Stocznie, Statki

Grupa stoczniowa Austal Limited poinformowała, że jej spółka zależna Austal Australia pozyskała kontrakt o wartości 324 milionów dolarów australijskich na zaprojektowanie i budowę sześciu okrętów patrolowych klasy Cape (CCPB) dla Królewskiej Marynarki Wojennej Australii.

Jest to największy kontrakt dla australijskiego programu budowy okrętów, jaki kiedykolwiek został przyznany Austalowi w trzydziestoletniej historii firmy.

Sześć nowych jednostek, które mają zostać zbudowane w stoczni Austal (w Polsce znanej z dostarczenia niegdyś szybkiego katamaranu - promu pasażersko-samochodowego Boomerang dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej) w Henderson w Zachodniej Australii, wzmocni istniejącą flotę dwóch jednostek patrolowych "Cape" w Royal Australian Navy (RAN), dostarczonych w 2017 roku i rozszerzy program budowy okrętów patrolowych typu "Cape" w Austal do łącznie 18 jednostek.
Liczba ta obejmuje osiem łodzi patrolowych w służbie Australijskich Sił Granicznych (Australian Border Force - ABF) oraz dwóch obecnie budowanych dla Trinidad i Tobago Coast Guard.

Dyrektor generalny Austal - David Singleton powiedział, że nowy kontrakt potwierdził, iż klasa "Cape" stanowi najważniejszą platformę patrolową w Australii i zarazem wyraźne zaangażowanie rządu australijskiego we wzmocnienie suwerennego australijskiego przemysłu okrętowego w trudnych warunkach pandemii koronawirusa.

"Od czasu wprowadzenia do służby przez Australijskie Siły Graniczne (ABF) w 2013 r., typ "Cape" okazał się wysokowydajnym, niezawodnym i skutecznym zasobem morskim, wykorzystywanym w wielu różnych misjach policyjnych i morskich, odgrywającym kluczową rolę w bezpieczeństwie narodowym Australii" - powiedział Singleton.

Warto dodać, że patrolowce projektu "Cape" odgrywają ważną rolę w skutecznej implementacji stanowczej i twardej polityce zapobiegania i zwalczania nielegalnej imigracji w Australii.

"Z dziesięcioma "Cape" działającymi obecnie z ABF i RAN, jest to sensowny, logiczny krok w kierunku wzmocnienia istniejącej floty dodatkowymi statkami, które zwiększą zdolność narodu do ochrony i zabezpieczenia naszych granic morskich."
"Te nowe, zmodyfikowanego, udoskonalonego projektu okręty typu "Cape" poprawiają bezpieczeństwo narodowe w tym krytycznym okresie pandemii COVID-19, zapewniając utrzymanie co najmniej 700 miejsc pracy w Austalii i kontynuację możliwości w zakresie łańcucha dostaw dla australijskiego przemysłu okrętowego" - dodał Singleton.

[...] w krytycznym momencie tworzone lub utrzymywane są miejsca pracy, a jednocześnie wspieramy Królewską Marynarkę Wojenną Australii nowymi jednostkami poszerzającymi możliwości i zapewniającymi niższe koszty operacyjne" - powiedział Robert Jackson, szef działu rozwoju biznesu w Austal.

"Ta nowa umowa zapewni, że Austal będzie nadal angażować tysiące dostawców, którzy przyczyniają się do sukcesu obecnego programu klasy "Cape", SEA3036-1 Pacific Patrol Boat Replacement Project (Guardian Class Patrol Boat program) oraz wielu komercyjnych projektów promowych dostarczanych przez Austal Australia.
"W sumie mówimy o ponad tysiącu miejsc pracy w całej Australii, które zostaną utrzymane i będą nadal rozwijane, budując suwerenny potencjał naszego narodu w zakresie budowy statków i okrętów" - stwierdził Jackson.

W oparciu o sprawdzoną konstrukcję jednokadłubowca z aluminium o długości 58 metrów firmy Austal, nowe patrolowce RAN projektu "Cape" będzie zawierał szereg ulepszeń, które dodatkowo zwiększą możliwości okrętu i floty.
Udoskonalone patrolowce klasy "Cape" zawierają modyfikacje wynikające z bogatego doświadczenia w eksploatacji podobnych okrętów w RAN i ABF, działających obecnie u wybrzeży całej Australii Północnej.
Pojemność pomieszczeń dla załogo została zwiększona o 10 osób, do 32, a także poprawiono projekt pod kątem warunków bytowych, zapewniając personelowi obsługującemu nowe "Cape" łączność ze światem zewnętrznym niezależnie od środowiska pracy.

Dalsze ulepszenia uwzględnione w nowym projekcie "Cape" dla RAN, pochodzą z procesu projektowania i budowy dwóch okrętów patrolowych klasy "Cape" dla Trinidad i Tobago Coast Guard (kontrakt eksportowy został przyznany 16 sierpnia 2019 roku i został pozyskany także dzięki silnemu wsparciu rządu australijskiego i instytucji Export Finance Australia).
Patrolowce typu "Cape" dla Trinidad i Tobago Coast Guard (stoczniowe numery budowy 398 i 399) są obecnie w zaawansowanym stadium budowy i mają być przekazane jeszcze w roku 2020.

Budowa sześciu "Cape" dla RAN rozpocznie się natychmiast w stoczni Austal w Henderson w Australii Zachodniej, z dostawami planowanymi od września 2021 roku do połowy roku 2023.

Austal od 1998 roku projektował, budował i utrzymywał w gotowości technicznej całą flotę okrętów patrolowych Wspólnoty Australijskiej, w tym typu "Bay", "Armidale" i "Cape", w służbie Royal Australian Navy i Australian Border Force, składającą się z 32 jednostek.

Austal dostarcza również 21 jednostek patrolowych klasy "Guardian" dla 12 wysp Pacyfiku i Timoru Wschodniego w ramach projektu wymiany łodzi patrolowych "SEA3036-1 Pacific Patrol Boat Replacement Project", przy czym od 2018 roku dostarczono sześć jednostek.

Austal zapewnia wsparcie serwisowe dla flot okrętów patrolowych klasy "Cape" i "Guardian" poprzez centra serwisowe zlokalizowane w Henderson w Zachodniej Australii, Cairns w Queensland i Darwin w Terytorium Północnym.

Sześć nowych patrolowców typu "Cape" poszerzy istniejącą flotę dziesięciu jednostek w służbie w Australijskich Siłach Granicznych i Królewskiej Marynarce Wojennej Australii.

rel (Austal), PBS

Charakterystyka podstawowa dotyczasz budowanych okrętów patrolowych typu "Cape":
wersja Australian Border Force (ABF) - numery budowy - 361, 362, 363, 364, 365, 366, 367, 368
Royal Australian Navy (RAN) - numery budowy - 380, 381
postać konstrukcyjna - wypornościowa jednostka jednokadłubowa
materiał konstrukcyjny kadłuba i nadbudówki - aluminium
długość całkowita - 58,10 m
szerokość całkowita - 10,60 m
zanurzenie (około) - 3,10 m
prędkość - 26 węzłów
zasięg przy prędkości 12 węzłów - 4000 Mm
autonomiczność (maks. czas trwania patrolu, przy stanie morza do 4) - 28 dni
silniki napędu głównego - 2 × Caterpillar 3516C
moc napędu głównego - 2 × 2525 kW przy 1800 obr./min.
przekładnie redukcyjne - 2 × ZF 9055A
śruby napędowe - 2 × o stałym skoku
dziobowy ster strumieniowy - HRP 2001 TT (160 kW)
system kontroli ruchów na fali - Austal z płetwami sterującymi przeciwprzechyłowymi po 2 × 3,25 m² i trymującymi 2 × 4,50 m² trim flaps
łodzie interwencyjne - 2 × 7,30 m
możliwość wodowania jednocześnie dwóch łodzi interwencyjnych (Tender Response Vessels)
pomieszczenia dla zatrzymanych z monitoringiem TV przemysłowej (CCTV)
uzbrojenie - dwa zainstalowane na pokładzie karabiny maszynowe kalibru 0,50 cala (12,70 mm)
komunikacja - VHF, UHF, SATCOM i system Sea Boat’s Situational Awareness
nawigacia - mostek zintegrowany (zawierający m.in. radary, 2 × ECDIS, 2 × żyrokompas, AIS, 2 × DGPS, EOSS i VDR
miejsca dla załogi - 22
klasyfikacja - Det Norske Veritas
notacja klasy - 1A1 LC, PATROL, E0, N, BIS, NAUT-HSC, ELT, RADHAZ

Okręt patrolowy typu ''Cape'' - plan ogólny
Okręt patrolowy typu ''Cape''
Okręt patrolowy typu ''Cape''
Okręt patrolowy typu ''Cape''
Okręt patrolowy typu ''Cape''
Okręt patrolowy typu ''Cape''
Okręt patrolowy typu ''Cape'' - plan ogólnyOkręt patrolowy typu ''Cape''Okręt patrolowy typu ''Cape''Okręt patrolowy typu ''Cape''Okręt patrolowy typu ''Cape''Okręt patrolowy typu ''Cape''
1 1 1 1