Stocznie, Statki

W poniedziałek, 28 maja, około godz. 10:00, bezpośrednio po wyprowadzeniu z doku, wyholowano z Gdyni duży blok denny, z częścią pomocniczą siłowni, na jednostkę o stoczniowym numerze budowy G34 dla stoczni STX France.      

Częściowo wyposażony blok, o długości 124,40 m, szerokości 43,00 m, wysokości bocznej 9,20 m i zanurzeniu transportowym ok. 1,70 m, charakteryzuje się masą około 6050 ton. Ponadto sam służy jako środek transportu - na jego otwartym pokładzie ustawiono trzy duże sekcje, o łącznej masie ok. 930 ton, składające się na blok części dziobowej statku (łącznie z wydatną gruszką dziobową). Najwyższy punkt "ładunku" wznosi się ok. 24 m ponad poziom wody.

Cały zestaw sekcji holowany jest przez holownik Bugsier 9 (32,00 m długości, GT 485). Zestaw holowniczy trafi do portu St. Nazaire, siedziby stoczni STX France.

Wielki blok jednostki G34 był już wcześniej - w kwietniu, wydokowany, ale wkrótce potem trafił ponownie do doku.

Za organizację transportu do Francji odpowiada Morska Agencja Gdynia Sp. z o.o., która - jako broker - zafrachtowała holownik Bugsier 9

Stocznia STX France w Saint-Nazaire (dawniej znana jako Chantiers de l'Atlantique) zleca stoczni Crist w Gdyni budowę częściowo wyposażonych bloków na przynajmniej dwa duże wycieczkowce dla armatora MSC Cruises.
W związku ze wzrostem portfela zamówień, nawet pomimo planowanych i realizowanych już inwestycji mających na celu zwiększenie zdolności produkcyjnej w Saint-Nazaire i woli zatrzymania tam jak największej części prac kadłubowych, stocznia STX France, która od roku 2018 ma przekazywać po dwa duże wycieczkowce rocznie, musiała zlecić część prac podwykonawcom zewnętrznym.

Już w kwietniu zeszłego roku, kiedy informowaliśmy o tym zleceniu - stocznia Crist miała w portfelu zamówień osiem bloków na statki o stoczniowych symbolach budowy F34 - drugą jednostkę typu "Meraviglia" (GT 167 600 jednostek) oraz G34 - pierwszy z dwóch statków projektu "Meraviglia+" (o tonażu pojemnościowym brutto 177 100 i 2444 kabinach mieszczących do 6300 pasażerów).

Od tego czasu lista zamówień stoczni Crist powiększyła się o kolejne, analogiczne, jak w przypadku G34, zlecenie na budowę części konstrukcji statku wycieczkowego typu "Meraviglia+" - na jednostkę o symbolu budowy H34.

Wcześniej na jednostkę F34 (MSC Bellissima) zamówiono w stoczni Crist blok dziobowy. Na drugą - nieco większą - G34 - blok dziobowy, oraz składający się z sześciu bloków duży blok denny, pływający, który, na własnej pływalności, wyholowano dzisiaj do Francji. Jest on w wysokim stopniu (choć nie całkowicie) wyposażony. Wyposażenie zainstalowane w Gdyni pochodzi z dostaw "armatorskich" - od zleceniodawcy, którym w tym przypadku jest francuska stocznia. Jest to najprawdopodobniej największy pojedynczy blok kadłuba na statek wycieczkowy zbudowany dotąd w Polsce. Pierwsze cięcie stali na konstrukcje dla STX odbyło się w stoczni Crist - według francuskich mediów branżowych - już w marcu ubiegłego roku.

"Meraviglia+" to zmodyfikowana, wydłużona wersja statku projektu "Meraviglia" (znanego także jako "generacja Vista MSC"). Każdy z nowych statków, o pojemności brutto większej o 9500 jednostek od pierwowzoru oraz liczbie kabin zwiększonej o 200, budowany jest z ponad 50 bloków o różnych wielkościach (w przypadku mniejszej wersji Meraviglii "bez plusa" - statek składa się z ponad 300 000 części stalowych o łącznej masie ponad 35 000 ton). Nowe jednostki (w wersji "+") mają być przekazane armatorowi, MSC Cruises, w październiku 2019 i we wrześniu 2020 roku. Kontrakt na ich budowę uprawomocnił się w grudniu minionego roku.

MSC Meraviglia w pierwszej wersji (stoczniowy numer budowy E34, pojemność brutto 167 600, 2246 kabin) przekazana została 31 maja zeszłego roku, a druga taka sama jednostka - MSC Bellissima (F34, GT 167 600 GT, 2246 kabin) ma być oddana przez stocznię w I połowie 2019 roku. Chrzest statku ma się odbyć 2 marca 2019 roku w Southampton. Na tę ostatnią, jak już wspomniano, Crist dostarczył wcześniej blok dziobowy transportowany na barko-pontonie.

Dwie 331-metrowej długości jednostki typu "Meraviglia+" (o stoczniowych numerach budowy G34 i H34), z których na pierwszą Crist przekazał właśnie częściowo wyposażony, wielki blok kadłuba, a która ma nosić nazwę MSC Grandiosa, mają być przekazane do eksploatacji w roku 2019 i 2020. 

Pierwszy statek klasy "Meraviglia+" (MSC Grandiosa), gdy wejdzie do eksploatacji, stanie się przedstawicielem (w zależności od terminu zdania przez konkurencyjne stocznie pewnych innych statków) drugiego lub trzeciego co do wielkości (według pojemności brutto) typoszeregu statków wycieczkowych (licząc drobne różnice między poszczególnymi statkami w seriach oraz oddzielnie każdy statek, a nie typoszeregi - będzie na dalszym miejscu) oraz na pierwszym lub drugim miejscu wśród statków armatorów z siedzibami w Europie.

Gdyńska stocznia liczy na dalsze podobne zlecenia od francuskiego budowniczego wycieczkowców, który jest w procesie włączania do włoskiej grupy Fincantieri.

STX France korzystała już wcześniej z usług polskich podwykonawców sekcji czy bloków okrętowych. Przykładem może być blok z gruszką dziobową na słynny liniowiec Cunard'a Queen Mary 2, dostarczony przez (nieistniejącą już) stocznię Maritim z Gdańska.

Budowa częściowo wyposażonych bloków na duże, luksusowe wycieczkowce nie jest w Polsce nowością. Sekcje i bloki m.in. dla stoczni Meyer Werft w niemieckim Papenburgu od lat budują już m.in. stocznie Marine Projects i Wisła, a ostatnio w sektorze tym zaistniała stocznia Montex z Gdańska.

Rynek francuski nie jest nowy także dla stoczni Crist: - Do tej pory zrealizowaliśmy zamówienie na jednostkę do stawiania nawodnych obiektów budowlanych wokół wyspy La Reunion, kończymy również budowę doku pływającego, pozwalającego na powiększenie powierzchni Księstwa Monako - mówi Ewa Kruchelska, prezes Crist SA (chodzi o dok do budowy kesonów, służących - po zatopieniu (osadzeniu na dnie) - do odgrodzenia fragmentu akwenu, który zostanie zasypany pod budowę nowej dzielnicy Księstwa).

STX France, to stocznia zlokalizowana w Saint Nazaire, koło Nantes, na atlantyckim, zachodnim wybrzeżu Francji - jeden z czołowych producentów wielkich statków wycieczkowych mający na koncie budowę m.in. takich jednostek, jak France, Queen Mary 2 i obecnie największy wycieczkowiec świata - Harmony of the Seas.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak 

Blok jednostki G34 wyholowywany z portu Gdynia
Blok jednostki G34 wyholowywany z portu Gdynia
Blok jednostki G34 wyholowywany z portu Gdynia
Blok jednostki G34 wyholowywany z portu Gdynia
Blok jednostki G34 wyholowywany z portu Gdynia
Blok jednostki G34 wyholowywany z portu Gdynia
Blok jednostki G34 wyholowywany z portu Gdynia
Blok jednostki G34 wyholowywany z portu Gdynia
Blok jednostki G34 wyholowywany z portu GdyniaBlok jednostki G34 wyholowywany z portu GdyniaBlok jednostki G34 wyholowywany z portu GdyniaBlok jednostki G34 wyholowywany z portu GdyniaBlok jednostki G34 wyholowywany z portu GdyniaBlok jednostki G34 wyholowywany z portu GdyniaBlok jednostki G34 wyholowywany z portu GdyniaBlok jednostki G34 wyholowywany z portu Gdynia
+5 S
Mala poprawka. Obecnie najwiekszy jest Symphony of the Seas.
29 maj 2018 : 07:59 Luka | Zgłoś
+4 komentarz
Są już w zasadzie cztery bliżniacze jednostki,Symphony of the Seas jest ostatnim z serii.Patrz klasa Oasis.
29 maj 2018 : 17:04 Krzysztof Gronikowsk | Zgłoś
+3 S
Tak jest i kazdy kolejny byl minimalnie wiekszy od poprzednika, aby przejac miano najwiekszego.
30 maj 2018 : 06:13 Luka | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter