Stocznie, Statki

Fiński armator Finferries oficjalnie poinformował o zamówieniu w stoczni Crist przyjaznego dla środowiska promu hybrydowego, przeznaczonego do żeglugi w rejonie archipelagu Wysp Alandzkich. Prom ma być gotowy w 2022 roku.  

Jak podaje Finferries, nowy prom ma zostać zatrudniony na linii Föglö, na której eksploatację przetarg rozpisał Rząd Prowincji Alandzkiej (Åland Provincial Government). Linia będzie utrzymywana i statek eksploatowany przez spółkę stowarzyszoną Finnferries - Ansgar ab z Wysp Alandzkich.

Prom będzie zasilany z ładowanych z lądu baterii akumulatorów i będzie wyposażony w awaryjny / wspomagający napęd w postaci diesel-owskich zespołów prądotwórczych. Będzie miał 100,5 m długości całkowitej, 17,4 m szerokości, 5,2 m wysokości bocznej, 3,1 m zanurzenia i ładowność 90 samochodów osobowych oraz miejsca dla 350 pasażerów, przy 3-osobowej załodze.

Prom ma zacząć pracę na linii Åland Föglö 1 kwietnia 2022 roku.

"Po długim i szczegółowym procesie selekcji, polska stocznia Crist została wybrana jako dostawca nowego promu hybrydowego. Crist zbudował również prom Elektra. Umowa zawiera opcję na drugi, podobny prom hybrydowy. W ramach konkursu Finferries wysłał zapytania ofertowe do 23 stoczni, w tym 6 fińskich. Ofertę złożyła tylko jedna ze stoczni fińskich." - czytamy w komunikacie dla mediów opublikowanym we wtorek przed południem.

Ostatnią nową budową, jaka zasiliła flotę Finferries, był hybrydowy prom Elektra - pierwszy tego typu w Finlandii.

- Dobrze wiedzieć, że statek będzie budowany doświadczonymi rękami i oczekujemy co najmniej tak niezawodnej i wysokiej jakości produkcji jak w przypadku Elektry. Oczywiście, rozczarowujące było to, że oferta jedynej fińskiej stoczni była znacząco droższa od zaoferowanej przez zwycięzcę przetargu - powiedział Mats Rosin, prezes Suomen Lauttaliikenne Oy (Suomen Archipelago Shipping Company Oy - FinFerries).

System napędowy na nowy prom projektu LMG 90-DEH z norweskiej firmy LMG Marin dostarczy, podobnie jak na Elektrę, Siemens.

- Można powiedzieć, że nowy statek będzie "Elektrą 2.0". Technologia w tej dziedzinie rozwinęła się w ostatnich latach w ogromnym stopniu. Zapewnimy pasażerom przyjazny dla środowiska i niezawodny prom, podsumowuje Rosin.

rel (FinFerries), PBS

Komentarze   

+4 prom
Takie promy powinny byc zbudowane dla przeprawy w Swinoujsciu , Tunel pod Swina to sprawa odlegla w czasie!
13 listopad 2019 : 07:40 fotograf baltycki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 prom 2
Sorry , ale chyba nie wiesz o czym piszesz ! Byłem na przeprawie w Świnoujściu. Ten prom po prostu jest ... za duzy
13 listopad 2019 : 10:17 HenryHarry Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 parametry
To zmniejszyc parametry podobne do bielikow- dl. 49,90m szer 16,20m zanurzenie1,85 m, klient nasz pan i bedzie w normie!!
13 listopad 2019 : 10:41 Stary Kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 prom
TEN PROM NIE JEST ZBYTNIO ZA DUŻY !!!! Jakieś 15 lat temu , jeszcze na długo przed już wtedy planowaną modernizacją promów typu "karsibór", Miasto otrzymało koncepcję budowy nowych dwóch dużych promów o długości 84 m , mogących przewozić 90 samochodów osobowych. Budowa jednego promu wg przedstawiciela Stoczni REMONTOWA SA kosztowałaby 40- 45 mln złotych. Ważne było przy tym ,że w Świnoujściu miał powstać terminal LNG i stąd od konsultantów z Remontowej padła propozycja by prom napędzały silniki na gaz. W koncepcji przedstawiono jaką infrastrukturę należałoby wybudować, w tym dalby cumownicze i szerokie rampy na lądzie. Urząd Morski nie widział przeszkód jako, że zacumowany prom po stronie zachodniej nie kolidowałby z torem wodnym. Napęd promów diesel-elektryczny. Te dwa duże promy miały być promami dziennymi a nocą pływałby jeden z dwóch promów typu" karsibór". Niestety władze miasta widziały już tylko tunel i koncepcja poszła do kosza.
13 listopad 2019 : 11:16 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 promy
cd. Modernizacja promów polegająca na wymianie układów napędowych, przy czym każdy z czterech promów, dla" oszczędności" ma inny system napędowy i inne silniki, też kosztuje. Za każdy prom około 20 milionów złotych.
13 listopad 2019 : 11:49 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Czy to "Sukces" ?
A czemu nikt nie chciał nawet oferty na ten prom złożyć ? Zapytania poszły az do 23 stoczni ! Wygląda że nie potraktowali tego poważnie albo przypuszczali, że budżet klienta do bani i że za te pieniądze nie da się wybudować statku to szkoda czasu na robienie oferty. Na szcżęście jest Crist i polscy podatnicy :-). A kto bogatemu zabroni ? :-). To tak jakby ktoś cięzko upśledzony chodził po trawie i cieszył się że w coś wdepnał co trawą nie było, a inni zdrowi omijali :-).
17 listopad 2019 : 15:39 Rambo V Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 c.d.
" Oczywiście, rozczarowujące było to, że oferta jedynej fińskiej stoczni była znacząco droższa od zaoferowanej przez zwycięzcę przetargu".
Ja też jestem bardzo rozczarowany :-), bo można było więcej kasy wziąść, żeby chociaż na materiały kupine w Finlandii starczyło :-).
17 listopad 2019 : 15:56 Rambo V Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1