Inne

Już od jutra, tj. piątku, 16 lipca bogata, 85-letnia historia towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków na wystawie na pokładzie statku-muzeum Dar Pomorza.

Polski Rejestr Statków to jedyne polskie towarzystwo klasyfikacyjne, które prowadząc niezależną działalność rzeczoznawczą na rynku międzynarodowym i kierując się interesem publicznym, pomaga administracji państwowej, ubezpieczycielom i swoim klientom zapewnić bezpieczeństwo ludzi, obiektów pływających, lądowych, ładunków i środowiska naturalnego.

"Przede wszystkim bezpieczeństwo" – hasło to towarzyszy wielu zawodom wykonywanym w trudnych warunkach, w tym także w szeroko rozumianej branży morskiej. Jego zapewnienie nie byłoby możliwe bez odpowiedniego nadzoru. Polski Rejestr Statków pełni szczególną rolę w polskiej gospodarce morskiej: wpływa nie tylko w sposób bezpośredni na zapewnienie technicznego bezpieczeństwa statków, ale, będąc pomostem między nauką a przemysłem, również integruje środowisko.

{no-article-gallery}

Historia PRS sięga 1932 roku, kiedy pojawił się pierwszy zamysł powołania polskiej instytucji klasyfikacyjnej. Przyczyną były trudności, jakie niemieckie instytucje czyniły polskim jednostkom przewożącym towary pomiędzy portami Wolnego Miasta i Gdyni, oraz wynikające stąd kłopoty z ubezpieczaniem zarówno barek, jak i ładunków. Polski Rejestr Żeglugi Śródlądowej został oficjalnie powołany w 1936 roku.

Do momentu wybuchu II wojny światowej instytucja zajmowała się nadzorem wyłącznie nad barkami i statkami towarowymi, pływającymi po polskich rzekach oraz przez Zatokę Gdańską. Po wojnie jej nazwę zmieniono na Polski Rejestr Statków oraz, w związku z odzyskaniem przez Polskę 500 km wybrzeża morskiego, określono nowe zadania. W 1950 roku pod nadzór PRS trafiły pierwsze statki pełnomorskie.

Lata 60. XX w. - "złoty wiek" polskiej gospodarki morskiej - to dla PRS czas intensywnego rozwoju. W samych tylko stoczniach Gdańska i Gdyni instytucja nadzorowała rocznie po 25-27 budów statków, oprócz tego pod jej kontrolą budowane były liczne statki w innych stoczniach morskich i rzecznych. W tym czasie, rozporządzeniem Ministra Żeglugi, normy PRS zostały uznane za obowiązujące przepisy technicznego bezpieczeństwa polskich statków morskich. Tym samym Polski Rejestr Statków zyskał status narodowej instytucji klasyfikacyjnej.

{no-article-gallery}

W latach 70. PRS włączył się w działalność międzynarodowych stowarzyszeń i organizacji, co przyczyniło się do wzrostu udziału statków obcych bander w nadzorowanym przez organizację tonażu oraz do uruchomienia zagranicznych placówek i przedstawicielstw, m.in. w Kopenhadze, Antwerpii i Nowym Jorku. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku PRS rozpoczął również ścisłą współpracę z polską Marynarką Wojenną.

Dziś zakres działania Polskiego Rejestru Statków to nie tylko nadzór nad statkami morskimi, śródlądowymi, okrętami wojennymi i jednostkami specjalnymi, ale również nad konstrukcjami przemysłowymi, przedsiębiorstwami serwisowymi i produkcją materiałów. To także certyfikacja na zgodność z dyrektywami Unii Europejskiej, ekspertyzy rzeczoznawcze i doradztwo techniczne, a także organizacja szkoleń i szeroko pojęta działalność naukowo-badawcza.

Wystawę "Poznaj PRS!", obrazującą bogatą historię polskiego towarzystwa klasyfikacyjnego, od 16 lipca do 31 października 2021 roku będzie można zobaczyć na Darze Pomorza, w przestrzeni pomieszczenia III wachty. Miejsce ekspozycji nie jest przypadkowe; "Biała Fregata", pomimo swojego muzealnego charakteru, wciąż znajduje się wśród jednostek nadzorowanych przez inspektorów Polskiego Rejestru Statków.

"Poznaj PRS!" - wystawa czasowa
16.07.2021 – 31.10.2021
Statek muzeum "Dar Pomorza"

rel (Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku)

Fot., źródło: PRS

{no-article-gallery}

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6007 3.6735
EUR 4.2104 4.2954
CHF 4.5159 4.6071
GBP 4.8799 4.9785