Inne

Zakończył się remont Długiego Pobrzeża w centrum Gdańska. Koszt przebudowy około 500-metrowego odcinka od Mostu Zielonego do Targu Rybnego, to ponad 70 mln zł.

W środę odbyła się konferencja prasowa, podczas której prezydent Gdańska i przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG) poinformowali o zakończeniu remontu Długiego Pobrzeża.

W ramach inwestycji wykonano m.in. nową konstrukcję nabrzeża, a także nową nawierzchnię. Wymieniono lub odnowiono też elementy małej architektury, takie jak latarnie czy balustrady. Przedsięwzięcie obejmowało również umocnienie dna Motławy koszami gabionowymi oraz wykonanie drewnianej konstrukcji odbojowej.

Dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska Krzysztof Małkowski wskazał, że zadanie postawiło przed miastem bardzo dużo wyzwań.

Nie tylko w zakresie samej sfery projektowej, bo musieliśmy dokonywać zmian w trakcie budowy stosownie do tego co odkrywaliśmy. Wiązały się z tym zmiany technologii wykonania robót, ale również samej logistyki dostaw, ponieważ nabrzeże zostało wzmocnione przy użyciu mikropali. Były one dostarczane na plac budowy przy użyciu barek od strony wody. Również od strony wody odbywała się dostawa wszystkich materiałów budowlanych – objaśniał Małkowski.

Dodał, że sama rozbiórka konstrukcji żelbetowej starego nabrzeża była wykonywana od strony wody.

Kafary, przy użyciu których dokonywano palowania również były umocowane na specjalnej barce. Przy okazji naszych robót udało nam się również oczyścić dno Motławy. Wspomnę tylko, że nurkom udało się wydobyć motocykl z jej dna. Sama inwestycja wymagała od nas naprawdę bardzo precyzyjnej koordynacji wszystkich robót – powiedział dyrektor DRMG.

Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz podkreśliła, że prace na ostatnim remontowanym odcinku pobrzeża wzdłuż Motławy musiały zostać skorelowane z pracami wykonywanymi przez Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku.

Mamy jeszcze jeden odcinek do zrobienia, od Baszty Łabędź, w okolicy hotelu Hilton do mniej więcej ulicy Wartkiej. Dzisiaj jesteśmy na etapie projektowania, do końca roku mamy uzyskać pozwolenia na budowę i jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w przyszłym roku kolejny, ostatni odcinek nabrzeża zostanie umocniony, przebudowany i nawierzchnia jego będzie bardziej przyjazna – tłumaczyła prezydent miasta.

Zdaniem Przemysława Majewskiego, radnego PiS w Radzie Miasta Gdańska, przebudowa Długiego Pobrzeża była potrzebna, ale tempo inwestycji mogło być szybsze. "Nie może być tak, że inwestycja, która była zaplanowana na początku na rok, przeciągnęła się tak naprawdę na blisko trzy lata" – powiedział.

Modernizacja, która objęła blisko 500 metrów nabrzeża realizowana była w ramach umowy Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, zgodnie z którą miasto przebudowało i wzmocniło konstrukcję nabrzeża, a inwestor prywatny wykonał nową nawierzchnię.

Umowa z głównym wykonawcą została podpisana w październiku 2022 roku, a prace rozbiórkowe rozpoczęto w styczniu 2023 r. Całkowity koszt przebudowy wyniósł ponad 73 mln zł. 

dsok/ agz/

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6719 3.7461
EUR 4.2114 4.2964
CHF 4.4752 4.5656
GBP 4.9639 5.0641