Stocznie, Statki

Ze względu na zaburzenia koronawirusowe dostawy nowo-budowanych statków będą w tym roku o 16% niższe (według nośności) niż pierwotnie zakładano - twierdzi Clarksons Research, badający rynek oddział największego w świecie przedsiębiorstwa shipbrokerskiego. Najnowszy raport firmy pokazuje, że pandemia Covid-19 nadal ma szereg zróżnicowanych skutków dla przemysłu okrętowego.

"Podczas gdy produkcja z chińskich stoczni powróciła do znormalizowanego poziomu, stopień zdolności stoczni do nadrobienia strat w produkcji pozostaje niepewny" - powiedział analityk Clarksons, George Warner. "Zakłócenia związane z pandemią wpłyną najprawdopodobniej na wyniki produkcyjne wszystkich głównych krajów budujących statki, poprzez utrudnienia w podróżowaniu, niedobory w dostawach wyposażenia i przeciążenie finansowe u armatorów."

Dział badawczy giganta w branży shipbrokerskiej Clarksons przewiduje, że w tym roku łączna nośność oddawanych do użytku nowych statków wyniesie 76 mln ton, co oznacza spadek o około 16 % w stosunku do wcześniejszych prognoz.

Zgłoszono, że do końca maja zamówiono w tym roku jedynie 226 statków, co oznacza spadek o 58 % w stosunku do roku poprzedniego, a pandemia Covid-19 poważnie wpłynęła na apetyt inwestorów.

Portfel zamówień wynosi obecnie 2898 statków o łącznej nośności 170 mln ton, co stanowi spadek o 19 % w porównaniu do tego samego momentu w ubiegłym roku.

"W związku z tym, że rynki recyklingu (złomowania statków) zaczynają się ponownie otwierać oraz w związku z pogarszającymi się warunkami na rynku przewozowym, przewiduje się, że całkowita nośność zezłomowanych w całym roku 2020 statków osiągnie około 33 mln dwt" - stwierdził Warner z Clarkson Research.

Pod koniec maja dostawy z Korei Południowej spadły o 20 % rok do roku do 196 statków o łącznej pojemności skompensowanej brutto (CGT) rzędu 3,4 mln. W japońskich stoczniach dostawy spadły o 23 % do 170 statków o łącznej skompensowanej pojemności brutto 3 mln.

W Chinach produkcja spadła o 24 % do 179 statków o łącznym tonażu skompensowanym (CGT) 3,8 mln.

Jednak po przestojach widocznych w lutym i marcu, do kwietnia produkcja w Chinach powróciła do normalnego poziomu, z 48 statkami o łącznej skompensowanej pojemności brutto na poziomie jednego miliona jednostek CGT oddanymi do użytku.

Tymczasem produkcja europejskich stoczni spadła o 49 % - do 28 statków o pojemności skompensowanej brutto rzędu 600 000 jednostek na koniec marca. Było to częściowo spowodowane tymczasowymi zamknięciami produkcji w stoczniach budujących statki wycieczkowe - twierdzi Clarksons Research.

Clarksons zasiał też już wcześniej wątpliwości co do tego, ile z pozostałych, planowanych 700 instalacji płuczkowych zostanie faktycznue skierowanych do realizacji na całym świecie w związku z opóźnieniamy wynikającymi z pandemii i zmniejszeniem się różnicy między kosztami paliw o niskiej i wysokiej zawartości siarki.

PBS, z mediów

Przegląd sytuacji i perspektywy globalnego rynku budowy nowych statków przedstawiliśmy w wydaniu 03/2020 miesięcznika "Polska na Morzu".

Omówienie rynku budowy nowych statków w Europie znalazło się w numerze 04/2020 magazynu "Polska na Morzu".

Jak wypadają produkcja i zamówienia polskiego przemysłu okrętowego na tle rynku światowego, opowiadamy w dostępnym wkrótce numerze 05/2020 miesięcznika "Polska na Morzu".

 

WSM, czerwiec 2020
WSM, czerwiec 2020
1 1 1 1