Stocznie, Statki

W poniedziałek, 24 maja br. stocznię Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku opuścił H-13 Przemko, obierając kurs na Świnoujście. Tym samym realizacja programu pk. Holownik została zakończona.

Dostawy jednostek pomocniczych B860 są efektem umowy z 2017 r. zawartej pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON, a stocznią Remontową Shipbuilding SA. Zgodnie z jej postanowieniami – w latach 2017 – 2021 stocznia zbudowała i przekazała Marynarce Wojennej RP sześć jednostek pływających przygotowanych do realizacji bardzo szerokiego zakresu zadań w ramach programu: „Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. HOLOWNIK”, po trzy okręty - do 3. Flotylli Okrętów i 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

H-13 Przemko dołączy do 12. „Wolińskiego” Dywizjonu Trałowców i razem z H-11 Bolko oraz H-12 Semko będzie pełnił służbę w świnoujskiej 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Pozostałe: H-1 Gniewko, H-2 Mieszko i H-3 Leszko służą w Dywizjonie Okrętów Wsparcia, który jest częścią 3. Flotylli Okrętów, stacjonującej w Porcie Wojennym w Gdyni.

Projekt, opracowany przez spółkę Remontowa Marine Design & Consulting, był złożony z uwagi na to, że nie była to tylko budowa jednostek, ale również dostawa części zamiennych i specjalistycznych zestawów narzędzi oraz pakiet szkoleń dla załogi i obsługi technicznej jednostki. Projekt i budowa odbywały się pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków.

Przypomnijmy, że cięcie blach na pierwszą z serii jednostkę H-11 Bolko, o numerze budowy B860/1 odbyło się w listopadzie 2017 roku, uroczyste położenie stępki w styczniu 2018 roku, a wodowanie w październiku tego samego roku.

Jednostki te są przeznaczone zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportem osób i zaopatrzenia, neutralizacją zanieczyszczeń oraz podejmowaniem z wody materiałów niebezpiecznych.

Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadają możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t., a do prac holowniczych wyposażono je w windy holownicze o uciągu do 35 t.

Remontowa Shipbuilding zrealizowała program budowy jednostek pomocniczych pk. Holownik terminowo, pomimo utrudnień związanych z pandemią koronawirusa, która w 2020 r. sparaliżowała prace stoczni na całym świecie. W ubiegym roku stocznia przekazała armatorom dziewięć w pełni wyposażonych jednostek - cztery holowniki dla MW RP, trzy promy hybrydowe o napędzie elektrycznym dla Norled i dwa wielozadniowe statki dla polskiej administracji morskiej. Z kolei w 2021 r. przekazała polskiej Marynarce Wojennej dwa holowniki, prom hybrydowy o napędzie elektrycznym dla Norled oraz dwa statki specjalistyczne typu PSV dla Borealis/Viking Supply Ships.

Agnieszka Latarska

Fot.: Marcin Koszałka, Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter