Stocznie, Statki

W czwartek 20 sierpnia br., ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA wypłynął Zodiak II – wielozadaniowy statek zamówiony przez Urząd Morski w Szczecinie. Jednostka zbudowana w stoczni z grupy kapitałowej Remontowa Holding została przekazana odbiorcy i będzie eksploatowana przez administrację morską w Gdyni.

Zodiak II ze stoczni popłynął do Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Gdańsku, gdzie zacumował na wysokości Zakrętu Pięciu Gwizdków, przy nabrzeżu Mew, obok dotychczas eksploatowanej jednostki Zodiak. Tam odbyło się oficjalne przekazanie statku Urzędowi Morskiemu w Szczecinie, który w stoczni Remontowa Shipbuilding zamówił dwie bliźniacze jednostki: dla Urzędu Morskiego w Gdyni (Zodiak II) i Urzędu Morskiego w Szczecinie (Planeta I).

Ze strony stoczni podpisy pod protokołem przekazania złożyli: wiceprezes zarządu Bartłomiej Pomierski i członek zarządu Dariusz Jaguszewski. Po stronie odbiorcy: Zenon Kozłowski, zastępca dyrektora ds. oznakowania nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Szczecinie, Piotr Jesion, Naczelnik Wydziału Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz Jan Młotkowski, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Oznakowania Nawigacyjnego.

Zodiak II, o numerze budowy B 618/1, to pierwsza z dwóch bliźniaczych jednostek dla Urzędów Morskich w Gdyni i Szczecinie. Wodowanie z pochylni kadłuba drugiej jednostki nastąpiło w październiku ubiegłego roku. Jak mówił Krzysztof Radzikowski, prace na jednostce przebiegają zgodnie z harmonogramem i plan jest taki, aby została przekazana armatorowi do końca września br.

Przypomnijmy, że kontrakt na budowę tych dwóch statków podpisano 5 marca 2018 roku w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie. 20 sierpnia 2018 roku odbyła się uroczystość palenia blach dla jednostki Zodiak II, a już po dwóch miesiącach, 29 października 2018 roku położono stępkę pod jej budowę. Wodowanie nastąpiło w lipcu ubiegłego roku.

Oba statki, o długości 60 m, szerokości prawie 13 m i zanurzeniu 3,5, będą osiągać prędkość 13 węzłów. Wyposażone będą w spalinowo-elektryczny system napędu pozwalający na elastyczne wykorzystanie mocy przy wypełnianiu różnorodnych funkcji. Przeznaczone są m.in. do transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich, wykonywania pomiarów hydrograficznych, prac holowniczych, zwalczania rozlewów olejowych i łamania lodów na akwenach. Dodatkowo będą mogły służyć jako jednostki wspierające inne służby w ratownictwie morskim i gaszeniu pożarów.

Budowane są według projektu biura Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Nowe statki zastąpią dwie wysłużone, 38-letnie jednostki Planeta i Zodiak, które przekazano do eksploatacji w 1982 roku.

LEW / AL / RED

FOT. Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL, Fot. Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL / Fot. RSB

 

-1 Zodiak II
Zlosliwii wrozyli , ze przez przekop do Elblaga nie wplynie!?
21 sierpień 2020 : 08:03 Chlopek roztropek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Zlosliwi
Zlosliwi w Polsce to norma. Co ciekawe gdyby nie zamowienia rzadowe to w Polsce nie powstawalyby w ogole polskie statki. Przeciez Remontowa normalnie robi statki pod projekty obcych biur. Jakies norweskie itd.
21 sierpień 2020 : 09:36 Robert2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 Tak, ale
najważniejsze, żeby zamówienia rządowe trafiały do tych stoczni, które potrafią zbudować statek, tak jak ta stocznia. Żeby kasa nie szła do państwowych stoczni na roztrwonienie, do kieszeni nie wiadomo kogo. Potem stępkę położą, statku nie ma, hajc wydany i tylko związki biadolą w Warszawie - pomóżcie nam, ratujcie, bo dramatyczna sytuacja!
21 sierpień 2020 : 13:54 Zenio Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+14 Niestety, to jest stocznia prywatna
Buduje i przekazuje statki i okręty, ale co z tego? Dziś jest moda na państwowe - jak za PRL. Kapitalizm, ekonomia, wydajność przestają być modne. Wraca komuna, nieważne, czy prom Batory, czy też okręt Ratownik - budować mają nasi, słuszni, nieważne, czy potrafią, czy i kiedy zbudują, nieważne kim, za ile i czy w ogóle, nieważne nawet, czy to PO, czy Pis. Wicie, rozumicie, zbudujemy promy, okręty, wszystko wam zbudujemy. Jak w "Misiu" Barei - "Ja wam zawsze wszystko wyśpiewam". Byle po naszej, politycznie słusznej linii.
21 sierpień 2020 : 17:50 Stefan K. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Tylko
Spokojnie, ta wkrótce też będzie państwowa.
24 sierpień 2020 : 11:24 FUN Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Akurat
A takiego!
24 sierpień 2020 : 16:03 Bibi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Statki
Żeby nie pieniądze z Unii to by nawet polskich statków nie bylo
21 sierpień 2020 : 09:53 Janek 143 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 No tak
A unia skąd ma pieniądze? Wydrukowała?
21 sierpień 2020 : 13:50 Jacek Placek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Przechwalki
Może RSB by się pochwaliła kiedy ostatni raz dała podwyżki pracownikom, a nie tylko ile statków zbudowala
21 sierpień 2020 : 09:56 Janek 143 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-13 Opinia
PIS robi wszystko dla Polaków , a Targowica za ojro WSZYSTKO dla Szwabów !!!!!
21 sierpień 2020 : 10:50 HenryHarry Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 piękny statek
gratulacje dla stoczni i urzędu morskiego!
21 sierpień 2020 : 18:11 Emilia Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Stocznia
Gratulacje dla prywatnej stoczni , ale co dzieje się w stoczniach państwowych? W miniony czwartek w Świnoujściu odbyła się nadzwyczajna sesja rady miasta w sprawie likwidacji Morskiej Stoczni Remontowej. Celem jest ratowanie szczecińskiej stoczni Gryfia.Mimo zaproszenia nie przybył nikt z decydentów ani żaden poseł czy radny z PiS. więcej na wyspiarzniebieski.pl
22 sierpień 2020 : 09:15 Max Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 ....
pozdrowienia dla Anity:)
22 sierpień 2020 : 15:27 xyz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Brawo Remontowa
Kolejna jednostka przekazana, a w stoczni nabrzeża i płyta pełne statków w budowie. Wkrótce zapewne dalsze przekazania. Tylko, co będzie potem?
23 sierpień 2020 : 08:20 Waza Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter