Stocznie, Statki

Imabari Shipbuilding i Japan Marine United Corporation (JMU), największa i druga co do wielkości stocznia w Japonii, osiągnęły porozumienie w sprawie utworzenia wspólnego przedsiębiorstwa w celu lepszego konkurowania na światowym rynku budowy statków. 

JV, które ma być formalnie utworzone 1 października 2020 r., będzie projektować, budować i sprzedawać statki handlowe wszelkiego rodzaju z wyjątkiem zbiornikowców do przewozu skroplonego gazu ziemnego (LNG).
Nowa spółka, Nihon Shipyard, będzie w 51 % własnością Imabari, a w 49 % JMU.

Stocznia z siedzibą w Chiyoda w Tokio, zatrudniająca po około 500 osób z każdej z firm partnerskich, zostanie założona z kapitałem w wysokości około 100 mln jenów (924 100 USD), poinformowali partnerzy JV w oficjalnym oświadczeniu. Ponadto, zgodnie z umową, Imabari przejmie nowo wyemitowane akcje JMU.
Jak na konferencji prasowej 27 marca ujawnił prezes Imabari Yukito Higaki - Imabari nie ma obecnie planów połączenia z JMU lub przejęcia jej.

Wspólne przedsięwzięcie dwóch japońskich stoczni jest postrzegane jako próba wzmocnienia obecności japońskiego przemysłu okrętowego na świecie i konkurowania przede wszystkimi z nisko kosztowymi rywalami chińskimi i południowokoreańskimi, ale i ze stoczniami europejskimi.

Stocznie (grupy stoczniowe) Osaka Iron Works (Hitachi Zosen) założona w 1881 roku oraz Nippon Kokan (NKK) założona w 1912 r. połączyły się w 2002 roku, tworząc Universal Shipbuilding Corporation. Grupa Ishikawajima Shipyard (Isjikawajima Harima Industries - IHI) założona w 1853 r oraz Uraga Dock (Sumitomo Heavy Industries) założona w 1893 r. połączyły się także w 2002 roku formując koncern IHI Marine United.
Grupa Japan Marine United powstała z połączenia, w 2013 roku, koncernów Universal Shipbuilding Corporation i IHI Marine United Inc.

Na przestrzeni swej historii Imabari dokonała przejęć niejednej z konkurujących stoczni. Do najnowszych akwizycji należy, w 2018 roku, Minaminippon Shipbuilding Co., Ltd, kontrolowana wcześniej przez Mitsui (przez Mitsui Engineering & Shipbuilding Co., Ltd.

W Chinach w zeszłym roku połączyły się koncerny stoczniowe China State Shipbuilding Corp i China Shipbuilding Industry Corp tworząc China Shipbuilding Group. W Korei Hyundai Heavy Industries i DSME, dwa największe tam koncerny stoczniowe, oczekują na zgodę na połączenie od władz antymonopolowych.

PBS

1 1 1 1