Stocznie, Statki

Stocznia Crist SA z Gdyni zawarła umowę na budowę jednostki specjalistycznej z konsorcjum FLC (Femern Link Contractors) odpowiedzialnym za projekt i budowę kesonowego tunelu zatapianego, który zapewni stałe połączenie w cieśninie Fehmarnbelt.

Połączenie będzie składać się z autostrady i linii kolejowej w 18-kilometrowym tunelu, który umożliwi szybsze podróżowanie między Skandynawią a Europą, między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na wyspie Lolland w Danii. Połączenie tunelem umożliwi podróż pociągiem między Hamburgiem a Kopenhagą w czasie poniżej trzech godzin (obecnie cztery i pół godziny).

Femern Link Contractors, FLC, jest spółką joint venture odpowiedzialną za projekt i budowę tunelu zatapianego. Joint Venture tworzą międzynarodowe firmy budowlane, które posiadają indywidualne doświadczenie w dużych projektach infrastrukturalnych.
Partnerami w joint venture są VINCI Construction Grands Projets (spółka wiodąca w przypadku dwóch kontraktów dotyczących budowy tunelu zatapianego i fabryki prefabrykatów tunelowych), Per Aarsleff Holding A/S (spółka wiodąca w kontrakcie obejmującym rampy wjazdowe do tunelu), Soletanche Bachy International (spółka zależna VINCI Construction), CFE, Dredging International NV, Wayss & Freytag Ingenieurbau, Max Bögl Stiftung & Co, BAM Infra i BAM International.

Crist zbuduje w pełni wyposażoną jednostkę (barkę) wielozadaniową (MPP - multipurpose) wyposażoną również w zatapialne urządzenie do zrzutu (tzw. SDT, wybudowane także przez Crist), które posłuży do równomiernego układania żwiru na dnie morskim pod elementy tunelu zatapialnego (zatapiane kesony).

W ramach projektu, Crist będzie współpracował z lokalnym, partnerskim biurem projektowym StoGda, które odpowiedzialne jest za opracowanie projektu technicznego oraz projekt roboczy.

Jednostka będzie miała kadłub o długości 130,2 m (całkowita długość: 149 m, łącznie z pasami transmisyjnymi). Całkowita szerokość wyniesie 48 m. Jednostka pomieści do 19 osób, będzie posiadała dwie komory żwirowe, każda do 7000 ton żwiru.
Zdalnie sterowane narzędzie do układania żwiru (SDT), zostanie opuszczone spod kadłuba jednostki do 46 m poniżej linii wodnej, gdzie będą układane fundamenty żwirowe pod zatopiony tunel.

Połączenie wysokiego poziomu automatyzacji i najnowocześniejszych technologii pozycjonowania zapewni dokładne rozmieszczenie fundamentów żwirowych.

Jak podaje firma w swoim komunikacie - "to kolejny duży projekt infrastrukturalny wygrany przez Crist, po budowie m.in. jednostki specjalistycznej Zourite służącej do konstrukcji wiaduktu morskiego na wyspie La Reunion czy specjalistycznego doku Marco Polo służącego do budowy kesonów, dzięki którym powiększono obszar Księstwa Monako", a pozyskanie kontraktu "potwierdza ugruntowaną pozycję stoczni na rynku jednostek specjalistycznych".

W komunikacie dla mediów (również po naszym zapytaniu skierowanym do stoczni) nie podano, kiedy dokładnie podpisano umowę (stocznia poinformowała nas jedynie, że umowa jest podpisana i uprawomocniona).
Jak ujawniono w odpowiedzi na zapytanie Portalu Morskiego - ta ciekawa technicznie jednostka ma być przekazana zamawiającemu w I półroczu 2023 roku.

rel (Crist); PBS

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter