Stocznie, Statki

W piątek 21 lipca, minister Marek Gróbarczyk miał okazję zobaczyć stopień zaawansowania budowy pierwszego promu typu Ro-Pax, który powstaje w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego SA.

Produkcja pierwszego promu Ro-Pax, o numerze budowy 101 dla spółki Polskie Promy, który będzie eksploatowany przez spółkę Unity Line, należącą do Polskiej Żeglugi Morskiej rozpoczęła się 24 października 2022 r. od cięcia pierwszych blach. 

Kadłub jest produkowany i montowany w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” z sekcji, powstających częściowo przy udziale firm podwykonawczych, za pomocą opracowanej w stoczni technologii scalania bloków, przy wykorzystaniu infrastruktury dokowej. Każdy prom będzie się składał z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które są budowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tysięcy ton.

Po niespełna 9 miesiącach budowy pierwszego z promów, jego kadłub jest na ukończeniu. W kolejnych tygodniach do stoczni sukcesywnie będą dostarczane ostatnie bloki, które następnie zostaną scalone w jedną całość.

Minister Marek Gróbarczyk w trakcie piątkowej wizyty mógł zobaczyć stopień zaawansowania budowy promu zarówno z perspektywy nabrzeża, jak i z pokładu stoczniowego holownika Panda. W towarzystwie Adama Ruszkowskiego, prezesa zarządu Remontowa Holding S.A., Michała Habiny, prezesa Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A., budowniczych promu oraz przedstawicieli spółki Polskie Promy, zwiedził także wnętrze przyszłej siłowni, gdzie w czerwcu zamontowano silniki, dostarczone przez producenta. Wcześniej minister miał również okazję zobaczyć magazyn armatorski, w którym czekają kolejne podzespoły potrzebne do budowy Ro-Paxów, w tym dostarczone w lipcu pędniki azymutalne na pierwszy z promów.

Nie miałem wątpliwości, co do realizacji tego projektu, natomiast w świetle nieprawdziwych informacji, które obiegają opinię publiczną, taka wizyta była potrzebna, aby wskazać faktycznie, jak bardzo zaawansowana jest budowa pierwszej jednostki Ro-Pax. Mogę potwierdzić, że cały proces budowy naszych promów przebiega bez opóźnień. Potwierdza się tym samym płynny proces budowy i profesjonalizm Gdańskiej Stoczni „Remontowa”, która realizuję ten projekt. Pokazuje to również potęgę rodzimego przemysłu stoczniowego, który radzi sobie świetnie z takimi inwestycjami – mówił minister Marek Gróbarczyk.

Minister jest zadowolony ze współpracy ze stocznią.

Współpraca armatora z wykonawcą przebiega wzorcowo, biorąc pod uwagę, że inwestycja jest niezwykle skomplikowana. Życzylibyśmy sobie, aby pozostałe inwestycje, które prowadzimy w zakresie stoczniowym przebiegały w tak dobrej kooperacji. Jeszcze raz potwierdza to niezwykły profesjonalizm Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A., która jest jedną z najlepszych stoczni na świecie – podkreślał minister Gróbarczyk.

Jego zdaniem, mimo iż historycznie Polska straciła możliwość budowy takich jednostek, przebieg tej inwestycji pokazuje, że odtworzenie produkcyjne budowy dużych jednostek w Polsce jest możliwy.

W przyszłości powinniśmy realizować takie inwestycje tylko w Polsce, gdzie jak się okazuje mamy odpowiednie do tego technologie i kompetencje, a budowanie dużych statków na dalekim wschodzie niekoniecznie staje się tańsze – dodaje minister Marek Gróbarczyk.

Promy powstają w ramach kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 r. Remontowa S.A. wybuduje trzy jednostki dla spółki Polskie Promy, należącej do Skarbu Państwa. Dwie będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jedna będzie użytkowana przez PŻB. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.

Będą to jedne z najnowocześniejszych tego typu jednostek na Bałtyku, napędzane czterema silnikami na skroplony gaz ziemny (LNG) ze wspomaganiem bateryjnym w układzie hybrydowym. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach.

Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

Projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą przygotowało biuro Remontowa Marine Design and Consulting z grupy Remontowa Holding we współpracy z Zamawiającym. Przed przystąpieniem do fazy produkcyjnej przeprowadzono m.in. obliczenia teoretyczne oraz badania modelowe statku w basenie Centrum Techniki Okrętowej SA, potwierdzając podstawowe parametry, takie jak m.in. stateczność, kształt kadłuba, zanurzenie, nośność, długość linii ładunkowej i prędkość.

Gdańska Stocznia „Remontowa” im. J. Piłsudskiego SA to największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, posiadającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych.

SL

Fot.: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

+8 Promy dla Polski
Zastanawia mnie jedna rzecz, o której Gróbarczyk nie wspomniał. A mianowicie, kiedy Remontowa przeniosła się do Szczecina ?
25 lipiec 2023 : 10:37 Piotr Włodarczyk | Zgłoś
+4 Pisbolszewia buduje prom przez 7 lat - rekord świata
Czy to ten sam prom, który zaczęliście "budować" w 2016, czy 2017 roku, a o którego stępce w wyrafinowany sposób wyraziła się wasza partyjna koleżanka:

"Zrobiliśmy w Polsce bardzo dużo. S*ał kot tę stępkę" — podsumowała inwestycję Małgorzata Jacyna-Witt, radna PiS w zachodniopomorskim sejmiku i szefowa rady nadzorczej spółki Stocznia Szczecińska.

S*ał kot ten bolszewicki rząd, dzięki któremu byle ropaxy buduje się 6, czy 7 lat - rekord świata nieporadności, panie ministrancie Gróbarczyk.
28 lipiec 2023 : 12:35 Sławomir Maj | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0298 4.1112
EUR 4.3184 4.4056
CHF 4.515 4.6062
GBP 5.1078 5.211

Newsletter