We wtorek 25 listopada podczas konferencji Offshore Energy Conference w Amsterdamie niderlandzki operator statków Windcat podpisał umowę z Damen Shipyards Group na budowę nowego wielofunkcyjnego statku wsparcia zakwaterowania (MP-ASV) z opcją zamówienia pięciu dodatkowych jednostek tego typu.
Statki te, znane jako seria Innovation, będą łączyć duży otwarty pokład z podwodnym dźwigiem, energooszczędną eksploatacją oraz komfortowymi, wysokiej jakości pomieszczeniami mieszkalnymi dla personelu pracującego w sektorze energii morskiej przez dłuższy czas.
Zamówienie jest wynikiem współpracy między Windcat i Damen podczas opracowywania serii statków serwisowych Elevation Series Commissioning Services Operations Vessels (CSOV).
Statki MP-ASV to zupełnie nowy typ statków, oparty na sukcesie poprzednich projektów, o zwiększonych możliwościach i wydajności, informuje Windcat.
Chociaż oparte na sprawdzonej konstrukcji statków CSOV i w wielu przypadkach korzystające z pomocy tych samych dostawców, statki MP-ASV będą większe – projektowana długość wyniesie 102 m, a szerokość 20 m. Dzięki temu będą oferować większą powierzchnię pokładu wynoszącą 750 m kw, podwodny dźwig o udźwigu 150 ton oraz możliwość wodowania i wyławiania pojazdów ROV.
Każdy ze statków OSV będzie wyposażony w akumulatory o mocy 3981 kWh podłączone do sieci prądu stałego, zapewniające niską emisję spalin. Umożliwi to wyrównanie szczytowego zapotrzebowania na energię, dzięki czemu silniki główne o zmiennej prędkości będą wydajniejsze, na przykład podczas operacji związanej z dynamicznym pozycjonowaniem (DP), co pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa.
Silnik wodorowy z podwójnym zasilaniem umożliwi zasilanie generatora pomocniczego wodorem.
Statki będą przystosowane do przewozu maksymalnie 190 osób na pokładzie przez co najmniej 28 dni.
Podczas pobytu na morzu personel będzie miał bezpieczny i wygodny dostęp do infrastruktury morskiej za pośrednictwem pomostu z kompensacją ruchu, który może również utrzymywać stałe połączenie z innymi konstrukcjami.
Każdy statek będzie wyposażony w system DP2+. Oprócz pędników azymutalnych, na każdej jednostce zostanie zainstalowany zostanie pędnik tunelowy na dziobie i rufie, dzięki czemu statek będzie mógł nadal działać w trybie DP2 w przypadku awarii pędników azymutalnych.
Damen planuje rozpocząć budowę pierwszego statku MP-ASV w lutym 2026 roku, a jego dostawę przewiduje się na 2028 roku. Podobnie jak statki Windcat CSOV, statki MP-ASV będą budowane w stoczni Ha Long Shipyard w Wietnamie.
LEW (Źródło: Windcat)
