Stocznie, Statki

Rumuńska stocznia Vard Tulcea przekazała ostatnio duży, częściowo wyposażony blok kadłuba statku o stoczniowym numerze budowy Fincantieri 6271, czyli wycieczkowca Costa Venezia zbudowany na zlecenie stoczni z Włoch.  

Sekcje i bloki na wycieczkowce budowane w Niemczech czy Francji polskie stocznie dostarczały już od dość dawna. Obecnie w zamówieniach stoczni Crist jest większy blok kadłuba statku wycieczkowego przeznaczony dla stoczni STX France (dawniej Chantiers de l'Atlantique). Będzie to najprawdopodobniej największa, częściowo wyposażona, część kadłuba statku pasażerskiego, jaka została dotąd w Polsce zbudowana lub zamówiona. Będzie prawdopodobnie odholowana z Gdyni do Francji na własnej pływalności.

Czytaj także: Crist buduje bloki na wycieczkowce typu ''Meraviglia'' i ''Meraviglia+'' (jeden z nich, o masie prawie 6000 ton, ma mieć długość 125 m)

Czytaj także: Ile w Polsce buduje się częściowo wyposażonych sekcji, bloków, kadłubów i statków, a ile w pełni wyposażonych jednostek "pod klucz"?

Tymczasem ostatnio taki duży blok kadłuba (część dziobową oraz śródokręcie), odholowany do stoczni zamawiającej, zwodowała stocznia Rumuńska Vard Tulcea.

O ile sekcje czy bloki na wycieczkowce z Polski były / mają być przekazywane między niezależnymi firmami, to w przypadku nowego dużego bloku wycieczkowca z Ruminii wszystko "zostaje w rodzinie". Stocznia Tulcea w Rumunii należy bowiem do grupy Vard, a ta z kolei jest spółką zależną włoskiego, państwowego koncernu Fincantieri, jednego ze ścisłej czołówki światowych liderów budowy statków pasażerskich.

Duża część kadłuba statku Costa Venezia została zwodowana w procesie trwającym od 12 do 15 listopada (zawierającym m.in. przesuwanie ze stanowiska montażu kadłuba na ponton dokowy i właściwe wodowanie), a opuściła stocznię Vard Tulcea 18 listopada na holu nowej jednostki Germania włoskiego armatora Rimorchiatori Riuniti, przekazanej do eksploatacji na początku tego roku przez inną stocznię rumuńską - Damen Galati (typu Damen ASD 2913 - niemal bliźniaczej w stosunku do Herkulesa eksploatowanego przez WUŻ Gdańsk). Zespół holowniczy ma dotrzeć do stoczni w Monfalcone 26 listopada br.

Costa Venezia (nr IMO 9801689), ma być wycieczkowcem o tonażu pojemnościowym brutto 135 500 jednostek, długości całkowitej 323,00 m i miejscach dla maks. 5260 pasażerów w 2116 kabinach oraz dla 1450 osób załogi, łącznej mocy napędu głównego 62 400 kW (84 838 KM) i prędkości do 21 węzłów.
Statek (jednostka siostrzana statków Carnival Vista i Carnival Horizon), zamówiony w kwietniu 2016 r. przez Carnival Corporation dla spółki zależnej - armatora Costa Crociere SpA w stoczni Fincantieri Monfalcone, ma być przekazany do eksploatacji w 2019 roku.

PBS

Fot.: Vard Tulcea

Przesuwanie części kadłuba wycieczkowca na ponton dokowy
Wodowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia w stoczni Vard Tulcea w Rumunii
Wodowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia w stoczni Vard Tulcea w Rumunii i wyholowanie ze stoczni
Wyholowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia ze stoczni Vard Tulcea w Rumunii
Wyholowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia ze stoczni Vard Tulcea w Rumunii
Wyholowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia ze stoczni Vard Tulcea w Rumunii

Przesuwanie części kadłuba wycieczkowca na ponton dokowy Wodowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia w stoczni Vard Tulcea w Rumunii Wodowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia w stoczni Vard Tulcea w Rumunii i wyholowanie ze stoczni Wyholowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia ze stoczni Vard Tulcea w Rumunii Wyholowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia ze stoczni Vard Tulcea w Rumunii Wyholowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia ze stoczni Vard Tulcea w RumuniiWodowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia w stoczni Vard Tulcea w Rumunii Wodowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia w stoczni Vard Tulcea w Rumunii i wyholowanie ze stoczni Wyholowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia ze stoczni Vard Tulcea w Rumunii Wyholowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia ze stoczni Vard Tulcea w Rumunii Wyholowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia ze stoczni Vard Tulcea w RumuniiWodowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia w stoczni Vard Tulcea w Rumunii i wyholowanie ze stoczni Wyholowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia ze stoczni Vard Tulcea w Rumunii Wyholowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia ze stoczni Vard Tulcea w Rumunii Wyholowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia ze stoczni Vard Tulcea w RumuniiWyholowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia ze stoczni Vard Tulcea w Rumunii Wyholowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia ze stoczni Vard Tulcea w Rumunii Wyholowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia ze stoczni Vard Tulcea w RumuniiWyholowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia ze stoczni Vard Tulcea w RumuniiWyholowanie części kadłuba statku wycieczkowego Costa Venezia ze stoczni Vard Tulcea w Rumunii

Komentarze   

+7 Trochę historii
Dzięki PO utraciliśmy zdolności budowania statków w całości ,za PO chwalono się budowanymi sekcjami okrętowymi wywożonymi na pontonach do stoczni zachodnich co było głównym produktem naszych stoczni czasami zdarzały się pojedyncze jednostki w pełni wykończone ale Rumunom do pięt nie dorastaliśmy w tym okresie u nich wszystkie stocznie funkcjonują podczas gdy u nas dokonano bandyckie likwidacji . Teraz potrzeba wielu wyrzeczeń aby odbudować to co zlikwidowano . Tacy ludzie którzy wywodzą się z PO nigdy więcej nie powinni być u władzy .
21 listopad 2017 : 09:48 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 trochę ekonomii
kłamstwa, kłamstwa, kłamstwa - sprzedaj "historyku" masowiec, albo kontenerowiec za 50 - 50 mln USD, kiedy Chińczycy oferują te jednostki nawet o połowę taniej, państwowe PLO w cenie oferowanej przez Stocznię w Szczecinie nie chciało kupić żadnego statku, PLO obecnie eksploatuje kilka statków ze stoczni Japońskich i kilkadziesiąt ze stoczni chińskich, obecny program odnowy tonażu realizowany jest WYŁĄCZNIE przez stocznie chińskie, jak jesteś taki mądry to znajdź frajera który będzie dopłacał do budowy statków w Polskich stoczniach, bo ja takich frajerów nie widzę
21 listopad 2017 : 19:59 zenek sztos Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1