Stocznie, Statki

Zakończyły się próby zdawczo-odbiorcze pierwszego z sześciu nowych holowników dla Marynarki Wojennej; wkrótce będzie się mogło odbyć podniesienie bandery na holowniku Bolko – poinformowało MON.

"Już niedługo będzie mogła zostać podniesiona bandera Marynarki Wojennej RP na holowniku H-11 Bolko - w piątek, 10 stycznia br. podpisany został protokół zdawczo-odbiorczy holownika. Tym samym zakończony został odbiór pierwszej z sześciu jednostek tego typu" – poinformował resort obrony w poniedziałek na Twitterze.

Bolko to pierwsza z sześciu jednostek projektu B860 (Bolko otrzymał w Marynarce Wojennej oznaczenie H-11). Holownik, który został zwodowany w październiku 2018, do jesieni ub. roku przechodził próby portowe i morskie. Jednostka ma trafić do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Kolejne jednostki mają nosić nazwy Gniewko, Mieszko, Semko (zwodowane jesienią ub. r.), Leszko i Przemko.

Holowniki projektu B860 są budowane w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Dostawy mają się zakończyć w tym roku. Wartość kontraktu podpisanego w 2017 r. to ponad 283 mln zł brutto.

Holowniki będą przeznaczone m.in. do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, zadań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych.

Załoga holownika projektu B860 liczy 10 osób, jednostka mierzy blisko 30 m długości, ponad 10 m szerokości, a jej uciąg to ponad 35 ton.

autor: Jakub Borowski

Fot.: Marcin Koszałka

Komentarze   

-8 W domu
Po miesiącach wyposażania,doposażania i przebudowy Bolko już w Świnoujściu.
Zgodnie z kontraktem miał być przekazany w lutym 2019 (Defence.24 08.10.2018).
Jedenaście miesięcy poślizgu dla takiej jednostki to złe świadectwo.
Proszę porównać zdjęcie z prób i na wyjściu z Gdańska.
Odniosę się do rufy bo tą widać. Demontaż rolki w zasadzie eliminuje możliwość holowań pełnomorskich.
Zabezpieczenie holu jest możliwe, ale wymaga dodatkowych starań, do tego coś było między windą i rufą,
czego dzisiaj nie widać. Nieoczekiwanie dla mnie na wysokości nadburcia widać dwie kołyski,
co one tam robią ? Przy holowaniu z rufy aż się proszą o ścięcie przez hol.
Nie wiem też jak będzie wyglądała praca na pokładzie nawet przy niewielkim rozkołysie, małych ciężarach
ale też bardzo ograniczonym miejscem dla operacji ładunkowych. Czy tam jest bezpieczne miejsce dla ludzi ?
Mam jeszcze kilka pytań, ale może przesadzam?
13 styczeń 2020 : 18:31 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+15 re:
Mieczysławie,
skoro czytasz defence24.pl to wiesz, że holownik nie jest wyłącznie przygotowany na zadania związane z holowaniem (przewóz pasażerów/zwalczanie rozlewów/połów torped/ obsługa nawodnych obiektów pływających/itd.). Rolkę zlikwidowano bo do holowania była zbędna, a MW wymagała jej tylko dlatego, że miała ją na poławiaczu torped "Kormoran" (nie mylić z ORP Kormoran). Tu stocznia rozwiązała sprawę przez odpowiednie wyposażenie pokładowe, rolka holownicza wygląda zupełnie inaczej, a wciągarka rufowa / hak holowniczy załatwią temat wyposażenia ponad oczekiwanie. To czego szukasz to przewłoka, ona jest tam dalej, przykrywa ją kratownica
13 styczeń 2020 : 20:17 kum Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+16 cd
...(osłona pędników przy poławianiu torped). Miejsca obsługi były testowane do us... śmierci na jesień, kiedy MW odbierała praktycznie poligonowe próby wykonywane jak zwykle przez stoczniową załogę, czyli 2000% cywili. Obym był złym prorokiem, ale MW nie będzie potrafiło tego powtórzyć przez lata. Poślizg w realizacji skądś się bierze, warto spytać stoczniowców o kompetencje odbierających... pozdro dla kumatych
13 styczeń 2020 : 20:17 kum Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 :)
pozdro 600 kum!
14 styczeń 2020 : 04:03 Zem Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 RSB
Remontowa to jedyna polska stocznia która jest w stanie zbudować okręty wojenne dla MW RP.

Gratulacje dla zespołu realizującego ten kontrakt.
13 styczeń 2020 : 20:15 Waldo Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 okrety
Kilka lat temu, okręty miały być budowane w stoczni NAUTA w Gdyni, niestety działania ludzi z Marsa doprowadziły do olbrzymich strat zarówno w załodze stoczni jak i finansowych. Kamaryla stoczniowa zniszczyła najstarszą stocznię polską wymienić można by wiele osób winnych tyle, że nikt ich nie pociągnął i nie pociągnie do odpowiedzialności. Szkoda bo w Naucie były spółki córki które były w stanie zbudować i wyposażyć jednostki dla marynarki wojennej. Hoding gdańskiej remontówki jest przykładem, że można było doprowadzić polski przemysł okrętowy do normalnej działalności mimo zawirowań na początku lat 90 tych.
14 styczeń 2020 : 06:25 amoniusz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 Opinia
Wierzę ( wbrew ,,fachowcom" ) ze PIS postawi marynarkę 'na nogi'. Nie podoba mi się tylko,wychwalanie pod niebiosa Remontowej zawsze i wszedzie.To sklania mnie do brzydkich podejrzen co do jej powstania i udzialu tu kumpli Donka.Stocznia prywatna,ktora powstała z dnia na dzień. Ciekawe !!!!!
14 styczeń 2020 : 21:45 HenryHarry Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Po co piszesz bzdury?
Stocznia Połnocna w latach 90. bankrutowała i groził jej upadek (koniec zamówień z ZSRR). W 1998 r. pakiet 46% akcji kupiła Remontowa, a w 2003 roku nabyła resztę stając się inwestorem branżowym i właścicielem. Kilka lat załatwiała kontrakty na budowę statków i zlecała ją Stoczni Północnej biorąc na siebie całe ryzyko tego segmentu, co umożliwiło tej stoczni przetrwanie i rozwój. Co ma do tego PIS albo Tusk? Nie kompromituj się takimi wpisami, tylko poczytaj trochę o historii przemysłu okrętowego w Polsce.
15 styczeń 2020 : 17:27 Radosław Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Ten
Jedynym istotnym jest działalność sojki w wsi
16 styczeń 2020 : 06:54 Maciej malarz2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 PIS nie jest głupie
Państwo polskie 20 lat temu miało w d... Stocznie Pólnocna i nie było zainteresowane inwestowaniem w nią. Było to na długo przed donkiem. Gdyby Remontowa jej nie kupiła dzis tej stoczni by nie było tak jak tych głupich wpisów o donku, bo nie bylobby o czym pisac. A w PIS sa mądrzy ludzie. Budowę 3 Kormoranów i 6 holowników zlecili nie bez powodu (choc tez nie bez oporów). Nikt nie chce czekać 18 lat na okręt i topić w to miliardów złotych. A Nauta? Poczytaj sobie ile statków albo okrętów zbudowała w swojej historii i z jakim skutkiem. Pan Google ci w tym pomoże.
16 styczeń 2020 : 09:01 myz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 ORP ŚWIST
Tylko ze dwie proce zamontować i ORP ŚWIST- jak nic, nie no to teraz mamy marynarkę jak się patrzy. Wstyd
15 styczeń 2020 : 05:43 Bogdan s Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 MW
Polska MW holownikami stoi!?
15 styczeń 2020 : 09:24 Miroslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Niezupełnie...
Jeszcze ma nowy niszczyciel min i patrolowiec. Ten ostatni - najdroższy na świecie :-)
15 styczeń 2020 : 17:30 Radosław Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: