Stocznie, Statki

22 maja w Holandii odbyła się ceremonia nadania imienia Acta Centaurus. Statek typu SOV (Service Operation Vessel), przeznaczony do budowy i serwisowania farm wiatrowych, jako częściowo wyposażony, został zbudowany w stoczni Crist SA i przekazany w grudniu ubiegłego roku stoczni Ulstein Verft w Norwegii. 

Do norweskiej stoczni należały prace wykończeniowe i doposażenie jednostki. Na miejscu zespół holenderskiego operatora Acta Marine, do którego należy statek, codziennie śledził postępy w realizacji tego projektu.

Pod koniec kwietnia Acta Centaurus wypłynął w swój dziewiczy rejs ze stoczni Ulstein Verft w Norwegii do Den Helder w Holandii. „Statek wykonał już swoje pierwsze zadanie - zapewnił wsparcie holenderskiej firmie energetycznej ONE-Dyas B.V. podczas krótkiej konserwacji na platformie M7 zlokalizowanej na Morzu Północnym” – czytamy w komunikacie stoczni Ulstein Verft.

Niebawem statek projektu Ulstein SX195, rozpocznie pracę na morskiej farmie wiatrowej zajmującej powierzchnię ok. 59 km², położonej ok. 100 km na północ od wyspy Borkum w niemieckiej części Morza Północnego i produkującej energię elektryczną wystarczającą dla zasilenia 400 000 gospodarstw domowych. Jej właścicielem i operatorem Bard Offshore jest Ocean Breeze Energy GmbH & Co. KG, należąca nie bezpośrednio, ale w 100 % do banku HypoVereinsbank.

Acta Centaurus to siostrzany statek Acta Auriga, został dostarczony w 2018 roku i pracował non-stop na morskiej farmie wiatrowej BARD1. Udana koncepcja zaowocowała dodaniem drugiego statku budowanego przez Ulstein. Statki są opracowywane wspólnie z Ulstein SX195, z przejściem kompensowanym ruchem SMST oraz 6-tonowym żurawiem 3D, jak również ze specjalnymi Ulstein X-BOW i X-STERN, które optymalizują całkowite wychwytywanie i wykonalność statku. Statek ma pojemność 120 osób i pokład helikoptera. Ponadto Acta Centaurus został wyposażony w pakiet hybrydowych akumulatorów w celu dalszego zmniejszenia zużycia paliwa, co przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2.

AL, rel (Ulstein Group)

Komentarze   

+1 Acta Centaurus
Ciekawa seria statkow, dziobem przypomina taranowiec pancerny CSS Stonewall z czasow wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych.
29 maj 2019 : 19:56 Stary Kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Ostroga
Cóż jednostka na pewno jest praktyczna i dobrze wykonuje zadania do których została zbudowana ale jak zwykle czepiam się "urody" współczesnych statków, ten przypomina kompilację triery greckiej z połową wieżowca i kawałkiem boiska do tenisa, nic uroku dawnych pływadeł z kliprowymi dziobami, smukłymi kadłubami elegancką pawężą , nadbudówkami o oryginalnej konstrukcji eh !, widać takie czasy....
30 maj 2019 : 05:58 JanKowalski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Kształt dziobu
Wykonany jest, aby zminimalizować opory oraz zużycie paliwa w technologii X-BOW, opracowanej bodajże przez Ulstein. Podobnie zaprojektowano USS Zumwalt.
30 maj 2019 : 08:58 projektant Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1