Stocznie, Statki

W środę, 21 bm. w godzinach porannych z Gdańskiej Stoczni Remontowa SA z grupy Remontowa Holding, wypłynął statek Grande Dakar. To druga, po Grande Lagos, tego typu jednostka, która w ostatnich miesiącach przeszła w tej stoczni remont, obejmujący modyfikację układu odprowadzania spalin.

Stocznia zainstalowała na statku tzw. płuczkę (ang. scrubber), ograniczającą emisję związków siarki w gazach wylotowych do atmosfery. Konieczność takiego ograniczenia wynika z dyrektywy „siarkowej”, którą kilka lat temu przyjął Parlament Europejski dostosowując prawo Unii Europejskiej do nowych przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), zawartych w konwencji MARPOL.

W szczególności, od 1 stycznia 2020 r. zacznie obowiązywać ograniczenie emisji siarki przez statki z obecnych 3,50 proc. m/m do wartości 0,50 proc., na wszystkich akwenach świata, oprócz tych, na których od 2015 roku obowiązują jeszcze bardziej restrykcyjne limity 0,10 proc., ustanowione na tzw. obszarach kontroli emisji siarki  (SECA - Sulphur Emission Control Areas), które obejmują m.in. Morze Bałtyckie, Morze Północne, Kanał La Manche i wybrzeża Ameryki Północnej.

Jednym ze sposobów dostosowania się do tych przepisów, obok wykorzystywania droższych paliw niskosiarkowych jest montaż na statkach systemów odsiarczania spalin, które pozwalają na  stosowanie tradycyjnych paliw okrętowych.

Remontowa SA jako jedna z pierwszych zajęła się montażem tego rodzaju urządzeń. Do tej pory zainstalowała ponad 100 płuczek spalin na 40 statkach. I Grande Dakar był właśnie tym czterdziestym.

Rocznie kilka jednostek przechodzi tego typu modernizacje, głównie są to promy pasażerskie. Co ciekawe, Grande Dakar, podobnie jak uprzednio zmodernizowana bliźniacza jednostka Grande Lagos, została zbudowana tak, aby w przyszłości można było zamontować na niej scrubber, pod który zostawiono odpowiednią przestrzeń.

Grande Dakar został zbudowany w 2015 roku w południowo koreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard w Ulsan. Pływa pod włoską banderą, a jego portem macierzystym jest Palermo. Jednostka należy do Grupy Grimaldi, której siedzibą jest Neapol. Istniejąca od 1947 roku firma jest międzynarodową grupą logistyczną specjalizującą się w transporcie morskim samochodów osobowych, taboru kolejowego, kontenerów i pasażerów. Armator określa swoją jednostkę jako container/ro-ro carrier (statek kombinowany – kontenerowiec i ro-ro). 

Tekst i fot.: Marcin Koszałka, Sławomir Lewandowski

Komentarze   

+2 Tuptus
Tak ktos za 25 zl jeszcze robi na tej stoczni? A dwie bramy dalej daja 45 i ludzi brak
22 luty 2019 : 23:24 Spawacz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Superintend
Robią za wiele więcej jak 40zł
23 luty 2019 : 04:46 John Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 25
Mam 25 zł
23 luty 2019 : 07:30 Jaki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 .
A te dwie bramy dalej to która?
25 luty 2019 : 17:22 Gdzie Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1