Stocznie, Statki

W czwartek, 4 marca br. w Gdańsku w stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy Remontowa Holding, za pomocą dźwigu pływającego odbyło się wodowanie lodołamacza Ocelot (B105/1), pierwszego z dwóch, budowanych w tej stoczni na zamówienie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

Ze względu na utrzymującą się pandemię koronawirusa, w wydarzeniu uczestniczyła ograniczona liczba osób. Wśród nich byli m.in.: Adam Ruszkowski, prezes zarządu Remontowa Holding, Marcin Ryngwelski - prezes zarządu Remontowa Shipbuilding, Michał Habina - prezes zarządu Gdańskiej Stoczni Remontowej i Tomasz Namsolleck, prezes spółki Stal-Rem.

Wodowanie obserwowali także Grzegorz Witkowski – podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Przemysław Daca - prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Marek Duklanowski - dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, Aleksandra Bodnar - dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, a także Andrzej Madejski, prezes Polskiego Rejestru Statków, sprawującego nadzór klasyfikacyjny nad budową jednostki.

Ocelot i Tarpan zastąpią we flocie RZGW Szczecin jednostki biorące udział w akcji lodołamania od pół wieku. Przeznaczone będą przede wszystkim do kruszenia i rozbijania lodu oraz likwidacji zatorów wodnych, jak również odprowadzania pokruszonego lodu w celu zapobiegania wystąpienia powodzi zatorowych.

Pierwszy wodowany w tym roku w naszej stoczni statek jest zamówiony przez rodzimego armatora, jakim jest Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie - mówił Marcin Ryngwelski, prezes stoczni Remontowa Shipbuilding SA. - Chciałbym podziękować armatorowi za bardzo dobrą i konstruktywną współpracę oraz przyjazną atmosferę, jaka towarzyszy budowie obu statków. Dziękuję również firmie Stal-Rem z grupy Remontowa Holding, która podjęła się zadania bycia generalnym wykonawcą pod okiem specjalistów z Remontowa Shipbuilding SA pod kierownictwem inżyniera Tomasza Sulkowskiego.

Satysfakcji nie krył także Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury.

Jest mi niezmiernie miło po raz kolejny gościć w stoczni, z którą wzorowa współpraca układa się już od lat – mówił Witkowski. - Ostatnie tygodnie pokazały dobitnie, że tego typu jednostki na wyposażeniu Wód Polskich są niezbędne dla ochrony życia, zdrowia i mienia obywateli. Tylko takie nowoczesne jednostki świadczą o tym, że jesteśmy w stanie zapewnić bezpieczeństwo. Z tej drogi nie zejdziemy, ponieważ nikt nas nie zwolnił z odpowiedzialności za życie i mienie Polaków.

- Jeszcze rok temu musiałem wysłuchiwać: po co wam właściwie te nowe lodołamacze? Przecież jest globalne ocieplenie i żadnego lodu nie będzie. Wszyscy niedowiarkowie zamilkli w tym sezonie zimowym – mówił Przemysław Daca, prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. - Proszę sobie wyobrazić, do jakich tragedii i strat doszłoby, gdyby nie nasze przygotowanie do łamania lodu! Ten rok pokazał, że lodołamacze są bardzo potrzebne. Te, które już pływały podczas akcji lodołamania we Włocławku, na Wiśle czy w Szczecinie realnie walczyły z lodem i ratowały życie, majątek ludzki. Dlatego bardzo się cieszę, że Ocelot i Tarpan są budowane przez renomowaną stocznię, ponieważ one również ruszą do walki z siłami natury – dodał.

Wodowanie lodołamacza Ocelot, to jest wręcz wymarzony finał bardzo ciężkiego i pracowitego sezonu zimowego. Możemy już powiedzieć, że za rok akcje lodołamania prowadzone będą z użyciem nowoczesnych, imponująco wyposażonych, zwrotnych i lekkich lodołamaczy – mówił z kolei Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

Lodołamacz liniowy Ocelot ma pracować za lodołamaczami czołowymi, poszerzając wycięty w lodzie tor wodny i krusząc krę lodową powstałą w wyniku lodołamania, aby zapobiec jej zlepianiu się i tworzeniu okładów lodowych. Rola tego typu lodołamaczy jest znacząca, zważywszy na specyfikę Odry, jej małą głębokość oraz występowanie załamań i zwężeń w wielu jej lokalizacjach, które w łatwy sposób mogłyby prowadzić do powstawania zatorów spowodowanych przez spływające kry lodowe.

Druga jednostka serii – Tarpan (B105/2) – jest właśnie wyposażana w stoczniowej hali i 18 marca br. spłynie na wodę, zaś oba statki Remontowa Shipbuilding przekaże armatorowi w drugim kwartale br.

Agnieszka Latarska

Fot.: Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL; Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie

+16 Zamawiam artykuł na portalu o lodołamaczach w Polsce
A nawet może i serie artykułów. O Wiśle, o Odrze itd. Fajnie by było poczytać o tych łupinkach.
04 marzec 2021 : 18:08 Dziaders | Zgłoś
-16 Pytek
Czy one zostały tylko zwilżone? To ta słynna gotowość do wodowania jak przy tych w Szczecinie? Nigdzie nie ma żadnych materiałów pokazujących że ten statek faktycznie sam unosi się na wodzie...
04 marzec 2021 : 19:49 Pan | Zgłoś
+17 Rafał Z. przeorał wam głowy
Masz panie filmik i zdjecia w tym artykule. Zwilżył. Ja cie nie moge. Co się z ludzmi porobilo wskutek jakiegoś glupiego pisania jakiegoś szczecińskiego oszołoma. Jakbyś pan nie zgadł to po posadowieniu na wodzie muszą jeszcze wciąż się pozbyc tej ramy nośnej na której go wodowano, dlatego nie pokazali nic więcej niż tylko posadowienie na wodzie. Stateczek jak stateczek ale wyznawcy sekty Rafała Z. wszędzie węszą spisek i przekręt. Tragedia
04 marzec 2021 : 20:22 Dziaders | Zgłoś
0 Asasan
To prywatna stocznia. Nie będą wydawali kasy na spektakle polityczne w stylu gotowości do wodowania czy innego zwilżania bo ich na to nie stać.
09 marzec 2021 : 07:04 Mrr | Zgłoś
+6 O Odrze też
Trochę przed nami za odnowę floty zabrali się Niemcy.
Pierwszy był Frankfurt 2002 ,następny Kietz 2010, dalej Freiburg i Schwedt
Te udane statki 33.2 m wybudowała stocznia "Hitzler Werft"
Napęd 2x 532 kW koszt ostatniego $.2 mln E.
W 2916 Port Hamburg ochrzcił dwa lodołamacze portowe Christian Nehles i Johann Reinke
Jednostki 18.12 m i 800 km.
04 marzec 2021 : 23:04 Mieczyslaw | Zgłoś
+9 Oraz
Dwa większe , ostatni trzydziesto metrowy rok później , z możliwością używania ich jako pchacze do barek . Budowałem je .
05 marzec 2021 : 07:04 Byłem tam | Zgłoś
+5 c d
Poprawka .Nie $.2 E . Leccz 4.2E Przepraszam
05 marzec 2021 : 08:22 Mieczyslaw | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter