Inne

Już 17 listopada, jeśli warunki pogodowe będą sprzyjające, planowane jest rozpoczęcie dawno wyczekiwanej operacji przetransportowania okrętu podwodnego typu Kobben, dawnego ORP Sokół. Ruszy on z PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni i na specjalnym pontonie drogą wodną zostanie przetransportowany najpierw do nabrzeża technicznego w obrębie gdyńskiego portu.

19 lub 20 listopada Sokół dotrze do Nabrzeża Pomorskiego w Basenie Prezydenta, na miejsce ORP Błyskawica (słynny weteran już 16 listopada zostanie wyholowany do Portu Wojennego w Oksywiu na czas całej operacji). W tym miejscu okręt zostanie przemieszczony na wieloosiowe platformy transportowe. Precyzyjny harmonogram operacji uzależniony jest zarówno od czynników technicznych, organizacyjnych, jak i od warunków pogodowych.

Po przygotowaniu trasy lądowej Sokół ruszy w stronę Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni (prawdopodobnie 22 lub 23 listopada). Obecnie kończone są prace przygotowawcze na terenie MMW (wzdłuż Bulwaru Nadmorskiego) specjalnej betonowej niecki, w której okręt będzie eksponowany. Posadowienie w tejże niecce nastąpi prawdopodobni 24 listopada. Przez kolejne miesiące planowane są prace przygotowujące obiekt do funkcji muzealnej, aby już w sezonie letnim gotowy był do przyjęcia gości.

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni przejęło Kobbena w lipcu 2020 r. i od tego czasu trwały prace w PGZ Stoczni Wojennej – oczyszczenie i zakonserwowanie kadłuba, wycięcie wejścia i wyjścia dla zwiedzających, pomalowanie kadłuba. We wnętrzu nastąpił demontaż jednego z silników, który trafił już na Ekspozycję Plenerową w Muzeum. Zakończyły się liczne prace adaptacyjne, a na zewnątrz okręt zyskał przyspawane podstawy.

Plenerowa ekspozycja okrętu podwodnego ex ORP Sokół mieć będzie charakter swoistego pomnika upamiętniającego tysiące polskich marynarzy pełniących tę elitarną służbę. Będzie nie tylko „opowiadał” historię konkretnego okrętu, ale stanie się swego rodzaju memoriałem poświęconym wszystkim 25 polskim okrętom podwodnym i ich załogom, ze szczególnym uwzględnieniem dokonań polskich podwodników w walce z Niemcami i Włochami podczas II wojny światowej.

Okręt wraz z „wyposażeniem transportowym” będzie ważył ok. 370-380 ton, długość wynosi ok. 47,4 m, szerokość w najszerszym miejscu 4,60 m (ale tymczasowa rama transportowa ma ok. 8 m).

rel (Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni)

Fot.: MMW w Gdyni

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter