Stocznie, Statki

W miniony piątek, w Damen Shipyards Galati w Rumunii odbyła się uroczystość położenia stępki pod budowę drugiego specjalistycznego statku typu SOV 9020 (Service Operation Vessel) dla armatora Bibby Marine Services Limited (część Bibby Line Group). Jednostka pełnić będzie funkcję statku walk-to-work, czyli zapewni zakwaterowanie i transfer dla techników i inżynierów pracujących głównie na morskich farmach wiatrowych.

Kiedy w sierpniu sierpniu 2019 roku statek zostanie przekazany w czarter Siemens Gamesa Renewable Energy i EnBW, rozpocznie pracę na dwóch morskich farmach wiatrowych: Hohe See i Albatros, należących do firm EnBW (Energie Baden-Wirtembergii) i Enbridge. 

SOV 9020 to nowa klasa specjalnie skonstruowanych statków serwisowych z systemem „Walk-to-Work” (W2W), opracowana przez wykwalifikowany personel stoczni holenderskiej grupy stoczniowej Damen. Jak czytamy w komunikacie, statek z systemem dynamicznego pozycjonowania, innowacyjną konstrukcją kadłuba i rewolucyjnym rozplanowaniem przestrzennym zapewnia zwiększenie wydajności i redukuje koszty. 

Nowo budowana jednostka, której ostateczna nazwa zostanie ogłoszona po konkursie organizowanym przez koncern Siemensa, niewiele różni się od swojego poprzednika. Na życzenie czarterującego wprowadzono jednak pewne zmiany w rozplanowaniu pomieszczeń magazynowych. Drugi "Wavemaster" będzie też wyposażony w inny system pomostu dla transferu personelu i inny żuraw pokładowy, tym razem dostarczony przez SMST z Holandii.

- System transferu personelu (red. pomost komunikacyjny, gangway) na pierwszym statku działa dobrze – tłumaczy Stephen Bolton, dyrektor zarządzający Bibby Marine Services. - Ale technika poszła naprzód i w nowym zintegrowanym systemie pomostu dla transferu personelu nie jest potrzebna niezależna oddzielna wieża na windę (red. dźwig towarowy).

Przypomnijmy, że Bibby WaveMaster 1 zwodowano w marcu 2017 roku. Statek, zbudowany specjalnie do transportu i zakwaterowania personelu, znacznie poprawił komfort i bezpieczeństwo podczas pracy. Jak pisano wówczas w komunikacie stoczni, projekt wpisywał się w filozofię E3 Damena: Efficiency in operation (skuteczny w działaniu), Environmentally friendly (przyjazny środowisku) i Economically viable (ekonomicznie opłacalny). Obecnie Bibby WaveMaster 1 pracuje z holenderską firmą Total E&P obsługującą swoje platformy gazowe na południowym Morzu Północnym.

AL, rel (Damen Shipyards Group)

Komentarze   

+3 Damen
Moją szczególną uwagę zwrócil termin przekazania jednostki do eksploatacji.Brawo !, jest czego sie uczyć.
Współpraca z holenderską SMST,moze być bardzo owocna. Obecnie oferują systemy dynamicznie kontrolowane
na statki walk-to-work do 30m lub 58m w upraszczonej wersji.
Jak autor słusznie zaznaczył statek jest typu SOV a nie hotelowiec (accommodation).
Stocznia Galati to mocny atut w Damen, ponad 30 stoczni na całym świecie.
Mieczyslaw
10 maj 2018 : 21:52 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Tm
Prawdopodobnie niedługo do tych ponad 30 dołączy stocznia DMHI, też w Rumunii.
11 maj 2018 : 17:25 Tomek9999 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1