40 mln zł przeznaczono na drugą turę programu złomowania jednostek rybackich. Dodatkowo 10 mln zł przeznaczono na odprawy dla rybaków, którzy pracowali na kutrach przeznaczonych do złomowania.
Na stronie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pojawiło się ogłoszenie Prezesa Agencji w sprawie możliwości składania wniosków o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego "Rybactwo i Morze". W pierwszej transzy łącznie zlikwidowano kilkadziesiąt kutrów rybackich.
Wnioski na realizację operacji dotyczących złomowania statku rybackiego oraz przekwalifikowania statku rybackiego można składać w ramach Priorytetu 1. Promowanie rybołówstwa zrównoważonego środowiskowo, zasobooszczędnego, innowacyjnego, konkurencyjnego i opartego na wiedzy w zakresie działania 1.6 "Trwałe zaprzestanie działalności połowowej". Wnioski o dofinansowanie można składać w dniach od 5 czerwca do 20 czerwca 2017 r. włącznie.W ramach powyższego naboru ustala się limit środków finansowych, do którego może zostać przyznana pomoc finansowa w wysokości 40 mln złotych. Jak udało się nam ustalić, w trakcie pierwszego naboru średnio armator kutra o długości około 17 metrów mógł liczyć na odszkodowanie w wysokości około 1, 2 mln zł. Pomoc finansowa przyznawana jest zgodnie z kolejnością składania wniosków o dofinansowanie.
Rybacy mogą składać wnioski na realizację operacji dotyczących utraty miejsca pracy na statku rybackim w dniach od 20 czerwca do 14 lipca 2017 roku. Na ten cel przeznaczono kwotę 10 mln zł.
Zgodnie z przepisami rekompensaty przyznawane są właścicielom unijnych statków rybackich, które są zarejestrowane jako aktywne oraz które w ciągu dwóch lat kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku o wsparcie prowadziły działalność połowową na morzu przez co najmniej 90 dni w roku i rybakom, którzy w ciągu dwóch lat kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku o wsparcie przez co najmniej 90 dni w roku pracowali na morzu na pokładzie unijnego statku rybackiego, którego dotyczy trwałe zaprzestanie.
Rybacy i armatorzy, którzy otrzymają rekompensaty, muszą skutecznie zaprzestać wszelkiej działalności połowowej. Beneficjent dostarcza właściwemu organowi dowód skutecznego zaprzestania działalności połowowej. W przypadku, gdy rybak wróci do działalności połowowej w okresie krótszym niż dwa lata od daty złożenia wniosku o wsparcie, rekompensata zostaje zwrócona na podstawie pro rata temporis.
Wsparcie wypłaca się wyłącznie po trwałym usunięciu równoważnej zdolności z rejestru floty rybackiej Unii, a także po trwałym odebraniu licencji połowowych i upoważnień do połowów. Beneficjent nie może zarejestrować nowego statku rybackiego w ciągu pięciu lat od otrzymania takiego wsparcia. Z uwagi na ochronę dziedzictwa morskiego, tradycyjne statki drewniane mogą otrzymać wsparcie na rzecz trwałego zaprzestania działalności połowowej bez złomowania, pod warunkiem, że takie statki zachowają na lądzie funkcję związaną z dziedzictwem.
Część środowiska rybackiego nie ukrywała zaskoczenia, kiedy ogłaszano drugą turę naborów.
Podczas pierwszej tury powiedziano nam, że więcej pieniędzy na złomowanie jednostek już nie będzie i jest to ostatnia okazja - mówi nam anonimowo jeden z armatorów zezłomowanej jednostki. - Odszkodowania były niższe niż podczas poprzednich edycji programu. Uznaliśmy jednak, że nie ma innego wyjścia. Teraz okazuje się, że pieniądze z programu złomowania zostały i ogłasza się kolejne nabory.
Ostateczną liczną zezłomowanych jednostek poznamy po zakończeniu drugiej tury naboru. Planowane jest to na połowę 2018 roku.
Hubert Bierndgarski
fot. H. Bierndgarski