Stocznie, Statki

Chemikaliowiec został sprowadzony do Szczecina 18 lipca. Zacumował w rejonie nabrzeży Odra Nowe / Arsenał po holowaniu, wykonanym przez holownik Serval i trwającym niemal trzy doby, z duńskiego portu Hirtshals. Spółka Poltramp Yard skróci go i przebuduje dla norweskiego armatora z przeznaczeniem do przewozu innych niż dotychczas ładunków.   

Statek został zakupiony w lutym przez norweską firmę Hordafor AS, znaną polskiej opinii publicznej jako właściciel statku Hordafor V, który przechylił się i został częściowo zatopiony wraz z dokiem pływającym w Stoczni Remontowej Nauta SA w Gdyni w kwietniu 2017 roku. Przebudowywana w Szczecinie jednostka otrzyma najprawdopodobniej nazwę Hordafor VII.
Statek, zbudowany w 1992 roku w norweskiej stoczni Aukra Industrier AS, należał ostatnio do tureckiego armatora Hicri Ercili Denizcilik AS i pływał pod nazwą Yigit.

Przebudowa będzie obejmowała przede wszystkim skrócenie statku (mającego obecnie 87,50 m długości całkowitej, 15,20 m szerokości konstrukcyjnej, 8,80 m wysokości bocznej, 6.16 m zanurzenia, 4864 t nośności i GT 3222) o 13 m, modyfikację systemu elektro-energetycznego - m.in. instalację nowych zespołów prądotwórczych o większej łącznej mocy, instalację steru strumieniowego oraz instalację nowych linii ładunkowych (rurociągi, armatura) ze stali nierdzewnej. Statek zostanie przystosowany do przewozu mniejszej liczby różnych ładunków na raz i innego rodzaju ładunków. Dotychczas był to typowy chemikaliowiec. Po przebudowie w Polsce przewozić ma m.in. resztki i płynne odpady z zakładów przetwórstwa rybnego, oleje nietechniczne, kwasy i inne.
Ponadto planowane jest m.in. odnowienie pomieszczeń.

W przebudowie, zakontraktowanej w stoczni Poltramp Yard przez norweskiego armatora, będzie brała udział m.in. J.T.C. SA, która jest odpowiedzialna za całkowitą modernizację systemu elektrycznego statku. 

Statek prawdopodobnie jeszcze w II połowie sierpnia trafi na dok, ale nie w Szczecinie, tylko w jednej ze stoczni trójmiejskich.

O ile nie zmieni się zakres prac zleconych w ramach przebudowy, jej zakończenie wstępnie planowane jest na październik tego roku.

PBS

Fot.: North Atlantic Shipping, JTC SA

Ex Yigit, TBN Hordafor VII - cumowanie w Szczecinie

Ex Yigit, TBN Hordafor VII - cumowanie w Szczecinie

Komentarze   

+19 Czyżby?
Może w Polsce taniej jest skrócić i remontować, niż na plaży Bangladeszu zezłomować?
07 sierpień 2018 : 14:09 x Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 dok
Ciekawe dlaczego na gryfi nie chcą go wydokować? Czyżby holowanie do Gdańska i dokowanie były tańsze od tego w ciecinie?
08 sierpień 2018 : 06:36 biss Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 bo nie
bo tam rządzi kitka i wszystkich swoich bylych kumpli z mastera nie wpuszcza na doki
10 sierpień 2018 : 17:39 byly pracownik msr Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Qed
To bendzie masakra na maxa jak ci panowie podejda do tego tematu dlugo to niepoplywa a szkoda stocznia na plazy
08 sierpień 2018 : 08:38 1112 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś