Inne

ThyssenKrupp uzgodnił sprzedaż swojej stoczni produkującej luksusowe jachty, Blohm + Voss na rzecz brytyjskiej firmy inwestycyjnej Star Capital. Niemiecki koncern stalowy chce się bowiem skoncentrować na budowie okrętów wojennych. Sprzedaż jest częścią wartego 10 miliardów euro planu pozbywania się niektórych aktywów, który rozpoczął się w ubiegłym roku i ma przynieść redukcję zadłużenia. Obejmuje on między innymi wyłączenie ze struktur grupy działu stali nierdzewnej. ThyssenKrupp zdecydował się sprzedać tak zwany dział stoczni cywilnych, produkujących jachty, promy, statki towarowe i kontenerowce, a także wspomnianą stocznię jachtową, ponieważ podczas recesji wyschły źródła nowych zamówień, a konkurencja ze strony azjatyckich rywali zwiększyła nadpodaż. Sprzedaż na rzecz Star Capital nastąpiła w sześć miesięcy po tym, jak koncern wycofał się z umowy z Abu Dhabi Mar, o zakupie trzech zakładów Blohm + Voss i stworzenia joint venture, które miało sprzedawać jachty na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej. W ramach umowy Thyssen sprzeda stocznię jachtową Blohm + Voss Shipyards, stocznię remontową Blohm + Voss Repair i producenta części Blohm + Voss Industries. Największy super-jacht wybudowany jak dotąd przez Blohm + Voss został kupiony przez rosyjskiego biznesmena, Romana Abramowicza i nazywa się Eclipse. Liczy 557 stóp długości, ma dwa lądowiska dla helikopterów i system antyrakietowy. ThyssenKrupp spodziewa się, że transakcja której wartość nie została ujawniona, zostanie sfinalizowana w pierwszym kwartale 2012 roku. Niemiecka gazeta Die Welt poinformowała w weekend, bez podawania źródeł, że Thyssen może zarobić na tej transakcji 100 milionów euro (134 miliony dolarów), z czego 30 milionów w gotówce. Po sprzedaży stoczni cywilnych spółka Marine Systems ThyssenKruppa będzie się składała ze stoczni wojskowych w Kilonii w Niemczech i Kockums w Szwecji, a także firmy produkującej sprzęt i projektującej jednostki wojskowe w Blohm + Voss Naval w Hamburgu. Tony Mallin, prezes Star Capital, powiedział Reuterowi, że jego firma zainwestuje „znaczące” sumy w trzy stocznie Blohm + Voss, ale nie chciał podać szczegółów. Powiedział, że jest duże zainteresowanie produkowanymi przez Blohm + Voss Shipyards na indywidualne zamówienie jachtami ze strony zamożnych Azjatów. Mallin powiedział, że Blohm + Voss Industries jest rynkowym liderem jeżeli chodzi o produkcję części do statków i dodał: „Około 85 procent zysku EBITDA firmy pochodzi z konserwacji i usług”. Zwrócił również uwagę, że dział silników olejowych w Blohm + Voss Repair złapał ostatnio wiatr w żagle dzięki temu, że wiele firm naftowych dużo inwestuje w platform wiertnicze. “Kraje takie jak Irak i Libia przebudowują obecnie swój przemysł naftowy”, powiedział. Dodał, że Blohm + Voss Repair, który między innymi naprawia promy pasażerskie i duże jachty, ma portfel zamówień wypełniony na następne 12 lat. Pytany, czy Star Capital daje gwarancje zatrudnienia dla 1.500 pracowników dwóch stoczni w Hamburgu i Kilonii, powiedział: „Nie dajemy gwarancji nikomu. Ocaliliśmy miejsca pracy, które w przeciwnym razie by zniknęły”. “Jasno daliśmy do zrozumienia, że nie mamy nieograniczonego dostępu do kapitału”, powiedział, zauważając, że ThyssenKrupp chciał zakończyć produkcję wielkich jachtów i zamknąć stocznie. “Uruchomiliśmy wystarczający kapitał, by zagwarantować wzrost dla tego biznesu. Teraz od zarządu i pracowników zależy, czy wykorzystają szansę”, dodał. Związek zawodowy IG Metall podał, że Star Capital powinien zapewnić gwarancje zatrudnienia dla 1.500 pracowników i honorować umowę płacową z załogą. Star Capital, fundusz inwestycyjny dysponujący aktywami w wysokości miliarda euro, został stworzony w 2000 roku w celu kupowania i rozwijania firm w takich sektorach jak ropa i gaz, telekomunikacja, transport i opieka zdrowotna. Obecnie jest zaangażowany między innymi w Oxford Aviation Academy i Eversholt Rail Group.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.4211 4.5105
EUR 4.6616 4.7558
CHF 4.6132 4.7064
GBP 5.4337 5.5435

Newsletter