Prawo, polityka

22 stycznia 2019 r., SEA Europe i rumuńska Prezydencja UE zorganizowała w Brukseli spotkanie z przedstawicielami rządów krajów członkowskich UE, których organizacje pracodawców zrzeszone są w SEA Europe. W spotkaniu wzięła również udział przedstawicielka Komisji Europejskiej.

Ze strony polskiej w spotkaniu uczestniczyła delegacja rządowa Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej pod kierownictwem Agnieszki Kuraszyk, natomiast stronę pracodawców reprezentował dyrektor Biura Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE Ireneusz Karaśkiewicz.

Spotkanie poświęcone było omówieniu zagrożeń i wyzwań przed którymi staje europejski przemysł morski, w tym w szczególności wzrastający protekcjonizm i nieuczciwe praktyki handlowe stosowane w stosunku do europejskich stoczni i producentów wyposażenia okrętowego. Celem spotkania było uświadomienie władzom Unii Europejskiej i przedstawicielom poszczególnych rządów zagrożeń jakie niesie obecna sytuacja, a także zwrócenie uwagi na konieczność podjęcia kroków przeciwdziałających tym zagrożeniom.

Przedstawiciele SEA Europe podkreślali, że historycznie europejski przemysł okrętowy kilkakrotnie musiał stawiać czoła konkurentom silnie wspieranym przez państwo i zawsze bardzo na tym tracił nie znajdując zrozumienia u decydentów politycznych. Tak było w latach 60., gdy konkurencja japońska przejęła znaczną część rynku produkcji statków, później doszła subsydiowana konkurencja koreańska, a obecnie mamy silnie wspieraną przez państwo konkurencję chińską.

Chiny w swoim programie „Made in China 2025” jasno stawiają sobie za cel zajęcie dominującej pozycji w sektorze technologii morskich, m.in. poprzez przejęcie lukratywnej branży produkcji statków pasażerskich i wycieczkowców. Środkiem do tego celu jest subsydiowanie cen tych statków i oferowanie ich armatorom znacznie poniżej kosztów produkcji. Jeżeli ośrodki kierujące UE nie podejmą stanowczych kroków przeciwdziałających tym praktykom, możemy niebawem stanąć w obliczu upadku całej branży okrętowej w Europie w ciągu najbliższych kilku lat.

Oprócz przeciwdziałania nieuczciwym praktykom handlowym, bardzo ważne jest utrzymanie przewagi technologicznej nad konkurentami i związane z tym przeznaczenie znacznych środków w kolejnym budżecie UE na badania i innowacje.

Sekretarz Generalny  SEA Europe, Christophe Tytgat podkreślił, że Europa nie może sobie pozwolić na brak wsparcia dla swoich stoczni i producentów wyposażenia okrętowego. Kolejna polityczna porażka w zakresie wsparcia sektora technologii morskiej w Europie może tym razem doprowadzić do znacznych strat gospodarczych i utraty miejsc pracy, nie mówiąc już o upadku strategicznego dla naszego kontynentu przemysłu.

Wszystkie strony spotkania zgodziły się, iż problem jest bardzo poważny i wymaga podjęcia konkretnych działań mających na celu wsparcie sektora technologii morskich.

Następnego dnia, na spotkaniu dyrektorów organizacji zrzeszanych w SEA Europe przeważały opinie, że problemy podnoszone od dłuższego czasu przez SEA Europe, znajdują coraz większe zrozumienie wśród decydentów UE, jednak konieczne jest podjęcie kolejnych kroków.

Ireneusz Karaśkiewicz

i.karaskiewicz@forumokretowe.org.pl

Autor jest dyrektorem Biura Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7274 3.8028
EUR 4.2455 4.3313
CHF 4.5232 4.6146
GBP 5.0395 5.1413