Prawo, polityka

Niemcy zajęły drugi co do wielkości na świecie (przez część źródeł określany błędnie jako największy) megajacht Dilbar należący do objętej sankcjami siostry rosyjskiego oligarchy Aliszera Usmanowa, o czym poinformował na Twitterze Federalny Urząd Śledczy (Bundeskriminalamt - BKA) - przekazał Bloomberg.

Pomimo wysiłków, które BKA określił "ukrywaniem spraw zagranicznych", ustalono że właścicielką jachtu jest siostra Usmanova, Gulbakhor Ismailova.

"Luksusowy jacht Dilbar podlega zatem sankcjom prawnym i mógł zostać zgodnie z prawem skonfiskowany w Hamburgu" - poinformowała BKA w tweecie. Bloomberg przytoczył opinię rzecznika BKA (zacytowanego uprzednio przez Deutsche Presse-Agentur - PAP), który podkreślił, że jacht ten nie może być "sprzedany, wynajęty lub zastawiony jako zabezpieczenie".

Usmanow jest właścicielem pakietu akcji USM, rosyjskiej grupy inwestycyjnej posiadającej udziały w Metalloinvest - jednego z największych na świecie producentów rudy żelaza. Posiada też udziały oraz w firmie telekomunikacyjnej MegaFon. Jest szóstym najbogatszym Rosjaninem z majątkiem 19 miliardów dolarów, według Bloomberg Billionaires Index. Jacht został nazwany na cześć jego matki.

Dilbar mierzy 156 metrów, co - według m.in. PAP - czyni go największym na świecie pod względem pojemności. Już to jest błędnym, niespójnym stwierdzeniem, ponieważ długość nie decyduje o wielkości czy pozycji superjachtu czy jakiegokolwiek statku w rangingu jednostek o największej pojemności. 

PAP i część agencji prasowych oraz mediów na świecie twierdzi, ze Dilbar jest największym superjachtem (megajachtem) na świecie. Nie jest to prawda. Zarówno dłuższy, jak i większy pod względem tonażu pojemnościowego brutto jest megajacht Fulkal Salamah (nr IMO 9714460; rok budowy 2016; stocznia Mariotti, Włochy; długość całkowita 164,00 m; GT 20 361; nośność 3269 t) formalnie należący do rządu Omanu. Wszystko wskazuje zatem na to, że Dilbar, zajmuje drugą pozycję wśród największych megajachtów świata pod względem tonażu pojemnościowego brutto (gross tonnage).

Natomiast pod względem drugorzędnego prarametru, czyli długości całkowitej (w przypadku takich jednostek pływających, jak superjachty, decydująca przy porównywaniu wielkości jest pojemność brutto) Dilbar (156,00 m) plasuje się na jeszcze dalszej pozycji, a mianowicie na szóstej, za superjachtami Azzam (180,61 m), Fulkal Salamah (164,00 m), Eclipse (162,50 m), Dubai (160,00 m) i będącym dopiero w budowie Blue (158,00 m). 

Dilbar (nr IMO 9661792; rok budowy 2016; stocznia Lürssen, Niemcy; długość całkowita 156 m, szerokość maksymalna 25,70 m, szerokość konstrukcyjna 23,50 m, zanurzenie 6,30 m; GT 15 917; wyporność 12 580 t; nośność 1230 t; masa statku pustego 11 350 t) już na początku marca znajdował się w porcie w Hamburgu gdzie przechodził remont. Jak ustalił PortalMorski.pl megajacht przebywa w Hamburgu od 29 października 2021 roku. Obecnie jest w suchym doku stoczni Blohm+Voss. 

Według amerykańskiego ministerstwa skarbu jego wartość oscyluje między 600 a 750 mln dolarów. Jednostka posiada 25-metrowy basen oraz dwa lądowiska dla helikopterów. Wnętrza megajachtu Dilbar zaprojektowało studio Winch Design, zaś bryłę zewnętrzną - Espen Oino International.

Ewa Nehring (PAP); PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Lürssen

Megajacht Dilbar
Megajacht Dilbar
Megajacht Dilbar
Megajacht Dilbar
Megajacht Dilbar
Megajacht Dilbar
Megajacht DilbarMegajacht DilbarMegajacht DilbarMegajacht DilbarMegajacht DilbarMegajacht Dilbar

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter