Stocznie, Statki

Instytut badawczy z San Diego, działający w ramach University of California, zajmujący się badaniami oceanu głównie u zachodnich wybrzeży Stanów Zjednoczonych, otrzymał 35 mln USD od władz stanu Kalifornia na budowę nowego statku z zero- lub nisko-emisyjnym napędem.

Ogniwa paliwowe oparte na wodorze będą stanowiły główne źródło mocy, a dla zaspokojenia zapotrzebowania na nią w sytuacjach awaryjnych zainstalowane zostaną silniki wysokoprężne. Nowy statek z ogniwami wodorowymi wejdzie do służby w 2024 roku.
Statek z napędem wodorowym zastąpi służącą uniwersytetowi niemal od 40 lat jednostkę Robert Gordon Sproul.

Statek, w tygodniowych rejsach wzdłuż wybrzeży Kalifornii (długich na ponad 800 mil), gościć będzie na pokładzie licznych studentów dokonujących pomiarów i pobierających próbki z dna morskiego i toni wodnej oraz badających stan środowiska.

Na pokładzie nowego statku na wodór znajdą się m.in. sonar, systemy wykrywania i obrazowania ryb oraz systemy pobierania próbek geologicznych i laboratoria do badań interdyscyplinarnych.

Nowa jednostka będzie się charakteryzowała długością całkowitą ok. 38,10 m, szerokością ok. 10,36 m, wysokością boczną ok. 4,27 m i zanurzeniem ok. 3,05 m.
Przyjmować będzie poza załogą stałą, jednorazowo nawet 45 studentów i nauczycieli w rejsach dziennych (jednodniowych, bez zakwaterowania nocnego).

Główne źródło energii dla napędu będą stanowiły wodorowe ogniwa paliwowe z czystą wodą i elektrycznością jako jedynymi produktami zachodzących w nich procesów, wspierane w sytuacjach awaryjnych i przy dłuższych rejsach przez zespoły prądotwórcze oparte na silnikach wysokoprężnych.
Wodór przetwarzany w ogniwach paliwowych na prąd będzie również źródłem pewnej ilości ciepła do ogrzewania wody przydatnej  pracy naukowców.

W 75 % czasu eksploatacji przewidywane jest pokrycie zapotrzebowania na prąd przez ogniwa paliwowe.

Napęd ma być dwuśrubowy z mocą przenoszoną przez każdy z pędników wynoszącą 375 kW.

Dofinansowanie od władz stanu Kalifornia do budowy i eksploatacji statku z napędem wodorowym wynosi 35 mln USD.
Statek z wodorowymi ogniwami paliwowymi stanowi część realizacji celów klimatycznych Uniwersytetu Kalifornia, który do 2025 roku chce osiągnąć neutralność węglową.

PBS, rel (SIO UC)

Fot.; rys.: SIO UC

Dla bardziej zainteresowanych ciekawą lekturę może stanowić studiom wykonalności nowego statku Uniwersytetu Kaliforni z napędem wodorowym, łącznie ze skróconym opisem technicznym z projektu wstępnego statku (dokument PDF do pobrania):
Feasibility Study of Replacing the R/V Robert Gordon Sproul with a Hybrid Vessel Employing Zero-Emission Propulsion Technology

 

Nowy statek z napędem wodorowym planowany dla Uniwersytetu Kalifornii
Nowy statek z napędem wodorowym planowany dla Uniwersytetu Kalifornii
Nowy statek z napędem wodorowym planowany dla Uniwersytetu Kalifornii
Nowy statek z napędem wodorowym planowany dla Uniwersytetu KaliforniiNowy statek z napędem wodorowym planowany dla Uniwersytetu KaliforniiNowy statek z napędem wodorowym planowany dla Uniwersytetu Kalifornii

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter