Stocznie, Statki

Seven Mar, statek do układania podmorskich rurociągów i kabli (Pipe Layer Vessel) do Gdańskiej Stoczni Remontowa SA wpłynął na demontaże, transport statkowych elementów i zabezpieczenie urządzeń. To pierwsza taka jednostka w tej stoczni.

Zbudowany w 2001 roku w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard - Ulsan, Seven Mar  jest jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie statków tego typu. Na pokładzie ma kilka urządzeń dźwigowych - główny o uciągu 340 ton; 400-tonową windę do wydawania rur, dwa podwodne roboty ROV, a także platformę dla helikoptera.

Seven Mar  w ostatnim czasie eksploatowany był na wodach Ameryki Południowej w czarterze koncernu Petrobras (Brazylia). Po zakończeniu tego projektu dla statku nie było zatrudnienia, dlatego armator skierował go do Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. Jej zadaniem było zabezpieczenie wszystkich maszyn i urządzeń na jednostce, a także czasowe odstawienie jej do nabrzeża Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Subsea 7, właściciel i operator statku zajmuje się podwodną inżynierią, a także świadczy specjalistyczne usługi w morskiej branży energetycznej. Firma zarejestrowana jest w Luksemburgu z siedzibą w Londynie. Została założona w styczniu 2011 roku przez połączenie dwóch firm Acergy SA i Subsea 7 Inc. Jej flota liczy ponad 40 statków, z których większość to specjalistyczne jednostki typu diving support vessel  z imponującym wyposażeniem. Stocznia Remontowa SA remontowała ostatnio inne statki Subsea 7, w tym: Seven Atlantic (dł. 144,70 m), Seven Falcon (dł. 120,21 m), a w tym roku także Seven Osprey (dł. 101,71 m).

Seven Mar:

  • nośność statku: 13 129 t,
  • długość całkowita: 144,6 m,
  • szerokość: 27,03 m,
  • zanurzenie: do 7,3 m,
  • prędkość: do 13,9 węzła,
  • załoga: 121 osób.

JU, AL

Fot.: Jerzy Uklejewski

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter