Stocznie, Statki

Do Gdańskiej Stoczni Remontowa SA prom samochodowo-pasażerski Karsibór II przypłynął na remont klasowy w połowie września. Niewielka jednostka na co dzień obsługuje połączenie śródlądowe w Świnoujściu i aby remont doszedł do skutku w gdańskiej stoczni, prom musiał najpierw samodzielnie przepłynąć południowy Bałtyk. Do Gdańska jednostka przepłynęła w 32 godziny, osiągając średnią prędkość 6,5-7 węzłów.

Z remontem stoczniowcy poradzili sobie w kilka dni, jednak załoga na wypłynięcie czekała przy stoczniowym nabrzeżu jeszcze ponad 2 tygodnie. Powodem były złe warunki atmosferyczne jakie panowały w ostatnim czasie na Bałtyku. Aby Karsibór II mógł wypłynąć w kierunku Świnoujścia musiały być spełnione odpowiednie warunki: fala poniżej 0,6 metra, a siła wiatru nie większa niż 4 w skali Beauforta. Zgodnie z przepisami, jednostka może płynąć w odległości nie większej niż 6 mil morskich od linii brzegowej. 

Z Gdańska Karsibór II wypłynął dopiero w sobotę, 6 października, we wczesnych godzinach porannych. Do nabrzeża w Świnoujściu jednostka dobiła w niedzielę rano o godzinie 5:16.     

Prom Karsibór II, to jedna z czterech bliźniaczych jednostek zbudowanych w latach 1976-1977 w szczecińskiej Stoczni im. Adolfa Warskiego. Remontowany w Gdańsku prom drogowy w 2011 roku przeszedł modernizację, która polegała m.in. na zmianie napędu z tradycyjnego na spalinowo-elektryczny. Promy Karsibór I, II, III i IV zapewniają połączenie promowe przez rzekę Świnę w Świnoujściu między wyspą Wolin a Uznam w ciągu drogi krajowej nr 93. Jednostki o długości całkowitej 65 m i nośności 250 ton przeznaczone są do transportu samochodów osobowych, samochodów ciężarowych i autobusów, a także pieszych. Mieszczą do 70 samochodów i około 300 ludzi. 

Promy stanowią bardzo istotny element transportu w mieście, gdyż poza drogą wodną nie ma aktualnie innej możliwości, aby wydostać się z zachodniej części Świnoujścia (wyspa Uznam) do części wschodniej (wyspa Wolin), gdzie m.in. znajduje się dworzec kolejowy. Budowa zapowiadanego od lat tunelu pod rzeką Świną być może rozpocznie się jeszcze w tym roku (umowa na jego budowę została podpisana 17 września br.). Póki co, alternatywą dla promu jest jedynie okrężna droga przez niemiecką część wyspy Uznam.

Co istotne, promy zapewniają całoroczną obsługę, przez co niejednokrotnie w sezonie jesienno-zimowym muszą zmagać się z silnym wiatrem od morza lub uznać wyższość pokrywy lodowej na Świnie. Na stronie internetowej Żeglugi Świnoujskiej (jednostka budżetowa miasta Świnoujście), która jest operatorem promu, można zobaczyć filmy, w których promy Karsibór zmagają się ze skrajnymi warunkami pogodowymi.

Sławomir Lewandowski

Komentarze   

+20 Szok
Służby techniczne Żeglugi Świnoujskiej podobno ciągle są w szoku po tym jak dopiero w Remontowej zobaczyły jak wygląda profesjonalna obsługa w stoczni na europejskim poziomie. Dotyczas mieli tylko doświadczenia ze stoczni w Świnoujściu i Szczecinie, a jak się teraz okazało, w porównaniu z Remontową to jakiś Bantustan.
08 październik 2018 : 08:53 SWI Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 Bantustan Shipyard
My frent SWI,

Pliz do not kamper az to Gryfia. Do not offence az.
08 październik 2018 : 09:04 Bambo from Bantustan Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 czemu nie w Szczecinie?
Czemu jednostki nie były remontowane w Szczecinie a armator podjął (niewielkie bo niewielkie ale jednak) ryzyko przeprowadzenia jednostki wybrzeżem Bałtyku i dostarczenie jej do remontówki? Prośba o obiektywną opinię, czy sytuacja SS czy Gryfii jest aż tak zła, że nie remontują jednostek sąsiadów?
08 październik 2018 : 09:21 Janek897 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 bo nie ma pracownikow
A kto ma remontować w Gryfii jak nie ma ludzi przykładem jest remont statku PZM opóźniony o ładnych parę dni . Przykład drugi ile trwały remonty i prace modyfikacyjne na pozostałych promach które gryfia robiła.
08 październik 2018 : 11:02 byly stocznioweic Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 O czym ty piszesz ?
Opoźniony parę dni ??? Chyba miesięcy !!!
08 październik 2018 : 11:56 Były Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Trzeci, Trzonowy
Czemu nie w Szczecinie? Słowo klucz: przetarg publiczny. Jest coś takiego. Kto wygrywa, ten remontuje. Chyba że polityka powoduje odwoływanie, anulowanie, unieważnianie przetargów z jakichś wydumanych powodów, licząc na to że uda się przepchnąć swoje. Póki jeszcze obowiązują ustalone wcześniej prawa, wygra ten kto da najlepszą ofertę. Być może niedługo to się zmieni i przetargi będą rozstrzygane przez sekretarza partii w imię "dobra społecznego" czyli partyjnego.
10 październik 2018 : 07:37 Kazimierz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+13 No i dobrze
Świnoujście pokazało Gryfii, że nie jest na nią skazane. Po wchłonięciu Świnoujścia przez Szczecin Gryfia myślała, że może sobie podnieść ceny bo ŻŚ nie ma wyboru. Teraz czekać tylko jak od Gryfii zacznie się odwracać reszta: Unibaltic, Baltramp, Fast, Strahlmann, Kopervik, KESS. PŻM i PŻB dawno by uciekły ale nie mogą z powodów politycznych.
08 październik 2018 : 11:46 Mokrzycki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 Do Mokrzycki
Nie bój się. Nie uciekną. Stać ich tylko na krzaki i Gryfie. Wszyscy wiedzą dlaczego. Zresztą w porządnych stoczniach ten sposob współpracy armatora ze stocznią nie jest tolerowany. Będą przychodzić dalej i "zlecać", a my od kilkudziesięciu lat bedziemy po 60 mln dokładać do Gryfii. Jaki jest rachunek w tym roku ? Jaka stocznia tacy klienci.
08 październik 2018 : 12:07 Były Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 promy
Gwoli ścisłości napęd spalinowo-elektryczny i dwa pędniki azymutalne ma tylko Karsibór II. prom Karsibór IV ma napęd tradycyjny, pośredni (dwa układy napędowe , a każdy z nich składa się ze średnioobrotowego silnika spalinowego , przekładni i śruby nastawnej). Po modernizacji Karsibór I i Karsibór III nie mają już napędu spalinowo elektrycznego, ale czysto spalinowy: każdy po cztery zespoły napędowe (4 x silnik spalinowy wysokoobrotowy bezpośrednio napędzający pędnik azymutalny) z tym, że każdy z nich ma silniki innego producenta. Tak więc w Żegludze Świnoujskiej są cztery promy, ale każdy z innym systemem napędowym.
08 październik 2018 : 17:09 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Made in Szczecin
Ot okrętownictwo Made in Szczecin wspierane przez "żeglugowców poprzecznych" ze Świnoujścia. Co prom to inny napęd, żadnej unifikacji. A dzisiaj prom po modernizacji powinien mieć przede wszystkim zasilanie LNG i pędniki azymuntalne. A sens miła modernizacja góra 2 promów, bo za moment powstanie tunel i promy i tak trafią na złom.
08 październik 2018 : 19:02 SWI Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Świna
Panowie Świna to nie rzeka !!! Jest to ujście zalewu Szczecińskiego, zresztą jedno z trzech Pina Świna Dziwna. Nie są to rzeki i nigdy nie były
09 październik 2018 : 10:30 Marcin Fire Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-8 zobaczymy
gdansk to gniazdo pewoskiego przekretu, to przez nich swinoujscie ledwo dyszy, zabrali klientow wpuszczajac tutaj swojego czlowieka, poznal tajemnice handlowe, siatke klientow, stawki i wrocil do gdanska i ich przejal, konstrukcje offshore tak samo zabrali ze swinoujscia gdszie byly pierwsze w Polsce, zabrali norwegow, ktorzy przez lata tu zlecali, teraz oni narzekaja ze w sciu bylo lepiej, ale przez czas rzadow po-psl stocznia byla grabiona , zero inwestycji, to teraz nawet nie daloby sie robic konstrukcji, wiec gdansku nie ciesz michy bo nieuczciwie gracie, mateczniku lewaków, a karsiobr zobaczymy jak faktycznbie zrobiliscie, pracuje na przeprawie wiec bede mial info z 1 reki, opisze lbo wrzuce linki jak cos spartoliliscie i beda naprawy, zreszta co to byl za remont klasowy ktory trwal kilka dni, smiech na sali, wczesniej tutaj byl tak dobrze utrzymany ze do was tylko na dok na malowanie poszedl, taka prawda
09 październik 2018 : 12:34 leluk Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 widać, że więcej piejesz niż wiesz
Domyślam się, że twój chaotyczny styl pisania przekłada się na twój chaotyczny (w tym przypadku także niewielki) poziom wiedzy w tym temacie. Remontowa to marka uznana w świecie, na którą przez ostatnie lata pracowało i pracuje rzesze wykwalifikowanych ludzi, z pomysłem i wizją na lata. To marka, która jest polskim kapitałem prywatnym i radzi sobie bez polityki i polityków. Ci ostatni głoszą o upadku przemysłu stoczniowego. Upadło tylko to, co było przez nich zarządzane. Taka prawda.
09 październik 2018 : 14:01 bradpitt Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 yhym
jak to mowil wasz kolega partyjny wieszcz polityczny goro, jest prawda , cała prawda i gooowno prawda, politycznie wykonczyliscie pomorze zachodnie, wielu fachowcow wlasnie stad budowalo wasza marke, przez polityke kosztem trojmiasta ktora trwala latami macie nieuczciwa przewagę, zaorali politycy poewscy nasz przemysł, tak jak z tunelem w swinoujsciu, byly pieniadze byl plan, ale peo zabralo je na tunel pod martwa swina, takich sytuacji bez liku mozna przytaczac
10 październik 2018 : 18:12 peo Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1