Stocznie, Statki

Energomontaż-Północ Gdynia SA (EPG) rozpoczął fabrykację (budowę) wieży do układania rurociągów pół-elastycznych i mało-średnicowych sztywnych ze szpuli - tzw. reel lay tower, kluczowego elementu wyposażenia funkcjonalnego nowoczesnego statku do układania rurociągów i innych połączeń - typu reel lay vessel, budowanego przez stocznię Royal IHC w Holandii dla znanego armatora i kontraktora offshore - Subsea 7.  

Jest to pierwszy przypadek współpracy Royal IHC (UK) i EPG, a zarazem pierwszy kontrakt EPG na fabrykację konstrukcji bezpośrednio z rynku brytyjskiego.

Kontrakt został podpisany 13 września po dogłębnych audytach technicznych i związanych z BiHP, które wykazały "bezkompromisowe i długofalowe zaangażowanie EPG w zapewnienie jakości i bezpieczeństwa".

Obiekt zlecony do wykonania w EPG, to konstrukcja umieszczonej na rufie statku uchylnej (45-95°) wieży (reel tower), na szczycie której osadzone jest koło prowadzące, po którym wydawane są do wody rurociągi układane na dnie morza, zwanej też czasem rampą.

Zaawansowany technicznie statek, dla którego wybrano imię Seven Vega, służyć ma układaniu skomplikowanych połączeń na dnie morza, w tym rurociągów pół-elastycznych i małośrednicowych rurociągów sztywnych (w tym koncentrycznych - pipe-in-pipe) i m.in. elektrycznych systemów podgrzewania przewodów na wodach o głębokości do ok. 3000 m.

Już w lutym br. projekt statku przeszedł etap weryfikacji poprzez próby modelowe w ośrodku MARIN. Pracownicy Royal IHC w Wielkiej Brytanii osiągnęli wtedy etap, w którym eksploatacyjno-funkcjonalna koncepcja systemu do układania przewodów podmorskich ze szpuli przekładana była na fazę produkcyjną (czyli m.in. projekt wykonawczy)

Jak twierdzi IHC - koncepcja projektowa tego "wiodącego w świecie systemu do układania rurociągów" skupia się wokół bezpieczeństwa załogi statku, efektywności eksploatacyjnej i uniwersalności (elastyczności)".

Statek będzie miał ok. 149 m długości całkowitej i 33 m szerokości. Będzie mógł zabierać na pokład 5600 ton przewodów (np. rurociągów) do układania ze szpuli i będzie mógł układać rurociągi o średnicy do 20 cali. Maksymalny dynamiczny naciąg układanych przewodów ma wynosić 600 t.

Jednostka będzie wyposażona w dwa robocze zdalnie sterowane pojazdy podwodne (ROV).

Statek będzie dysponował pomieszczeniami dla 120 osób załogi stałej i techników.

Croonwolter&dros oraz Bakker Sliedrecht dostarczą i zainstalują zintegrowane systemy elektryczne i nautyczne (np. nawigacyjne, automatyki okrętowej). Zespoły prądotwórcze pochodzić będą z Hyundai, a komplet pędników dostarczy Wärtsilä. Z kolei żuraw offshore z kompensacją nurzania o unosie 250 ton zamówiony został przez IHC u holenderskiego producenta Huisman.

Zamówienie na statek zostało złożone formalnie w październiku 2017 r. Pierwsze cięcie stali na budowę statku o stoczniowym numerze budowy CO 1298 odbyło się w marcu 2018 r., a położenie stępki - 5 lipca w stoczni Royal IHC w Krimpen aan den IJssel. Statek ma być przekazany do eksploatacji w I połowie 2020 roku.

PBS,  rel (Royal IHC, Subsea 7)

Rys.: Royal IHC

Seven Vega - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9843247
armator - Subsea 7, Luxemburg / Wielka Brytania
państwo bandery - Isle of Man (Wyspa Man)
stocznia - Royal IHC, Holandia
stoczniowy nr budowy - CO 1298
przewidywany rok oddania do eksploatacji - 2020
długość całkowita - 149,23 m
szerokość - 33,00 m
wysokość boczna do pokładu głównego - 13,00 m
zanurzenie konstrukcyjne - 8,30 m
nośność - 10 800 t
tonaż pojemnościowy brutto - 21 334
tonaż pojemnościowy netto - 6400
powierzchnia pokładu (pokład główny) - ok. 800 m²
wytrzymałość pokładu - 10 t/m²
pojemności zbiorników:
- paliwo MGO - 2900 m³
- woda pitna - 725 m³
- balasty - 3900 m³
- woda słodka techniczna (w zbiornikach balastowych) - 1680 m³
- zbiorniki stabilizatorów przeciw-przechyłowych - 1200 m³
prędkość eksploatacyjna - ok. 13 węzłów
maksymalny uciąg na palu (w przepadku awarii systemu DP3) - 100 t
zespoły prądotwórcze - 3 × 3500 kW + 3 × 4000 kW, Hyundai
łączna moc zainstalowana - 22 500 kW
moc napędu głównego (rufowe pędniki azymutalne) - 3 × 3200 kW (łącznie 9600 kW), Wärtsilä
chowane w kadłubie dziobowe pędniki azymutalne - 2 × 2400 kW, Wärtsilä
dziobowe stery strumieniowe - 2 × 2200 kW, Wärtsilä
system pozycjonowania dynamicznego - klasy III (notacja klasy AAA), Kongsberg
systemy referencyjne DP - 3 × DGPS, 2 × HiPAP, 1 x taut wire, HPR interface, Radius interface
żuraw główny - 250 t (DOR), prace na głębokości do 3000 m, aktywny system kompensacji nurzania (AHC)
pokładowy żuraw pomocniczy - 1 × 50 t, 3000m, AHC
pokładowe żurawie pomocnicze - 2 × 15 t
zdalnie kierowane pojazdy podwodne (ROV) - 2 × na wyposażeniu stałym, wodowane przez burtę, klasy roboczej, Perry typu XLX-EVO przeznaczone do pracy na głębokościach do 3000 m
system do układania rurociągów i przewodów:
statek wyposażony będzie w dwie szpule (bębny) na rurociągi o łącznej, maksymalnej ładowności 5600 t (mniejszy - 1600 t), na których będzie można składować produkty o średnicy 4 d 20 cali; maksymalny naciąg dynamiczny systemu to 600 T, zapewniany przez napinacz górny (162 T), dolny (318 T) i naciąg zwrotny (120 t); w systemie przewidziano dwie wciągarki do wydawania (porzucania) i podejmowania (wybierania) końca rurociągu / przewodu ułożonego na dnie (abandonment and recovery winches) o uciągu 325 T - każda; w tandemie mogą one wydobyć obiekt o formie linii łańcuchowej o masie do 650 t.
- kąt nachylenia rampy - 45-95° 
- szczytowy naciąg rurociągów elastycznych - 210 T
pomieszczenia załogi i techników - dla 120 osób
lądowisko dla śmigłowców (helideck) - dla śmigłowców Super Puma, S61N, S76 i S92
klasyfikacja - Lloyd's Register of Shipping
notacja klasy - (LRS), 100A1 WDL (10 t/m2), Strengthening of work deck 10 t/m2 (aft of frame 69), Helicopter Landing deck, ECO (BWT, NOx3, LMC, SPS, UMS, DP(AAA), CAC(3), ICC, NAV-1, IBS Safe bridge, *IWS, Ice Class 1D, Winterisation H(-30) D(-30).

Reel lay vessel Seven Vega
Reel lay vessel Seven Vega

Komentarze   

0 Seven Vega
Do bardzo ciekawych danych pozwolę sobie dodać, że współpraca obu firm trwa wiele lat. W 2007 IHC przekazała Seven Oceans IMO 9358826. Jednostka ma 157.3 m i równiez należy do "Reel - lay ".Bardzo podobny jest amerykański " Lay Vessel North Ocean 105"
IMO 9433183. Róznią się one dość znacznie od J-lay, S- lay czy Flex -lay -vessels. Siostrzany do Seven Oceans, Seven Seas pracuje w technice Flex- lay. Przy przewidywanej cenie Seven Vega ,około 300 mln $, wartość wieży to grosze, tym bardziej, że będzie ona uzbrojona aparaturą z importu.
Jesli chodzi o IHS, jest to znacząca Grupa. W ubiegłym roku miała obroty 800 mln E. Portfel na 31.12.2017 opiewał na 1573 mln E.
Niestety finalny rezultat był pod kreską 21.8 mln E. Zatrudniali około 3000 osób, czyli o 250 mniej jak w 2016, ale koszty załogi mimo to były wyższe jak w 2016. Porównywanie osiągnięć Royal IHC z polskimi stoczniami jest trudne.
Mieczyslaw
29 listopad 2018 : 17:04 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Ostatnie ankiety