W Rotterdamie w dniach 4–7 listopada w centrum wystawienniczym Ahoy, odbywają się międzynarodowe targi morskie Europort. Wśród wystawców z całego świata jest także reprezentacja polskich firm.
W tegorocznej edycji imprezy, przypadającej co dwa lata, według informacji organizatora uczestniczy ponad 1100 firm z ponad 40 krajów. Jednocześnie są 1062 stoiska, ponieważ wielu wystawców prezentuje swoją ofertę w ramach 13 pawilonów narodowych, grupujących firmy z krajów takich jak Wielka Brytania, Chiny, Hiszpania, Norwegia, Rumunia, Turcja, Holandia, Włochy, Grecja, Niemcy, Francja, Dania oraz Indie.
Wśród wystawców dominują produceni i dostawcy wyposażenia morskiego, przede wszystkim z zakresu elektryki i automatyki okrętowej, systemów hydraulicznych, urządzeń pokładowych, radiokomunikacji oraz szerokiego spektrum technologii napędowych. Licznie reprezentowane są także stocznie produkcyjne i remontowe. Duży udział mają również firmy działające w obszarze digitalizacji, inteligentnych systemów, oprogramowania, zrównoważonego rozwoju i transformacji energetycznej.
Najliczniej reprezentowane branże potwierdzają, że Europort 2025 skupia się na nowoczesnych rozwiązaniach dla energooszczędnych i zrównoważonych napędów, automatyzacji systemów okrętowych oraz cyfrowej transformacji sektora morskiego.
Wśród wystawców nie zabrakło także polskich firm.
Wśród stoczni, tradycyjnie już jest obecna Gdańska Stocznia “REMONTOWA” im. J. Piłsudskiego S.A. z grupy Remontowa Holding, dla której rynek zachodnioeuropejski, obejmujący Niderlandy, jest kluczowym obszarem działalności.
Od lat do największej polskiej stoczni regularnie wpływają na remonty i modernizacje pogłębiarki (również armatorów belgijskich), statki inżynierii morskiej (np. do zasypywania rurociągów podmorskich), jednostki project cargo, a ostatnio coraz częściej statki sektora morskiej energetyki wiatrowej (dźwigowe statki instalacyjne fundamentów farm wiatrowych, jednostki CTV od transportu załóg, a także inne statki pomocnicze offshore wind).
Stoisko tej stoczni praktycznie każdego dnia było odwiedzane przez klientów – armatorów – zarówno niderlandzkich, belgijskich, francuskich jak i z innych krajów europejskich.
Stocznia Remontowa NAUTA S.A. z Gdyni, która w przyszłym roku będzie świętować 100-lecie działalności również remontuje pogłębiarki i inne jednostki armatorów holenderskich. W Rotterdamie wystawiła się na jednym stoisku (pod jej szyldem) z innymi firmami, takimi jak m.in. JPP Marine ze Szczecina (dostawca usług serwisowych dla przemysłu morskiego – naprawy i konwersje statków, przeglądy klasowe, mobilny serwis) oraz Techmarine z Gdańska (specjalizująca się w naprawach napędów i silników - głównych i pomocniczych - statków oraz dostawie części zamiennych).
Nie zabrakło oczywiście Morskiej Stoczni Remontowej GRYFIA S.A., działającej w Szczecinie i Świnoujściu.
Wśród polskich wystawców były także inne firmy, działające w sektorze stoczniowym i nie tylko.
Spółka BOTA TECHNIK, to uznany specjalista w naprawach i modernizacjach układów napędowych statków (silniki, śruby napędowe, linie wałów, przekładnie, sprzęgła, uszczelnienia, automatyka okrętowa). Firma jest przedstawicielem wielu renomownych światowych producentów w tej grupie wyposażenia, jednak na targach Europort skupiła się na prezentacji przyjaznych dla środowiska uszczelnień pochwy linii wału, w tym smarowanych olejem - air sealing system (Non-Pollution) AX i kompaktowych - compact seal CX/DX (double security) jak i uszczelnień typu water seal EVK (smarowanych wodą).
Jak dowiedzieliśmy się na stoisku, BOTA TECHNIK promowała szczególnie system AX japońskiego producenta KEMEL, z którym współpracuje od lat, zapewniający zerową emisję oleju do środowiska. Polska firma liczy, że 2026 rok będzie dla niej udany pod kątem konwersji uszczelnień linii wału z tradycyjnych systemów na ww. produkt Non-Pollution Air Sealing System od KEMEL-a przy okazji 5-letnich przeglądów klasowych statków. W instalacji tych systemów BOTA TECHNIK ma wieloletnie doświadczenie.
Wśród polskich firm obecna była także spółka DES Marine Engineering, oferująca naprawy statków, dokowania, generalne remonty silników głównych i pomocniczych oraz inne usługi wykonywane przez własne zespoły serwisowe.
W ramach wspólnego stoiska wystawiały się NAVA Engineering oraz NAVIKON.
Pierwsza to gdańska spółka, specjalizująca się w projektowaniu jednostek pływających różnych typów - statków, okrętów, holowników, jachtów, promów i jednostek rybackich, oprócz nowych budów, wykonująca także projekty przebudów i modernizacji, obejmujących m.in. systemy odsiarczania spalin, czy zarządzania wodą balastową.
Na stoisku była także stocznia NAVIKON, działająca w Świnoujściu, świadcząca szeroki zakres usług morskich, od prac mechanicznych, takich jak czyszczenie powierzchni, malowanie oraz prefabrykacja i montaż konstrukcji aluminiowych, po naprawy i przebudowy statków.
To wystawcy, którzy udział w targach Europort biorą od lat. Wśród polskich firm było jednak kilka, które zdecydowały się na to po raz pierwszy lub po długiej przerwie.
Do tej grupy należy m.in. APLISENS S.A., producent aparatury kontrolno‑pomiarowej (przetworniki, siłowniki, sondy, przepływomierze, regulatory, separatory, mierniki, czujniki, zawory, zasilacze, wyświetlacze) z siedzibą w Warszawie, mający także zakłady w Ostrowie Wielkopolskim, Krakowie i Radomiu.
Pierwszy raz na targach Europort jest także GAMBIT Lubawka, producent uszczelnień technicznych i materiałów termoizolacyjnych (płyty bezazbestowe, izolacje wysokotemperaturowe), kompensatorów, materiałów hamulcowych i sprzęgłowych. Firma działa od 1962 r. i eksportuje swoje produkty na rynki europejskie.
Z kolei spółka EFMETAL z Włocławka, będąca producentem lin stalowych i osprzętu linowego (haki, ściągacze śrubowe, szekle, zaciski linowe, kausze, ogniwa, złączki), a także zawiesi linowych i łańcuchowych, związanych z bezpiecznym podnoszeniem ładunków dla sektora morskiego i przemysłu, postanowiła wrócić na targi Europort po… 14 latach (ostatnio wystawiała się tu w 2011 roku).
Wśród polskich wystawców jest również spółka ELHAND Transformatory z Lublińca, działająca w kraju i za granicą, od 40 lat produkująca transformatory, dławiki niskiego i średniego napięcia oraz filtry harmoniczne i sinusoidalne dla przemysłu morskiego i offshore, a także energetyki i transportu (m.in. kolei).
Można było także zobaczyć ofertę spółki BOHAMET, znanego producenta okien, drzwi i włazów okrętowych, szkła, systemów wycieraczek oraz ognioodpornych stalowych obudów Ex „d” dla urządzeń elektrycznych i wyrobów stolarki aluminiowej. Firma prezentowała własne wyroby przez swojego agenta na tutejszym rynku, na stoisku holenderskiej firmy Trinoxx.
Z Rotterdamu: Grzegorz Landowski
Polscy wystawcy w galerii poniżej.
