Bezpieczeństwo

W stoczni Jiangnan w Szanghaju uroczyście zwodowano w piątek lotniskowiec Fujian, trzeci tego rodzaju okręt w marynarce chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (ALW) i pierwszy w całości opracowany i zbudowany w Chinach - podały państwowe chińskie media.

Fujian, nazwany tak na cześć prowincji na wschodzie kraju, ma wyporność ponad 80 tys. ton i został wyposażony w elektromagnetyczne katapulty, które ułatwiają start samolotów - podał dziennik "Global Times".

Agencja Reutera ocenia zwodowanie lotniskowca jako kolejny krok w modernizacji chińskiego wojska. Przywódca kraju Xi Jinping wzywał do budowy "marynarki wojennej światowej klasy", a według komentatorów Chiny coraz wyraźniej zaznaczają swoją obecność wojskową na okolicznych morzach.

W najbliższym czasie mają się odbyć próby cumowania i testy systemów nawigacyjnych lotniskowca - podała stacja CCTV.

Według hongkońskiego dziennika "South China Morning Post" ceremonia była dwukrotnie przekładana. Początkowo planowano ją na 23 kwietnia, gdy przypadała 73. rocznica utworzenia marynarki ALW, ale została odłożona z powodu surowego lockdownu covidowego w Szanghaju.

Na uzbrojeniu chińskiej marynarki znajdowały się dotąd dwa lotniskowce, które nie posiadają katapult, lecz rampy startowe. Pierwszy z nich - Liaoning - został przez Chiny zakupiony jako nieukończony okręt budowany wcześniej dla marynarki ZSRR w Mikołajowie nad Morzem Czarnym. W oparciu o jego konstrukcję w Chinach zbudowano potem drugi lotniskowiec, Shandong.

Zdaniem większości ekspertów zrównoważenie potęgi amerykańskich lotniskowców zajęłoby Chinom dziesięciolecia, jednak postępy w budowie ich własnych okrętów oceniane są jako źródło prestiżu dla Pekinu, który według wielu analityków chciałby podważyć pozycję wojskową USA w regionie.

Co ciekawe - nie dokładnie w tej samej stoczni (w Szanghaju), ale w drugiej stoczni należącej do tej samej firmy (w Dalian) w zamówieniach i budowie są obecnie cztery statki dla polskiego armatora. Jak ujawniono w styczniu br. - stocznia Dalian Shipbuilding Industry Company (DSIC), należąca do grupy China State Shipbuilding Corporation (CSSC) zbuduje cztery masowce o nośności po 37 000 ton przystosowane do żeglugi po Wielkich Jeziorach Amerykańskich na zamówienie Polskiej Żeglugi Morskiej.

Dalian Shipbuilding Industry Company, z główną siedzibą i zakładem produkcyjnym w Dalian w prowincji Liaoning oraz oddziałem produkcyjnym w Szanghaju, określana jest jako największa stocznia w Chinach. Stocznia DSIC (zakład w Dalian) znana jest m.in. z zakończenia budowy, odkupionego od Rosji, pierwszego chińskiego lotniskowca Liaoning i samodzielnej budowy od stępki drugiego lotniskowca chińskiej marynarki wojennej - Shandong.

PAP; PBS (PortalMorski.pl)

Wodowanie nowego chińskiego lotniskowca
Wodowanie nowego chińskiego lotniskowca
Wodowanie nowego chińskiego lotniskowca
Wodowanie nowego chińskiego lotniskowca
Wodowanie nowego chińskiego lotniskowcaWodowanie nowego chińskiego lotniskowcaWodowanie nowego chińskiego lotniskowcaWodowanie nowego chińskiego lotniskowca

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter