Stocznie, Statki

Statek Spirit of Vancouver Island jednego z największych w Ameryce Północnej operatorów promów, BC Ferries, został wprowadzony 18 kwietnia ponownie do regularnej eksploatacji, po generalnym remoncie i renowacji przedłużającej resurs (mid-life upgrade), a przede wszystkim - po zmianie napędu na zdecydowanie bardziej przyjazny dla środowiska (na paliwo gazowe) w stoczni Remontowa SA w Gdańsku - w samą porę na uczczenie przypadającego 22 kwietnia "dnia ziemi".   

Prom Spirit of Vancouver Island przybył do portu bazowego w zachodniej Kanadzie 12 kwietnia po długiej podróży, z przejściem przez Kanał Panamski, rozpoczętej w Gdańsku 22 lutego.

"Z oboma statkami klasy "Spirit" eksploatowanymi już z napędem LNG, BC Ferries spodziewają się zmniejszenia emisji CO₂ o 12 500 ton rocznie co odpowiada usunięciu z dróg 2500 samochodów" - powiedział Mark Collins, prezes i dyrektor generalny BC Ferries. "Eksploatacja tych statków na gazie ziemnym jest zarówno przyjazna dla środowiska, jak i sprzyjająca tańszym podróżom. Spodziewamy się obniżyć koszty paliwa o miliony dolarów, wprowadzając do eksploatacji statki na paliwo LNG" - dodał.

Prom Spirit of Vancouver Island obsługuje od 1993 r. trasę Vancouver (Tsawwassen) - Victoria (Zatoka Swartz) - najbardziej uczęszczaną z obsługiwanych przez BC Ferries, a jego przebudowa miała miejsce tej zimy w stoczni Remontowa SA w Gdańsku.

W zeszłym roku podobnej przebudowie, również w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA, należącej do Holdingu Remontowa, poddany został z powodzeniem siostrzany statek Spirit of British Columbia. Te konwersje stanowią znaczącą inwestycję w czystą - przyjazną środowisku technologię - podkreśla w oficjalnym komunikacie kanadyjski armator.
"BC Ferries zmniejsza swój wpływ na środowisko", mówi Collins. "Chronimy środowisko, znajdując jednocześnie nowe sposoby na poprawę trwałości naszej działalności i zapewnienie zrównoważonego rozwoju".

Zastosowanie czystej technologii przez BC Ferries zostało docenione przez jej międzynarodowych partnerów. Niedawno remomowane wydawnictwo specjalizujące się w żegludze promowej, ro-ro i wycieczkowej - Shippax - uhonorowało armatora oraz stocznię Remontowa SA nagrodą Shippax Retrofit Award za przeprowadzenie konwersji napędu Spirit of British Columbia z oleju napędowego (diesel) na skroplony gaz ziemny (LNG / dual fuel).

Czytaj także:  Shippax Retrofit Award 2018 dla BC Ferries i Gdańskiej Stoczni Remontowa SA  

Rola lidera w branży, jeśli chodzi o wykorzystanie innowacyjnej technologii obniżającej emisje, traktowana jest przez BC Ferries poważnie - czytamy w oficjalnym komunikacie armatora, w którym podano również, że Spirit of British Columbia stał się pierwszym statkiem pasażerskim w świecie z wyłącznie całkowicie zamkniętymi pokładami ro-ro, na którym wprowadzono zasilanie paliwem LNG.
To także największy dotychczas w świecie prom pasażersko-samochodowy, na którym dokonano przebudowy siłowni na zasilanie paliwem gazowym, składowanym w postaci ciekłej - LNG.

BC Ferries ma teraz pięć statków, które pracują na czystszym paliwie - gazie ziemnym: dwa promy klasy "Spirit" (przebudowane w Polsce) i trzy klasy "Salish" (zbudowane w Polsce - w stoczni Remontowa Shipbuilding z grupy kapitałowej Remontowa Holding).
BC Ferries przeprowadza w swojej flocie także inne przedsięwzięcia mające na celu obniżenie wpływu na środowisko, a planuje m.in. wprowadzenie do eksploatacji hybrydowych promów elektrycznych.

Najważniejsze elementy przebudowy i modernizacji promu Spirit of Vancouver Island w stoczni Remontowa SA obejmują ulepszenia w zakresie bezpieczeństwa, mechaniki, ochrony środowiska i obsługi klienta:
- konwersja napędu na skroplony gaz ziemny- instalacja bardziej wydajnych urządzeń klimatyzacyjnych w celu zmniejszenia zużycia energii
- odnowienie przestrzeni pasażerskich, m.in. o nowe wykładziny i budowę dodatkowych toalet
- rozbudowa sklepu "Passages" i dodanie nowego baru kawowego "Arbutus"
- odnowienie lub wymiana elementów systemów napędowego i sterowego, w tym sterów, układu sterowania, sterów strumieniowych, śrub napędowych i przekładni redukcyjnych
- instalacja nowego systemu automatyki siłownianej (monitoringu i zdalnego sterowania), systemów nawigacyjnych, systemu komunikacji wewnętrznej oraz systemów bezpieczeństwa i ewakuacyjnego.

Modernizacja "w połowie życia" (mid-life upgrade) przygotowuje statek na kolejne 25 lat bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji.

rel (BC Ferries), PBS

 

1 1 1