Stocznie, Statki

Kolejne plany ratunkowe, niejednokrotne dokapitalizowanie, zmiany właściciela nie pomogły - Kleven znowu ma problemy. Po utracie finansowania bankowego i dyrektora generalnego przed norweską stocznią znowu niepewna przyszłość. Właściciel stoczni, chorwacka grupa DIV, ostrzega, że stocznia Kleven może stanąć w obliczu bankructwa, jeżeli do 1 lipca nie zostanie osiągnięte porozumienie z wierzycielami.

Trzy banki norweskie wypowiedziały stoczni umowy finansowania. Ponadto jej nowy właściciel, Grupa DIV, wystosowała do klientów, partnerów i wierzycieli pisemne ostrzeżenie, że stocznia może upaść, jeżeli do 1 lipca nie zostanie zawarta nowa umowa - podał norweski serwis informacyjny Nett.

Zamrożone zostały również rachunki stoczni. Rzecznik prasowy chorwackiego DIV, który jest również właścicielem stoczni Brodosplit, powiedział norweskiemu nadawcy radiowo-telewizyjnemu NRK, że kredytodawcy wypowiedzieli swoje pożyczki z powodu - jak to określił - "nieprawdziwych oskarżeń w sprawie wypłacalności firmy".

Tymczasem dyrektor generalny stoczni Kjetill Bollestad zrezygnował ze stanowiska i opuścił Kleven. Powiedział on serwisowi Nett: "Nie chcę i nie mogę być częścią działalności i kultury, której Debeljak jest częścią" (chodzi o właściciela DIV - Tomislava Debeljaka).

Rzecznik prasowy Kleven powiedział NRK, że pracownicy martwią się o swoją pracę, ale poprosił ich, aby zachowali spokój. "Przeszliśmy już kilka burz w przeszłości, więc myślę, że musimy po prostu zacząć od nowa." - dodał.

W 2017 roku norweski armator Hurtigruten połączył siły z bankami, by zapewnić stoczni 900 mln NOK (93 mln USD) nowego kapitału w celu zabezpieczenia dokończenia budowy dwóch nowych ekspedycyjnych statków wycieczkowych.

Norweska spółka przejęła wówczas własność i kontrolę nad stocznią, by sprzedać ją DIV w styczniu tego roku po odebraniu drugiej ze wspomninanych statków.

Stocznia Kleven zatrudnia 400 pracowników.

W styczniu skumulowane zadłużenie stoczni z ostatnich czterech lat wynosiło 1,2 mld NOK.

Bollestad mówił wtedy, że przyszłość wygląda dla firmy jaśniej niż w wielu poprzednich latach.

Stocznia była do niedawna znaczącym odbiorcą sekcji, bloków i częściowo wyposażonych kadłubów z Polski. Przejęcie przez chorwacką grupę, która posiadała wcześniej stocznię w Chorwacji, już zapowiadało zmniejszenie ilości zleceń dla polskich stoczni. Teraz nie jest pewne również, czy stocznia Brodosplit skorzysta ze współpracy z norweską stocznią jako podwykonawca częściowo wyposażonych statków.

PBS, z mediów

Komentarze   

+18 Polo
Tą stocznię powinno sie dawno już zamknac,to nie zakład tylko obóz pracy. Aż dziw ze tak długo pozwalali tam na taką prace to w polskuch stoczniach jest o niebo lepiej,nic co tu pisałem nie jest wyssane z palca,ludzi krojili nawet za prad na campach i wiele innych rzeczy, Dramat a nue stocznia warunki pracy ZERO ,a zwierzchnik traktuje ludzi gorzej jak bydło na ubój
30 czerwiec 2020 : 09:10 Marko Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Praca
Co myślałeś, że przyjedziesz do pracy i będziesz leżeć. Przez parę lat pracy w tej stoczni widziałem niejednego zdziwionego, że trzeba pracować.
30 czerwiec 2020 : 19:11 Andrzej G Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Zatrudnienie
tu podają 400 ludzi, na stronach norweskich jest 240 - to ile ich jest w końcu? może wiesz?
30 czerwiec 2020 : 19:39 Marek K. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Odp
400 jest samych klevenowców większość darmozjadów z biura.Do tego ponad 300 osób Kleven Contracting.
01 lipiec 2020 : 05:19 Bloefeld Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Szopa
Człowieku nie mył słowa praca. Na Kleven jeszcze pod Szopinskim to dopiero rzeźnia. Cymbał nie człowiek a do tego osieł
01 lipiec 2020 : 06:21 Zyga Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Re koment
Pracować trzeba ci co się opier...to firma ich sie pozbyła . Tylko zagadka po co im były na kiblach czytnik na karte kto wchodzi i wychodzi .wiem już nie aktywne . Szacunku tam człowiek nie uświadczy od szefa polaka . Stawki minimalne za wszystko płaciłem . Zjazd z rotacji prosisz sie . Umowy co 2 tyg Tak było ....
01 lipiec 2020 : 07:37 Karol pikus Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Praca
Napisz baranie w jakiej firmie pracowałeś.
01 lipiec 2020 : 07:48 Andrzej G Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Do idioty
Kolego, Kleven nie ma nic wspólnego z tym, że TWÓJ pracodawca cię kroił z kampa.
30 czerwiec 2020 : 19:58 Poker Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+13 Obóz
Słynna firma że Szczecina , ukłony p.Mo..u. To oni wyzyskują pracowników słynne sebastiany.
30 czerwiec 2020 : 11:12 Zyga Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Rem onty pol akow?
Czy to prawda ze ta firma tak cisnie pracownikow?
30 czerwiec 2020 : 16:49 Dawid Spawacz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 RumPLe i Sebixy
Stocznia Historia, bimber ten sam ,tylko przygody za każdym razem inne :) o Świniarni to powinni serial nakręcić. Pozdro dla tych co byli i są :D
30 czerwiec 2020 : 20:43 KONTRA-ktowiec Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Szopa cwel
Szopa do wojska pójdzie haha
30 czerwiec 2020 : 20:50 Pan Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Kleven
Główny kłopot stoczni to to, że nie ma zamówień na budowanie statków. Kleven miał budować statki dla brazylijskiego koncernu Petrobras, koncernu który rozpoczął prace przygotowawcze do eksploatacji pola naftowego Libra na obszarze ok. 1500 km kwadratowych,
ok. 180 km od portu Santos , na głębokości ok. 7000 m , oceniono, że można wydobyć co najmniej 8 miliardów baryłek ropy naftowej.
Wstępnie ustalono zapotrzebowanie na 90 statków do obsługi platform wydobywczych, historia tego giganta naftowego zaczęła się w październiku 2013 r. Miano zbudować 12 platform i w 2019 roku uruchomić wydobywanie ropy. Norweska stocznia miała zbudować statki do obsługi platform ale nie tylko. Statki były budowane w stoczni Kleven w Myklebust. Niestety pojawiły się różne problemy w pracach koncernu. I tu ciekawostka niejaki Stach F. zwany bucem albo nieukiem oszukał stocznię Kleven na 9,7 miliona NOK.
02 lipiec 2020 : 12:29 Baldar Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 he he he
Bo tylko to potrafili robic ( tzn statki "offshorowe") jak byla koninktura. Jak skonczyl sie "offshore" to i skonczyla sie ta smieszna stocznia.
02 lipiec 2020 : 13:25 res Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 no i stocznia padła. info z dzisiaj
Kleven zbankrutowało. Chorwacki słup odwalił dobrą robotę. Jedna konkurencja dla Niemców i Francuzów mniej
03 lipiec 2020 : 15:16 sss Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1