Prace na osiadłym na mieliźnie statku MSC Baltic III skupiają się obecnie na utrzymaniu jego stabilności przez nadchodzącą zimę - poinformowała kanadyjska straż przybrzeżna.
MSC Baltic III osiadł na mieliźnie w ciężkich warunkach pogodowych po utracie zasilania 15 lutego br. Był w drodze z Halifaxu do Corner Brook. Ze statku ewakuowano helikopterem kanadyjskiej straży przybrzeżnej 20 marynarzy.
Prace ratownicze realizowane przez amerykańską firmę T&T Salvage z Teksasu skupiają się obecnie na usuwaniu paliwa i ładunku, choć postępy są spowolnione przez trudne warunki morskie i pogodowe. W momencie wypadku statek przewoził około 1,7 mln litrów ciężkiego paliwa i oleju napędowego. Władze poinformowały, że usunięto już 1665,7 metrów sześciennych ciężkiej ropy i zanieczyszczeń.
Do tej pory ze statku usunięto także 399 kontenerów z 472 kontenerów przewożonych na pokładzie MSC Baltic III. Spośród 73 kontenerów pozostających na pokładzie większość znajduje się pod pokładem pod wodą i przed usunięciem wymaga opróżnienia i podniesienia, co według władz jest złożonym procesem i jest kontynuowane w miarę jak warunki pogodowe pozwalają na bezpieczne prowadzenie działań. Dodatkowym utrudnieniem jest zepsute jedzenie w zalanych kontenerach, które powoduje nieprzyjemny zapach.
– Na pokładzie MSC Baltic III wykryto wahania poziomu siarkowodoru spowodowane zepsutą żywnością w części ładunku. Powoduje to nieprzyjemny zapach w okolicy statku. Poziom siarkowodoru jest stale monitorowany, a załoga pracująca na miejscu podejmuje środki ostrożności. Nie ma zagrożenia dla ludzi – poinformowała kanadyjska straż przybrzeżna.
Aktualnie prace skupiają się również na utrzymaniu stabilności kontenerowca przez nadchodzącą zimę, ponieważ z uwagi na znaczne uszkodzenia kadłuba statku nie można podnieść z dna.
Czytaj także:
Woda w ładowniach uwięzionego kontenerowca MSC Baltic III
Pogoda opóźnia uwolnienie z mielizny kontenerowca MSC Baltic III
Straż przybrzeżna dodała, że do statku MSC Baltic III pompowana jest woda balastowa, aby ustabilizować osiadły na mieliźnie statek przed zimą. W tym celu prowadzone są również regularne badania kadłuba przez nurków, służące monitorowaniu stanu podwodnej części statku i kierowaniu pracami związanymi z przygotowaniem do zimy.
Ponadto, trwa budowa kolejki linowej z brzegu do statku, aby zapewnić personelowi ratowniczemu bezpieczny dostęp. EEMS Dublin, statek towarowy pływający pod banderą holenderską, obsługiwany przez firmę żeglugową Amasus Shipping, pozostaje na miejscu jako jednostka wsparcia, ułatwiający transfer personelu i kontenerów. Urzędnicy poinformowali, że statek pozostanie w tym miejscu do czasu zakończenia operacji kontenerowych i ukończenia budowy kolejki linowej. Badania na wodzie i na brzegu, wraz z lotami dronów, są kontynuowane w celu monitorowania zanieczyszczenia, o ile pozwala na to pogoda.
Załogi straży przybrzeżnej nadal obserwują niewielkie plamy smoły w Cedar Cove i na pobliskich wybrzeżach i usuwają je w miarę ich wykrywania.
LEW (Źródło: Canadian Coast Guard)
