Stocznie, Statki

Holenderska stocznia Oceanco przekazała armatorowi luksusowy trójmasztowy jacht żaglowy . Największy prywatny (nie szkolny) jacht żaglowy na świecie posiada aluminiową nadbudówkę wykonaną w Polsce.   

Jednostka, początkowo znana pod stoczniowym symbolem budowy Y712 i kryptonimem "project Solar", długa na 106,70 m, jest też największym statkiem wyposażonym w ożaglowanie typu DynaRig. Około 2900 m² łącznej powierzchni żagli można postawić w ciągu 7 minut.

Za projekt jachtu odpowiedzialne są firmy Ken Freivokh Design, Nuvolari Lenard i Villate Design. Firma Dykstra Naval Architects zaprojektowała trzy 70-metrowe maszty systemu DynaRig wykonane z włókien węglowych. Dykstra wraz ze stocznią - Oceanco - są autorami całościowego projektu jachtu od strony technicznej.

Dwunastu gości właściciela jachtu, do którego dyspozycji jest apartament, będzie ulokowanych w sześciu kabinach. Załogę stanowi 18 osób, rozlokowanych w dziewięciu kabinach.

Poza głównym - żaglowym - jacht posiada też pomocniczy napęd mechaniczny (ze śrubą napędową) typu hybrydowego (z silnikami wysokoprężnymi i z baterią akumulatorów). Został on zaprojektowany, podobnie, jak system odzyskiwania energii z ciepła odpadowego, przez BMT, Nigel Gee we współpracy ze stocznią Oceanco.

Na hybrydowy, spalinowo-elektryczny system napędowy, z możliwością odzysku energii, składają się m.in. dwa silniki typu MTU 12V2000M72. Gdy jest wystarczająco silny, sprzyjający wiatr - śruba napędowa może służyć jako wirnik napędzający prądnicę. Wytworzona energia może zmniejszać zużycie energii generowanej przez tradycyjne źródła (zespoły prądotwórcze).

Przed wodowaniem jednostki do Holandii dostarczono i zainstalowano aluminiową nadbudówkę, zbudowaną - na zamówienie holenderskiej stoczni - w Gdańsku, w firmie Aluship Technology Sp. z o.o., która wykonała też projekt techniczny i wykonawczy konstrukcji nadbudówki.

Y712 lub Black Pearl ("Czarna Perła") to żaglowy superyacht określany jako największa tego typu jednostka w świecie (przystosowana do pływania pod żaglami jako pędnikami głównymi). Jest co prawda większy jacht z żaglami (czyli żaglowiec prywatny, nie będący żaglowcem szkolnym) - niemieckiej budowy, spektakularny, aczkolwiek o kontrowersyjnej architekturze statek o nazwie A, ale ten klasyfikowany jest jako motorowy z pomocniczym napędem żaglowym, z kolei np. słynny już jacht żaglowy Maltese Falcon ma 88 m długości).

Tak więc "Czarna Perła" może być uważana za największy prywatny armatorski jacht żaglowy na świecie i największy superjacht żaglowy, przeznaczony do podróżowania przy pomocy samych żagli.

Według niektórych źródeł - jacht, zbudowany kosztem ok. 200 mln USD, przeznaczony jest dla rosyjskiego oligarchy Olega Burłakowa, byłego właściciela Burneftegas (sprzedanego za miliard USD koncernowi Bashneft).

PBS

Fot.: Dutch Megayachts, Beam Yachts, Yacht Harbour

Black Pearl  (Y712) - charakterystyka podsatwowa: 
nr IMO - 1012490
państwo bandery - Wyspy Kajmany
operator, armator zarządzający - Divergent Yachting Ltd, Wielka Brytania
armator zarejestrowany - Chasehill Investments SA
stocznie:
- Zwijnenburg BV, Krimpen a/d IJssel, Holandia (kadłub stalowy)
- Aluship Technology Sp. z o.o., Gdansk (nadbudówka aluminiowa)
- Oceanco Shipyards (Alblasserdam) B.V., Alblasserdam, Holandia (główny kontraktujący, wykończenie, wyposażenie)
projekt architektoniczny bryły zewnętrznej - Ken Freivokh Design / Nuvolari Lenard
projekt architektoniczny wnętrz - Ken Freivokh Design / Nuvolari Lenard / Villate Design
projekt techniczny - Oceanco / Dykstra Naval Architects
stoczniowy nr budowy - Y712
wodowanie - 16.09.2017
położenie stępki - 04.2013
zamówienie - 01.2012
przekazanie do eksploatacji - 16.03.2018
długość całkowita - 106,70 m (według innych źródeł - 106,80 m, 106,50 m)
szerokość konstrukcyjna - 14,98 m
szerokość maksymalna - 15,00 m
wysokość boczna - 6,35 m
zanurzenie - 7,00 m (z czego 4 m przypada na wysokość stępki) (według innych źródeł - odpowiednio 7,10 m i 3,80 m)
wysokość od powierzchni wody do szczytu najwyższego masztu (airdraft) - 75 m
tonaż pojemnościowy brutto - 2986 (według różnych innych źródeł - 2864, 2700)
tonaż pojemnościowy netto - 859
nośność - 240 t
powierzchnia żagli - 2877 m²
łączna moc napędu głównego - 900 kW (1224 KM)
prędkość eksploatacyjna na silnikach - 17,5 w.
deklarowana prędkość pod żaglami - do 30 w.
ster strumieniowy dziobowy - 240 kW (326 KM)
ster strumieniowy rufowy - 300 kW (408 KM)
materiały konstrukcyjne - kadłub stalowy, nadbudówka aluminiowa
klasyfikacja - Lloyd's Register

Black Pearl
Black Pearl
Black Pearl
Black Pearl
Black Pearl
Black Pearl
Black Pearl
Black Pearl
Black Pearl
Black Pearl
Black PearlBlack PearlBlack PearlBlack PearlBlack PearlBlack PearlBlack PearlBlack PearlBlack PearlBlack Pearl
1 1 1 1