Inne

2 kwietnia 2019 roku na wieczną wachtę odszedł kapitan Jerzy Pszenny. Był jednym z pionierów powojennej żeglugi, jedynym kapitanem dowodzącym dwoma ostatnimi polskimi transatlantykami Batorym i Stefanem Batorym (w sumie przez 7,5 roku). Wykładowca i prodziekan Wydziału Nawigacyjnego Wyższej Szkoły Morskiej. Całe zawodowe życie związał z Gdynią, gdzie mieszkał przy ulicy, jakżeby inaczej, Stefana Batorego.

Urodził się w Janikowie koło Inowrocławia w 1923 roku. Marzenia o morskiej służbie rozbudziła w nim lektura miesięcznika „Morze” wzmocniona wycieczką do Gdyni w 1937 roku. ​Wojna i okupacja zmusiły do odłożenia na kilka lat marzeń o morzu. Jednak już w 1945 roku Jerzy Pszenny wraca do Gdyni zdaje egzaminy i rozpoczyna naukę w Państwowej Szkoły Morskiej. Przeniesienie Wydziału Nawigacyjnego PSM do Szczecina sprawia, że jako absolwent pierwszego powojennego rocznika, w 1948 roku właśnie tam kończy Szkołę i zdobywa dyplom morski.

Podejmuje pracę we flocie – początkowo na statkach Generał Walter, Generał Bem i Puck. Na tym ostatnim w 1955 roku obejmuje po raz pierwszy stanowisko kapitana. Wysokie oceny pracy Jerzego Pszennego sprawiają, że trafia na flagowy transatlantyk Batory, początkowo jako I oficer, następnie w 1961 roku najmłodszy, zaledwie 38-letni kapitan.

W 1968 roku wytypowany został do składu 6-osobowej delegacji Polskich Linii Oceanicznych, która podczas dwóch rejsów na holenderskim liniowcu Maasdam, miała ocenić zasadność zakupu tej jednostki celem zastąpienia wysłużonego Batorego. Kapitan Pszenny uczestniczył w procesie przekształcania się Maasdama w Stefana Batorego i został po przebudowie jego pierwszym kapitanem.

Równolegle z pływaniem we flocie uzupełniał wykształcenie – w 1966 roku kończy studia magisterskie w Wyższej Szkole Ekonomicznej w Sopocie, a w 1972 roku broni doktoratu na Uniwersytecie Gdańskim. W latach 1970-1973 Jerzy Pszenny pełnił funkcję prodziekana Wydziału Nawigacyjnego ds. praktyk morskich Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni.

Kpt. ż.w. Jerzy Pszenny przez kilka lat był przedstawicielem PLO w Sztokholmie, dowodził także m.in. polskimi promami, pływał na zagranicznych kontraktach. Ostatnim statkiem kapitana Pszennego był wycieczkowiec Sun Ambassador. Zakończył pływanie w 1991 roku. W latach 1989-1993 pełnił funkcję przewodniczącego Stowarzyszenia Kapitanów Żeglugi Wielkiej. Regularnie gościł w Akademii Morskiej podczas tradycyjnego, grudniowego Święta Szkoły.

rel (Uniwersytet Morski w Gdyni)

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6719 3.7461
EUR 4.2114 4.2964
CHF 4.4752 4.5656
GBP 4.9639 5.0641