Stocznie, Statki

W Gdańskiej Stoczni Remontowa SA zacumował prawdziwy morski oldtimer. Niewielki statek pasażerski Nordstjernen, mimo swoich 61 lat, wciąż żegluje po wodach polarnych Norwegii.

"Nordstjernen dzieli swoje piękne imię z gwiazdą, którą wikingowie nazywali gwiazdą wiodącą. Gwiazdą, która zawsze wskazuje drogę na północ i rozświetla tor wodny, którym MS Nordstjernen płynie w kierunku magicznego archipelagu Svalbard” – w ten sposób armator Hurtigruten reklamuje rejsy zabytkowym statkiem, który zawitał do Gdańskiej Stoczni Remontowa SA.

„Gwiazda Polarna” wpłynęła do Remontowej na początku listopada. Jak mówi Michał Bogdański, projekt manager odpowiedzialny za przebieg prac, jednostka została poddana konserwacji afterpiku i kadłuba. Zostały również wykonane prace rurarskie. Ich zakres nie był duży, jednak z uwagi na wiek statku i nitowany kadłub, prace wymagały niezwykłej staranności.    

Nordstjernen to zarówno piękna jak i historyczna jednostka o długości niespełna 81 metrów i szerokości 12 metrów. Została zbudowana i zwodowana w 1956 roku w Hamburgu w odradzającej się po wojnie stoczni Blohm & Voss. Portem macierzystym jest obecnie norweskie miasto Bergen.

To najstarsza pływająca jednostka z floty Hurtigruten, przystosowana do rejsów w rejon polarny. Łączy Norwegię kontynentalną ze wspomnianymi na wstępie wyspami archipelagu Svalbard, którego największą wyspą jest Spitsbergen. Z uwagi na wielkość statku jest on w stanie dotrzeć do miejsc, gdzie większe jednostki nie mogą wpłynąć.

Statek przystosowany jest do rejsów turystycznych i może zabrać na pokład maksymalnie 108 gości. Załoga składa się z międzynarodowego zespołu ekspedycyjnego, a pasażerowie mają dodatkowo wsparcie przewodników skandynawskich i możliwość porozumiewania się w kilku językach, w tym angielskim i niemieckim.

Tekst i zdjęcia: Sławomir Lewandowski

Na zdjęciu poniżej: Nitowany kadłub statku Nordstjernen.

1