Stocznie, Statki

Brytyjska firma InfraStrata plc zajmująca się m.in. strategicznymi projektami infrastrukturalnymi, która wcześniej przejęła upadającą stocznię Harland & Wolff w Belfaście, nabyła właśnie historyczną stocznię Appledore w North Devon w ramach transakcji o wartości 7 mln funtów brytyjskich.

Po ogłoszeniu przejęcia Appledore przez InfraStrata, stocznię odwiedził, we wtorek, 25 sierpnia, Boris Johnson, premier Wielkiej Brytanii.

InfraStrara notowana na londyńskiej giełdzie papierów wartościowych, specjalizuje się w rozwoju, komercjalizacji i eksploatacji zaawansowanych, strategicznych obiektów infrastruktury o wysokiej wartości.

Nowa transakcja (przejęcie Appledore) jest następstwem przejęcia przez tę firmę słynnej stoczni Harland & Wolff w Belfaście w grudniu ubiegłego roku i umacnia pozycję InfraStrata jako głównego gracza w brytyjskim sektorze morskim i offshore.

Widzimy Appledore jako odgrywającą kluczową rolę w nowej, ekscytującej erze dla brytyjskich stoczni i przemysłu okrętowego i ożywiającą wzrost gospodarczy na południowym zachodzie - powiedział John Wood, Prezes Zarządu InfraStrata. - Naszą wizją jest przekształcenie Appledore w prężne centrum kompetencji, które tworzy miejsca pracy, szkoli praktykantów i przywraca temu krajowi przodującą pozycję z nowej generacji stoczniami - dodał.

"Wysoce strategicznego znaczenia" stocznia, która będzie znana jako Harland & Wolff (Appledore), będzie ukierunkowana na pięć różnych sektorów: obronnego, statków towarowych, energii odnawialnej, żeglugi wycieczkowej i promowej oraz naftowego i gazowego - czytamy w oficjalnym komunikacie.

Premier Wielkiej Brytanii Boris Johnson odwiedzający stocznię Appledore, przespacerował się po dnie suchego doku. Towarzyszył mu m.in. prezes zarządu InfraStrata John Wood. Premier rozmawiał także z pracownikami ze szkieletowej załogi opiekującej się stocznią w okresie bezczynności.

Johnson powiedział, że "ma nadzieję na świetlaną przyszłość dla Appledore w związku z pojawieniem się wiadomości o historycznym odrodzeniu stoczni". Pierwszymi pracami stoczni mają być własne remonty. Na pierwszy ogień pójdzie brama dokowa, której naprawa ma zająć trzy miesiące.

Geoffrey Cox, parlamentarzysta z okręgu Torridge, powiedział, że wizyta premiera w stoczni sygnalizuje "silne wsparcie" rządu dla ponownego jej otwarcia.

Premier zaangażował sie rok temu w zapewnienie reaktywacji Appeldore Shipyard i to zaangażowanie właśnie przynosi owoce - powiedział poseł. - Oni - InfraStrata z Harland & Wolff są okrętowcami / budowniczymi statków z prawdziwego zdarzenia, firma Babcock - poprzedni operator stoczni Appledore - takowymi nie byli - powiedział Cox.

Widzimy ogromny potencjał wzrostu we wszystkich tych sektorach. Szacuje się, że na świecie w ciągu najbliższych pięciu lat dostępne będą w tych sektorach szanse na biznes o łącznej wartości sześciu miliardów funtów - powiedział Wood. - W ciągu następnej dekady planowany jest również duży program inwestycji w mniejsze statki, idealnie nadające się do budowy w Appledore, z jej doskonałą lokalizacją i zadaszonym suchym dokiem oraz zadaszonymi placami montażowymi i halami produkcyjnymi - twierdzi Wood.

Brexit zapewni większe możliwości i dodatkowy popyt dla rodzimego przemysłu; w ramach rządowego programu wyrównywania poziomu inwestycji w regionach całego Zjednoczonego Królestwa wraz z wdrożeniem Narodowej Strategii Przemysłu Okrętowego widzimy duże zapotrzebowanie na statki budowane "w domu" po 2020 r.

Przez dziesiątki lat nasze przestarzałe i nierzadko nieudolne stocznie podupadały i ciągle realizowały programy z opóźnieniem, podczas gdy stocznie zagraniczne były liderami w dziedzinie produktywności i wydajności. Jest to jedyna w swoim rodzaju szansa na przebudowę, modernizację i przekształcenie przemysłu w nową generację stoczni, które potrafią się dostosować, szybko reagować i wykorzystać wiedzę wykwalifikowanej i wysoko zmotywowanej siły roboczej - dodał Wood.

W ramach swoich nowych kompetencji stocznia zapewni pełne zarządzanie cyklem życia, począwszy od usług technicznych, produkcji i budowy, poprzez wsparcie eksploatacyjne, naprawy i konserwację, a skończywszy na przebudowach i wycofaniu z eksploatacji. Będzie również w stanie realizować inne projekty, takie jak produkcja konstrukcji stalowych dla przemysłu i budownictwa.

Łącznie grupa InfraStrata ma potencjał zatrudnienia 1 550 osób - 800 w Harland and Wolff (Belfast), 350 w Harland and Wolff (Appledore) oraz 400 na etapie budowy projektu magazynowania gazu w Islandmagee - czytamy w oficjalnym komunikacie firmy wydanym z okazji przejęcia Appledore.

Appledore Shipyard jest ostatnim ocalałym zakładem z regionu przemysłowego o wielowiekowej tradycji budowy statków u ujścia północnego Devon, gdzie rzeki Taw i Torridge spotykają się z kanałem Bristol Channel.

Mówi się, że żeglarze z wioski, która istniała niegdyś na obecnym terenie stoczi Appledore, należeli do walczących z hiszpańską Armadą w 1588 roku.

Stocznia powstała w 1855 roku, przez wiele lat pozostając w rękach jednej rodziny, specjalizując się w budowie holowników i trawlerów rybackich oraz wnosząc znaczący wkład w wysiłek wojenny Wielkiej Brytanii w latach 1939-1945.

Stocznia została kupiona w 1964 r. przez firmę Court Line, która prowadziła biznes żeglugowy i posiadała czarterową, wakacyjną linię lotniczą, a po latach została przejęta przez państwo za czasó rządów Partii Pracy i weszła w skład państwowego koncernu British Shipbuilders.

W 1989 roku została kupiona przez Langham Industries.

Appledore rozkwitła w latach 90-tych i zyskała reputację firmy budującej m.in. jednostki specjalistyczne, takie, jak okręt hydrograficzny HMS Scott, używany przez Royal Navy do tworzenia map oceanów świata.

W Appledore budowano też pogłębiarki i promy pasażerskie. Jednakże strumień zamówień w końcu wysechł, a stocznia została w 2003 r. postawiona w stan upadłości, a całą 550-osobową załogę zwolniono.

W 2004 r. została wykupiona od syndyka masy upadłościowej przez DML, operatora Devonport Royal Dockyard z Plymouth, który z kolei został wykupiony w 2007 r. przez dużą grupę przemysłową działającą w sektorze obronnym - Babcock. Stocznia przyjęła nazwę Babcock Marine Appledore.

Stocznia, która w ostatnich latach pracowała jako podwykonawca przy budowie kilku dużych okrętów wojennych (w tym dwóch nowych dużych lotniskowców Royal Navy), została zamknięta przez Babcock w marcu 2019 roku i wydawało się, że jest to ostateczny koniec Appledore.

Dodajmy, że stocznia Appledore ma na swoim koncie budowę także statków dla polskiej floty, np. dwóch holowników w latach 50-tych ubiegłego wieku.

PBS, z mediów

+5 A mowią..
A mowia ze propaganda sukcesu to tylko polska specjalnosc LOL Widac ze to tez nasz sukces eksportowy :) Jak ogladam te fotke Johnsona to od razu przychodzi mi Morawiecki swietujacy polozenie stepki pod nasz giga -prom .
I pomyslec ze Johnson niedawno jeszcze werbowal bandytow aby pobili nieprzychylnegom u dziennikarza :)
31 sierpień 2020 : 07:47 Jorge | Zgłoś
-2 no prom to musz zbudowac okretowcy
Prom to musza zbudowac okretowcy, ale ci wola spawac kadluby dla Norwegow.
31 sierpień 2020 : 19:53 Robert2 | Zgłoś
0 a skąd ty wiesz co wolą???
Robią to za co im się płaci, skoro nie ma zleceniodawcy na wykonanie czegokolwiek związanego z tym promem, to nikt go nie buduje. Pretensje do MSR Gryfia, która to stocznia podpisała jakieś szemrane papiery na budowę promu, oraz do Gróbarczyka i Morawieckiego, którzy pozwalają na totalne olanie ich sztandarowego planu "odbudowy przemysłu okrętowego" PS. Ten plan, to chba tylko jako propaganda dla "ciemnego ludu, który ma go kupić" jak mawiał klasyk Kurski ...
05 wrzesień 2020 : 12:49 gxc | Zgłoś
-1 W UK premier odwiedza stocznie
I jest z tego powodu zadowolony. A u nas Tusk zamykał stocznie z wielkim zadowoleniem po czym dostał najwyższe odznaczenie jakie może dostać obcokrajowiec w Niemczech...
02 wrzesień 2020 : 10:22 Abcd | Zgłoś
0 zauważ jeden szczegół ....
Tusk od wielu już lat nie rządzi w Polsce ....., napisz o Morawieckim ...............................
05 wrzesień 2020 : 12:50 gxc | Zgłoś
-1 Czy stocznie w Niemczech ruszą ?
Corona zatrzymała produkcję.Kiedy i na jakich warunkach Stocznie znowu zaczną produkcję.
05 wrzesień 2020 : 15:41 Antoni | Zgłoś
0 Jantar i Koral
Z opisu wynika że stocznia zbudowała dwa holowniki dla PRO - "Jantar" i "Koral". To były perfekcyjnie zbudowane statki. I niezniszczalne.
15 wrzesień 2020 : 10:51 Wolny Strzelec | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter