Stocznie, Statki

W czwartek 13 listopada w norweskiej w stoczni Ulstein Verft, kadłub statku do układania kabli Nexans Electra (CLV - Cable Laying Vessel) opuścił halę dokową i zacumował przy nabrzeżu wyposażeniowym. Pomimo trudnych warunków pogodowych operacja przebiegła sprawnie, poinformowała stocznia.

Jak dodano, dotychczasowy etap budowy prowadzony był w zadaszonym, kontrolowanym środowisku, co zapewniło optymalne warunki do pracy i precyzyjnego malowania. Jak podkreślają przedstawiciele norweskiej stoczni, hala dokowa pozwala na wykonanie wysokiej jakości prac, dzięki czemu wykończenie spełnia najwyższe standardy branżowe, co ma kluczowe znaczenie dla długotrwałej trwałości i wydajności statków w wymagających warunkach morskich.

Należy dodać (stocznia Ulstein Verft nie wspomniała o tym w komunikacie do mediów), że kadłub statku został zbudowany w stoczni CRIST SA w Gdyni i przekazany przez polskiego podwykonawcę w lipcu br. Norweska stocznia zajęła się dalszym wyposażaniem jednostki.

- Wodowanie kadłuba to coś więcej niż tylko logistyczny kamień milowy, to symboliczny moment w budowie statku, który odegra kluczową rolę w realizacji wizji Nexans dotyczącej elektryfikacji przyszłości, jako światowego lidera w projektowaniu i produkcji systemów kablowych oraz usług dla morskich projektów wiatrowych i podmorskich połączeń międzysystemowych – podkreślają przedstawiciele stoczni.

Wraz z przeniesieniem statku z hali dokowej na nabrzeże wyposażeniowe, rozpocznie się faza, która będzie obejmowała instalację kluczowych systemów, takich jak główne agregaty prądotwórcze, maszyny pokładowe i wyposażenie nadbudówki. Trwać będą prace związane z ostatecznym montażem, instalacją i malowaniem, a wszystkie systemy zostaną przetestowane. Pierwsze próby morskie zaplanowano na wiosnę 2026 roku.

Po zakończeniu budowy Nexans Electra (dł. 155,2 m; szer. 31 m) będzie wyposażony w tzw. „karuzelę” (bęben do składowania i wydawania kabli) o ładowności 10 000 ton, a także kosz na kabel światłowodowy o ładowności 450 ton. Będzie mógł wykonywać złożone zadania konstrukcyjne pod wodą, a jego wbudowane możliwości systemowe pozwolą na łatwe dostosowanie go do przyszłych potrzeb klientów.

To nie pierwszy raz, kiedy firmy Nexans i Ulstein współpracują przy dużym projekcie. W 2021 roku Ulstein dostarczył francuskiemu partnerowi statek do układania kabli Nexans Aurora (częściowo wyposażona jednostka także została zbudowana przez polskiego podwykonawcę CRIST SA).

Nexans Electra został zaprojektowany przez okrętowe biuro projektowo-konsultingowe Skipsteknisk z Alesund i bazuje na wspomnianym projekcie Nexans Aurora. 

- Skupiliśmy się na budowaniu silnej współpracy z naszymi dwoma głównymi dostawcami: Ulstein i NOV. Chcemy wykorzystać relacje i doświadczenie, które zdobyliśmy podczas realizacji projektu Nexans Aurora. Znamy kulturę zarówno ludzi, jak i firm. Współpraca z profesjonalistami, którzy są pasjonatami swojej pracy i doskonale sprawdzają się w pracy zespołowej, jest niezwykle satysfakcjonująca - podkreśla Frode Beyer, kierownik projektu Nexans w Ulstein Verft.

Jak dodaje Frode Beyer, przy budowie Nexans Electra, pomaga doświadczenie zdobyte podczas budowy Nexans Aurora

- Skorzystaliśmy z pewnych powtórzeń na etapie projektowania i zaopatrzenia, ale pojawiły się również nowe rozwiązania systemowe – w końcu od ostatniego projektu minęło pięć lat. Wykorzystaliśmy również doświadczenia zdobyte podczas eksploatacji, a to wymaga dostawcy i partnera projektowego, który jest gotowy do poszukiwania rozwiązań i właściwego wykonywania zadań - zaznacza Frode Beyer.

Ulstein Verft to norweska stocznia o ponad stuletnim doświadczeniu, specjalizująca się w projektowaniu, budowie i wyposażaniu wysoce wyspecjalizowanych statków, a także w ich modernizacji i serwisowaniu.

LEW (Źródło: Ulstein Verft) 

 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter