Stocznie, Statki

Stocznia Ulstein Verft podpisała kontrakt z niemieckim armatorem Bernhard Schulte na budowę statku serwisowego typu SOV (Service Operation Vessel) projektu Ulstein SX195. Jednostka będzie wspierać prace konserwacyjne i remontowe na niemieckiej farmie wiatrowej należącej do GE Renewable Energy - Merkur Offshore. 

- Ulstein Verft dowiodła, że w realizacjach tego typu projektów jest niezawodna i chętnie ponownie podejmiemy współpracę – przyznał Matthias Müller, dyrektor zarządzający w Bernhard Schutle Offshore GmbH. – Ściśle współpracowaliśmy ze spółką przy dwóch poprzednich projektach statków, które teraz swoją pracę wykonują bez zarzutu – dodał.

Będzie teraz trzeci statek serwisowy dla Berhard Schutle wyposażony w nowoczesny, wysokiej jakości sprzęt. Pierwsze dwie jednostki przekazano w 2016 i 2017 roku, zakończenie budowy trzeciego statku i przekazanie armatorowi zaplanowano na 2020 rok.

Statek projektu SX195 opracował zespół Ulsteina z Ulstein Design &Solutions i zmodyfikował go tak, aby spełniał wymagania przetargowe GE Renewable Energy. Wyposażony będzie w dużą, umieszczoną centralnie, wieżę systemu windy (dźwigu) i pomostu komunikacyjnego z kompensacją ruchów dla transferu osób i ładunków. Ponadto statek wyposażono - według projektu - w żuraw przeładunkowy z kompensacją ruchów 3D z możliwością podnoszenia ładunków o masie do dwóch ton.

Na zoptymalizowaną logistykę pokładową składają się m.in. duże powierzchnie magazynowe, w połowie zadaszone i z kontrolowaną atmosferą, a także system płynnego podejścia (zbliżania) do instalacji offshore.

Statek dzięki układowi napędowemu, łącznie z rozwiązaniem w zakresie akumulatorów od Ulsteina, przyczyni się do znacznej oszczędności zużycia paliwa. W konstrukcji kadłuba zastosowano także rozwiązania części rufowej, według opatentowanej już koncepcji X-Stern, która wpływa m.in. na zmniejszenie zużycia energii i pozwala na utrzymanie odpowiedniej pozycji, gdy statek wchodzi w falę. To znacznie ułatwi wykonywanie prac i poprawi komfort załogi znajdującej się na pokładzie.

Statek jest elastyczny i wysoce przydatny do pracy w obszarach takich jak O&M (Operation and Maintenance - eksploatacja i konserwacja) lub jako wsparcie podczas budowy, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych. Przy długości 93,4 m i szerokości 18 m przyjmie na pokład maksymalnie 120 osób.

Bernhard Schulte jest wiodącym na świecie rodzinnym armatorem i zarządcą statków z 135-letnim doświadczeniem, zatrudniającym 18 000 marynarzy i 2 000 personelu lądowego, posiadającym około 100 statków i zarządzającym ponad 630 statkami.

Ulstein Group to rodzinna firma założona w 1917 roku, specjalizująca się m.in. w projektowaniu statków i ich budowie.

AL, PBS, rel (Ulstein Group ASA)

1 1 1 1