Stocznie, Statki

W południowokoreańskiej stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) 23 kwietnia odbyła się uroczystość nadania imienia HMM Algeciras nowemu, rekordowemu pojemnikowcowi. Kontenerowiec o ładowności ok. 24 000 TEU to - jak informuje armator - największa tego typu jednostka na świecie.

W uroczystości wziął udział m.in. prezedent Korei Południowej Mun Jae-in.

HMM Algeciras (dł.: 399,9 m; szer. 61 m) jest pierwszym z dwunastu statków tej pojemności, które mają być kolejno dostarczane do września 2020 roku.

Jeden ze statków z serii kontenerowców, określanych przez armatora i stocznię jako największe w świecie, będzie nosił imię HMM Gdańsk. Jest on już zwodowany i planowo powinien być przekazany do eksploatacji w połowie tego roku.

We wrześniu 2018 roku HMM podpisał kontakt na budowę dwudziestu, ekologicznych kontenerowców z trzema stoczniami: wspomnianą DSME, HHI (Hyunday Heavy Industries) i SHI (Samsung Heavy Indystries). DSME i SHI budują odpowiednio siedem i pięć kontenerowców o pojemności 24 000 TEU, zaś HHI buduje pozostałych osiem jednostek o pojemności 16 000 TEU, które mają być dostarczone po drugim kwartale 2021 roku.

HMM Algeciras legitymuje się ładownością 23 964 TEU i jest obecnie pod tym względem największym kontenerowcem świata.

Może się jednak zdarzyć, że zostanie szybko zdetronizowany. Do niedawna jego oficjalna, deklarowana ładowność wynosiła 23 000 TEU. Podobnie może być z "następnymi w kolejce" do tytułu kontenerowca o największej ładowności.

Statki z serii zapoczątkowanej przez HMM Algeciras mogą być (zanim cała ta seria zostanie wprowadzona do eksploatacji) teoretycznie zepchnięte na drugą pozycję np. przez statki z serii, do której należy wspomniany już CMA CGM Jacques Saade, którego ładowność deklarowana jest obecnie na poziomie 23 112 TEU.

Wśród budowanych obecnie są przynajmniej trzy rózne typy (projekty / serie) statków o deklarowanej ładowności ponad 23 000 TEU, z tym, że dwa z nich zostały zamówione relatywnie niedawno i mają stosunkowo odległe terminy przekazania armatorom (np. w 2022 r.).

Pozostaje nam mieć nadzieję, że wśród przekazywanych wkrótce pojemnikowców nie będzie jednak takich, dla których ukrywana jest teraz prawdziwa ładowność, która nagle "skoczy" przy okazji wprowadzania do eksploatacji przez armatora, albo że większy pod względem liczby dostępnych slotów kontenerowych (czyli pod względem ładowności) pojawi się w światowej flocie na tyle późno, by HMM Gdansk mógł się cieszyć przynależnością do serii "największych kontenerowców świata" przynajmniej przez kilka tygodni czy miesięcy... ;-)

HMM planuje zwiększyć swoje możliwości w zakresie ochrony środowiska. Nowo budowane statki wyposażone będą w tzw. scrubbery (inaczej płuczki spalin), systemy, które ograniczają emisję związków siarki do atmosfery. Zoptymalizowana konstrukcja kadłuba i wysoko wydajny silnik mają również poprawić efektywność energetyczną i zmniejszyć emisję dwutlenku węgla.

W dziewiczą komercyjną podróż (czyli z pierwszą z ładunkiem) statek wyruszył 26 kwietnia z portu Qingdao w prowincji Shandong po załadunku w terminalu Qingdao Port Qianwan Phase III Container Terminal. W Azji odwiedzi jeszcze takie porty, jak Busan, Ningbo i Shanghai zanim wyruszy w drogę do Europy, gdzie zawinie m.in. do Rotterdamu i Hamburga.

AL, PBS, rel (HMM)

Pod tekstem na pierwszym zdjęciu HMM Gdansk w trakcie wyposażania w stoczni. Na pozostałych zdjęciach - HMM Algeciras.

HMM Gdansk w stoczni
ULCV HMM Algeciras
ULCV HMM Algeciras
ULCV HMM Algeciras
ULCV HMM Algeciras
HMM Gdansk w stoczni
+10 24000 TEU
HMM to obecnie "najagresywniej " inwestująca grupa żeglugowa. W zasadzie HMM Algeciras niewiele różni się ładownością od serii 11 podobnych jednostek klasy Gulsun.23756 TEU -Samsung. Mimo ,ze mówimy o 24000 TEU, to jednostki są poniżej tej wartości.
Czwarta jednostka z Daewoo to HMM GDANSK IMO 9868326.
Kontenerowce z Daewoo i Samsunga wyraznie różnia się nadbudówkami.
Pierwszy z Samsunga nazywa się HMM Oslo IMO 9868326. W grupie producentów tego tonażu są też chińskie
stocznie Jiangnan oraz Hudong. Evergreen otrzyma z Chin 4 sztuki po 23888 TEU, Samsung dostarczy 6 x 23764 TEU.
CMA CMG odbierze 4 x 23112 TEU. Jednostki są budowane na podobnych kadłubach,ale armator zdecydował
o zwiększeniu pojemności zbiorników kosztem ilości przewożonych kontenerów.
Wcześniej CMA CMG zbudował 3 jed 20600 TEU na Filipinach,teraz współpracuje z Chinczykami.
23 kwiecień 2020 : 19:58 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 znam się
to prawda różnią się, kontenerowiec z Samsunga ma składaną klapkę i większy wyświetlacz.
24 kwiecień 2020 : 17:49 juliusz burek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 StoczniaSzczecimska budowala chemikaliowce b-76 ,przy technolodii norweskiej
Zal sciska jak cofniemy sie wstecz i pomyslimy jak byloby wspaniale z taka zaloga pracowac nawet jako zaopatrzeniowiec . Zposzanowaniem Jerzy Nowak
23 kwiecień 2020 : 21:03 Jerzy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 TAK
Aż strach pomyśleć co by to było gdybyśmy się cofnęli do przodu
24 kwiecień 2020 : 06:21 Boris Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 CV
Stocznia Daewoo ma wolne wakaty i poszukuje ludzi. Nic nie stoi na przeszkodzie aplikować tam (chyba, że wiek juz nie ten).
24 kwiecień 2020 : 17:52 Spawacz Sam Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Najwieksze zwodowane w Polsce ktoś pamięta?
Dawno dawno temu w innej epoce : (2006 r)

Stocznia Gdynia projekty: 8276/1 i 8276/2 :

4546 TEU 291.7x 32.2 x 21.8

Po długosci też nie były małe....
24 kwiecień 2020 : 12:34 J. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Grażewicz
Pamiętajcie komu to przeszkadzało. Widziałem ostatnie wodowanie statku w Szczecinie, wtedy nie świadomy co nam szykuje Targowica.
24 kwiecień 2020 : 12:45 Mścislaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 noto pojechałes....
byl czas zwalania na Tuska
teraz Polska wstaje z kolan...... ,
elyta prawdziwych i nie wykletch date poPIS
24 kwiecień 2020 : 20:35 xyz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Bzdury. .
Wstaje z kolan? I piszesz to w dobie koronawirusa? Przecież gospodarka zaczyna się sypać! To dopiero początek gospodarczej masakry. Inne kraje odblokowują gospodarkę, szczyty zachorowań już za nimi a Szumowski dziś powiedział, że my musimy poczekać, bo szczyt prognozują na jesień... Przecież za pół roku będziemy w tyle za Europą, że trzeba będzie zacząć dłubanki budować a nie statki... Co jak co, ale zarówno wirus jak i polityka jaśnie nam panującego rządu negatywnie wpływa na gospodarkę, a to ona jest siłą kraju a nie 500+ i inne redystrybucyjne bzdury. Nigdy i nigdzie socjalizm nie prowadził do lepszego życia obywateli. Aczkolwiek to świetne narzędzie do manipulowania ludźmi... Chyba, że masz na myśli to, że lada chwila gospodarka będzie znów centralnie sterowana i w świat rusza polskie statki...
25 kwiecień 2020 : 04:57 Dominikk Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Eurosocjalizm, idea stworzonych przez psychopatów i paranoików.
No tak, Szumowski winny epidemii a PiS winny że nie jesteśmy mocarstwem jak Niemcy czy USA i nie mamy bilionów $$$ żeby je wpompować w gospodarkę :). Żadne argumenty ekonomiczne nie mogą wygrać z życiem ludzkim. Zdecydowanie wolę żyć biedniej ... ale jednak żyć. Zamknąć granice - źle, otworzyć granice - źle. Zamknąć galerie - fatalnie, otworzyć galerie - jeszcze gorzej. Zastanówcie się niedouki nad Waszymi argumentami i umiejętnością myślenia. Nie ma to jak opozycyjni fachowcy do walki z epidemią. Która droga lepsza ? Szwedzka, niemiecka, amerykańska ? A może włoska albo hiszpańska ? A co do wspomnianego socjalizmu, to nie ma obecnie na świecie bardziej socjalistycznej i niewydolnej organizacji państw niż Unia Europejska.
25 kwiecień 2020 : 16:33 niedouczony sztauer Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 To nasza Polska właśnie..
No tak od kontenerowca 24tys TEU przez targowicę do koronawirusa....
To cała Polska właśnie...
26 kwiecień 2020 : 18:11 Xyz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Tak tak
Przypominam że wszelakiej maści plusy napędzaja gospodarkę bo pieniadz robi pieniądz. Przedsiębiorcy marudzą ze kasy nie maja bo wszystko poszło na plusy. A przepraszam w konsekwencji to gdzie te plusy trafiły jak nie do przedsiębiorców? Przecież ludzie pienadze wydają u nich to napędza rozwój firm i inwestycje. Kasa nie znika pod ziemia ani nie wyparowuje tylko krąży. Im jest jej więcej w obiegu tym lepiej dla gospodarki. Nie ma nic gorszego jsk pieniądze w słoiku które nie zarabiają. Co do pandemii. Nie ma złotego środka. Jakby nie zatrzymali gospodarki to by mówili że jak Łukaszenka walczą z pandemią traktorami.
28 kwiecień 2020 : 00:05 Maxi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Polak sobie poradzi...
.... tylko kupuj w Polskich sklepach i Polskie produkty... idz na rynek do handlowców a nie do sbiedronki. Ehh ale tylko takie marzenia ... a co do stoczni mialem 20.lat jak pompowano setki milionów naszej kasy w nasze stocznie a co potem zrobiono zlikwidowano,a sprzęt kto przejął ?? Czytalem artykuly tu 20 mil tutaj 150 w stocznie... ehhh bylem w tym roku u lekarza z dzieckiem niedaleko terenu stoczni , dzis deweloperka i pozostałości po tym ogromnym mieście w mieście.... a dla wymiany poglądów Niemcy przejęli specjalistów i to nie tylko w branżach stoczniowych... u sąsiadów w produkcji nie ma lipy na rynek wew. i zew. A w Polsce ?? Tam 1szy sort a do nas jak leci... czy to w przetworstwie spożywczym czy budowlanym ....
27 kwiecień 2020 : 06:07 Markoni Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1