Prawo, polityka

Rząd Federacji Rosyjskiej zatwierdził zasady transportu węglowodorów i węgla Północną Drogą Morską wykluczające w jego realizacji statki zbudowane poza Rosją.

Rząd zatwierdził listę zasad i działań, zgodnie z którymi transport węgla i węglowodorów Północną Drogą Morską od marca 2026 roku będzie realizowany wyłącznie statkami rosyjskiej budowy. Decyzję opublikowano właśnie na rządowym portalu informacji prawnej Federacji Rosyjskiej.

Wykaz obejmuje transport morski ropy naftowej, gazu (w tym skroplonego), kondensatu gazowego i węgla wydobywanego w Federacji Rosyjskiej (w tym na szelfie kontynentalnym) i ładowanych na statki w portach i na wodach Północnej Drogi Morskiej, do pierwszego punktu rozładunku lub przeładowywanie. Na liście działalności znajduje się również magazynowanie ropy naftowej, produktów naftowych, gazu (w tym LNG), kondensatu gazowego i węgla, jeśli takie magazynowanie odbywa się na statku na wodach Północnej Drogi Morskiej.

Ponadto na liście znajdują się kabotaż, lodołamanie, prace hydrotechniczne / inżynierię morską, oceanotechnikę i górnictwo morskie, podwodne prace techniczne i inne podobne na morskich wodach wewnętrznych lub morzu terytorialnym. Nowe regulacje dotyczą także kontroli sanitarnej, kwarantanny i innych rodzajów kontroli, lodołamania i pilotażu na wodach Północnej Drogi Morskiej.

Rozporządzenie wchodzi w życie 1 marca 2023 r. i obowiązuje do 1 marca 2029 r., natomiast ograniczenia w transporcie węglowodorów i węgla oraz kabotażu wprowadzane są na jego mocy od 1 marca 2026 r., natomiast ograniczenia w pracach hydrotechnicznych / inżynierii morskiej, oceanotechnice i górnictwie morskim - od 1 marca 2027 r.

Ministerstwo Przemysłu i Handlu corocznie do 1 grudnia będzie musiało przedkładać rządowi uzgodniony z Ministerstwem Transportu raport o gotowości przemysłu stoczniowego do spełnienia wymagań.W 2021 r. resort przygotował projekt dekretu rządowego, zgodnie z którym tylko statki rosyjskie będą mogły transportować węgiel i węglowodory Północną Drogą Morską, a także brać udział w kabotażu, lodołamaniu i pilotażu - poinformował Kommiersant.

Celem nowych rozwiązań jest rozwój substytucji importu w przemyśle okrętowym i zapewnienie zamówień rosyjskim stoczniom.

Zwrócono również uwagę, że wymagania dotyczące użytkowania wyłącznie statków zbudowanych w Rosji nie dotyczą jednostek już oddanych do użytku lub zamówionych. Oznacza to, że na wodach Północnej Drogi Morskiej będą mogły być używane wyłącznie statki rosyjskiej budowy, ale chodzi tylko o te zbudowane po 1 marca 2026 roku.

Ponadto rząd może zezwolić na używanie statków obcej budowy, jeśli nie ma warunków w Rosji lub możliwości przeprowadzenia operacji technologicznych związanych z ich budową.

PBS; z mediów

Fot. Rosatomflot; mapka: Wikimedia Commons; collage: PBS 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter