Stocznie, Statki

Cztery wieki po tym, jak żaglowy, drewniany statek pionierów Mayflower przepłynął Atlantyk z Wielkiej Brytanii do Nowego Świata i dotarł do brzegów przyszłych Stanów Zjednoczonych, grupa inżynierów planuje pokonanie Atlantyku tą samą trasą, bezzałogowym (autonomicznym), supernowoczesnym statkiem (ściślej mówiąc jachtem motorowym) również o nazwie Mayflower.

Rejs ma się rozpocząć we wrześniu, a nowy Mayflower może stać się pierwszym "pełnowymiarowym", w pełni autonomicznym statkiem, który przepłynie Atlantyk - twierdzą organizatorzy: IBM i morska grupa badawcza ProMare.

Do września jednostka ma być ostatecznie doposażona i przygotowana do rejsu w brytyjskim Plymouth.
Częściowo, w znacznym stopniu wyposażony, aluminiowy kadłub powstał w gdańskiej stoczni Aluship Technology Sp. z o.o.

Po przekazaniu przez polską stocznię, wyekspediowano go właśnie do Wielkiej Brytanii. We wtorek, 24 marca, kadłub, jako ładunek wielkogabarytowy na platformie drogowej, wyruszył do Plymouth, gdzie zostaną wykonane ostatnie prace.

"Wspólną cechą obu projektów było, tak naprawdę, poczucie przygody. Oryginalny Mayflower miał ludzi wierzących w nadzwyczajną przyszłość i narażających swoje życie - powiedział agencji Reuters Goetz Linzenmeier, prezes i założyciel Aluship Technology Sp. z o.o., która zbudowała kadłub. "W nowym Mayflower jest to również przygoda - technologiczna, ale na szczęście nie jest zagrożone żadne życie."

MAS (Mayflower Autonomous Ship) budowany jest na zlecenie organizacji non-profit zajmującej się badaniami morskimi ProMare we współpracy z zapewniającą systemy autonomiczne firmą IBM.
Statek ma prowadzić "wirtualny kapitan" oparty na sztucznej inteligencji ("AI Captain").

Na podstawie danych z lidarów, radarów, GPS, satelitów i kamer autonomiczny statek samodzielnie będzie podejmować decyzje o zmianie kursu, czy manewrach w celu uniknięcia kolizji. Statek sam może też skorzystać z połączenia za pomocą telefonu satelitarnego, jeśli uzna, że potrzebuje zewnętrznej pomocy. W zatoce Plymouth Sound zbierane są dane z setek innych statków, które pomogą w uczeniu algorytmu MAS (Mayflower Autonomous Ship).

Jednostka jest 15 metrowym trimaranem - składającym się z trzech sztywnych kadłubów, jednego głównego i dwóch stabilizujących - o wadze pięciu ton i prędkości maksymalnej do 20 węzłów. Napędzana będzie energią elektryczną generowaną z wiatru i słońca, choć na pokładzie znajdzie się także awaryjny zespół prądotwórczy oparty na silniku spalinowym.

Według IBM, jednym z wyzwań projektu MAS jest niepewne połączenie ze światem - statek nie może komunikować się z chmurą obliczeniową w trybie ciągłym, gdyż w podróży zdarzać się będą długie przerwy w dostępie do sieci. Kluczowe w podejmowaniu decyzji będzie więc opracowane przez koncern narzędzie ODM, które używane jest m.in. do tworzenia miliardów zaawansowanych funkcji matematycznych na potrzeby rynku finansowego.

W głównym kadłubie znajdą się też trzy moduły badawcze, opracowywane przez naukowców z Uniwersytetu w Plymouth. Mają oni nadzieję, że będzie to pierwsza okazja do zebrania przez autonomiczny statek danych nt. zanieczyszczenia oceanu plastikiem, zwłaszcza jego mikrodrobin. Obecne prognozy zanieczyszczonych obszarów budowane są jedynie na szczątkowych danych i modelach przewidywań. Naukowcy z Plymouth sądzą, że autonomiczne jednostki podobne do MAS podejmujące decyzje na podstawie bieżących danych mogą w przyszłości znacznie ułatwić śledzenie tego zanieczyszczenia.

Oryginalny Mayflower był drewnianym handlowym, lekko uzbrojonym żaglowcem. Nowy Mayflower jest natomiast bardzo wyrafinowanym technicznie trimaranem z jeszcze bardziej wyrafinowanym wnętrzem.

Pierwszy Mayflower, który zdobył historyczną sławę, przetransportował osadników z Anglii do Ameryki.
6 września 1620 r. 102 osadników, głównie brytyjskich purytanów, oraz ok. 30 członków załogi (dokładna liczba nie jest znana) Mayflowera wyruszyło w podróż do Nowego Świata. Droga zajęła im ponad dwa miesiące; 21 grudnia tego samego roku zawitali do obecnego Plymouth w stanie Massachusetts.

Statek stał się kulturową ikoną w historii Stanów Zjednoczonych. Pielgrzymi, przed opuszczeniem statku i założeniem Kolonii Plymouth, podpisali "Mayflower Compact" - dokument, który ustanowił podstawową, pierwotną formę demokracji, w której każdy uczestnik przyczynia się do dobrobytu całej społeczności.
Mayflower Autonomous Ship powtórzyć ma podróż imiennika w jej okrągłą 400. rocznicę, jednak ma mu to zająć jedynie około dwóch tygodni.

PBS

Mayflower (MAS)
Mayflower (MAS)
Mayflower (MAS)
Mayflower (MAS)
Mayflower (MAS)
Mayflower (MAS)
Mayflower (MAS)Mayflower (MAS)Mayflower (MAS)Mayflower (MAS)Mayflower (MAS)Mayflower (MAS)
+1 koniec zawodu deckman
ale spoko, będzie mnóstwo etatów: ARMED GUARDS ON BOARD :-)
25 marzec 2020 : 14:33 x Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1