Stocznie, Statki

W stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy Remontowa Holding w środę 5 bm. uroczyście położono stępkę pod budowę drugiego niszczyciela min projektu 258 Kormoran II.   

W wydarzeniu, oprócz zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding, przedstawicieli konsorcjum, Polskiego Rejestru Statków, firm kooperujących, ubezpieczeniowych wzięli udział m. in. zastępca Inspektora Marynarki Wojennej kontradmirał Krzysztof Zdonek, szef Oddziału Techniki Morskiej IMW DG RSZ komandor Zbigniew Micek oraz zastępca Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego Dariusz Gwizdała.

Przypomnijmy, że symboliczna uroczystość cięcia pierwszych blach na ten okręt odbyła się 18 września.

Budowa okrętu ORP Albatros (taką nazwę będzie nosić druga z serii jednostka) to efekt umowy zawartej pod koniec ub. roku przez Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej z konsorcjum ze stocznią Remontowa Shipbuilding SA jako liderem, w składzie którego są także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej SA w Gdyni oraz PGZ Stocznia Wojenna. Wartość kontraktu obejmującego wykonanie dwóch seryjnych niszczycieli min przekracza 1,1 mld zł. Umowa zakłada, że jednostki o numerach budowy 258/2 i 3 zostaną dostarczone kolejno do stycznia 2020 roku i do końca listopada 2021 roku.  

W listopadzie 2017 roku do służby pod polską banderą wszedł ORP Kormoran, zaprojektowany w biurze Remontowa Marine Design & Consulting (RMDC), zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding SA, wyposażony w zintegrowane systemy walki przez OBR CTM SA.

ORP Kormoran to pierwszy z serii trzech nowoczesnych niszczycieli min, który trafił do 13. Dywizjonu Trałowców wchodzącego w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Do jego głównych zadań należy poszukiwanie, klasyfikacja, identyfikacja i zwalczanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi (pojazdami holującymi sonary), poszukiwanie oraz zwalczanie sił i środków dywersji w rejonach portów i kotwicowisk, udział w akcjach ratowniczych.

Stocznia budująca i zespół projektowy otrzymują na bieżąco uwagi z eksploatacji okrętu ORP Kormoran zarówno od załogi jak i Zamawiającego, które są następnie analizowane i jeśli zachodzi taka potrzeba wprowadzane do projektu jednostek seryjnych. W przypadku projektu Kormoran II, projektanci z RMDC wprowadzają zmiany zgłoszone przez Zamawiającego wynikające z dotychczasowych doświadczeń na prototypie, choć konfiguracja i założenia taktyczno-techniczne pozostają bez zmian w stosunku do jednostki pierwszej. 

Doświadczenia z budowy prototypu sprawiły, że Remontowa Shipbuilding jest lepiej przygotowana do budowy Albatrosa. Specjalnie pod ten projekt została zbudowana nowa hala wraz z nowym oprzyrządowaniem i linią do palenia blach, co będzie służyło poprawie jakości prac stalowych. To istotne detale, bowiem obróbka materiału, który jest specyficzny i wymagający wymaga odpowiednich warunków podczas produkcji.

Specjalistyczna stal amagnetyczna zastosowana do produkcji Kormoranów ma około trzykrotnie wyższą wytrzymałość niż standardowa stal okrętowa. Charakterystyki tego materiału wymagają zupełnie innego sposobu przygotowania blach, ich obróbki oraz spawania. W przypadku tego rodzaju materiału kluczowym jest to, aby projekt konstrukcji był wysokiej jakości, aby uniknąć niepotrzebnych zmian w dokumentacji wykonawczej, które powodują wprowadzanie ciepła poprzez dodatkowe spawanie lub prostowanie, który to pod wpływem wysokiej temperatury zmienia swoją strukturę. Poprzez nieodpowiednie traktowanie materiału można mu nadać właściwości magnetyczne, co jest dużym problemem dla tego rodzaju jednostki. Przy realizacji tego projektu – zachowanie niskiej sygnatury magnetycznej było jednym z większych wyzwań dla inżynierów z Grupy Remontowa Holding.

Tekst i fot.: Sławomir Lewandowski

Komentarze   

0 Cena?
Pierwsza jednostka tego typu (Kormoran) kosztowała ok. 1,2 mld zł. to teraz wybudują dwie za nizszą cenę?.
05 grudzień 2018 : 19:11 Sdd Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 Re dla Cena.
Pan myli okręty. Kormoran kosztował ok. 600 mln. 1,2 to inny projekt. I nie z tej stoczni.
06 grudzień 2018 : 06:55 Jerzy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 doświadczenie
Wierzę ze stocznia po problemach z opanowaniem tego typu technologii poradzi sobie z kolejnymi jednostkami szybciej niż z prototypem, także budowa nowej infrastruktury pod projekt budzi nadzieje na przyszłość i to nie tylko co do Kormoranów ale także innych jednostek tak potrzebnych naszej starzejącej się marynarce, może mogliby przejąć projekt Gawrona/Ślązaka i wybudować w przyzwoitym czasie za przyzwoite pieniądze jeszcze parę tego typu jednostek?
Pozdrawiam optymistów.
06 grudzień 2018 : 13:35 Ciapuła Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś