaczą symbole : AGF. FS czy PP lub co t0 jest VERTREP. Z pewnością nie wiesz
co to jest cytadela lub schron na okręcie wojennym.
30 październik 2018 : 11:10 rekin2 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9057 3.9847
EUR 4.2527 4.3387
CHF 4.4228 4.5122
GBP 4.9771 5.0777

Newsletter