Stocznie, Statki

Norweski armator Aasen Shipping odnawia swoją flotę, składając zamówienie na pierwsze w świecie samowyładowcze mini-masowce z napędem hybrydowym. Chodzi o dwa statki o nośności 9300 t ze stoczni Royal Bodewes w Holandii. 

Na statkach wykorzystane zostaną rozwiązania techniczne i dostawy wyposażenia, w tym silników i akumulatorów, fińskiej grupy Wärtsilä, zamówione już w grudniu minionego roku.
Grupę Wärtsilä zaproszono do ustalenia, czy instalacja hybrydowa będzie korzystnym rozwiązaniem na nowych statkach. Przeprowadziła ona szczegółowe badania w ścisłej współpracy z Aasen Shipping.

Inwestycja się zwróci. W badaniu stwierdzono, że dodatkowe początkowe nakłady inwestycyjne (capex) związane z instalacją akumulatorów będą więcej niż zrekompensowane przez wysoki poziom możliwych do uzyskania oszczędności kosztów paliwa.

Wärtsilä dostarczy silnik główny typu Wärtsilä 8L26, o mocy MCR 2720 kW (3698 KM) / CSR 2312 kW (3143 KM) z przekładnią redukcyjną i nastawną śrubę napędową (CPP), rozdzielnicę prądu stałego, pakiet akumulatorów oraz system zarządzania energią. Dostawa urządzeń do stoczni planowana jest od połowy 2021 roku.
Nie podano ceny statków, ani wartości kontraktu na dostawy z grupy Wärtsilä.

"Tłem dla tego kontraktu są doświadczenie Wärtsilä i jej osiągnięcia w zakresie napędów hybrydowych. Jako dostawca kompletnych systemów hybrydowych ponownie zaprojektowaliśmy na zamówienie rozwiązanie napędowe, które zapewnia wysoką wydajność, niższe zużycie paliwa i optymalną ochronę środowiska" - powiedział Harald Tillung, kierownik ds. rozwoju działalności w Wärtsilä Marine.

Statki będą wyposażone w koparki do załadunku i rozładunku. Koparki będą zasilane elektrycznie z akumulatorów, co pozwoli zaoszczędzić paliwo i zapewni bezemisyjność.
Koszt inwestycji w instalację hybrydową jest częściowo wspierany przez Enova SF, norweskie przedsiębiorstwo rządowe (należące do ministerstwa klimatu i środowiska) odpowiedzialne za wdrożenia i promowanie przyjaznych dla środowiska produkcji i zużycia energii.

Statki o długości całkowitej 119,95 m, mają mieć szerokość konstrukcyjną 15,80 m, wysokość boczną 10,15 m i zanurzenie 7,50 m oraz tonaż pojemnościowy brutto 5700 i nośność 9300 t.

Aasen zarządza obecnie flotą ośmiu statków wielozadaniowych i drobnicowców, z których najnowszy został zbudowany w 1987 r. Niektóre z nich pochodzą jednak z lat 80. i 90.
Firma Aasen Shipping została założona w 1981 roku przez Hansa Martina Torkelsena, który zaczynał jako kapitan i armator jednego statku. Statki tego przedsiębiorstwa - Aasheim, Aasvik, Aastun, Aasfjord, Aasli, Aasheim, Aasli - spotkać można było w ostatnich latach także w portach polskich.

PBS 

 

1 1 1 1