Stocznie, Statki

W sobotę, 21 października br. przy nabrzeżu stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku miała miejsce uroczystość podniesienia bandery na algierskim żaglowcu szkolnym El-Mellah (938) poprzedzona podpisaniem dokumentów zdawczo-odbiorczych. 

Statek zbudowała stocznia Remontowa Shipbuilding na mocy kontraktu zaaranżowanego przez Cenzin z grupy PGZ, reprezentowany na uroczystości przez prezesa zarządu, Sebastiana Meitza. Jednostka służyć ma kadetom Akademii Marynarki Wojennej w Tamenfoust do doskonalenia rzemiosła morskiego i szkolenia w zakresie nawigacji. Projekt statku dostarczyła firma projektowo-konsultingowa Choren Design & Consulting, kierowana przez Zygmunta Chorenia, zaliczanego do najlepszych projektantów żaglowców na świecie.

Uroczystość uświetnili swoją obecnością ambasador Algierii w Polsce Salah Lebdioui, attaché obrony Kenani Benzerga i delegacja marynarki wojennej Algierii pod przewodnictwem generała Mekhneche Saad.

- Stoję tu przed naszym nowym dzieckiem, które wygląda pięknie, bo takiego statku w tej stoczni jeszcze nie budowano - mówił podczas uroczystości prezes grupy kapitałowej Remontowa Holding Piotr Soyka. - Dzięki projektantowi, Zygmuntowi Choreniowi, wygląda jak żaden inny żaglowiec na świecie. Piękna nadbudówka, kształty i meble w środku, najnowocześniejsze wyposażenie, wszystko to z pewnością będzie powodem do dumy dla Marynarki Wojennej Algierii. Ten piękny żaglowiec został zbudowany rękoma polskich inżynierów i stoczniowców. Życzę stopy wody pod kilem, zawsze udanych rejsów i cieszę się, że El-Mellah jest gotowy do drogi!

Prezes Soyka podziękował także obecnemu na uroczystości dr hab. kpt. ż.w. Henrykowi Śniegockiemu, prorektorowi ds. morskich Akademii Morskiej w Gdyni za znakomite wyszkolenie kadetów algierskiej fregaty.

- Jest to jednostka wyjątkowa i to z wielu względów - podkreślił w swym wystąpieniu prezes Remontowa Shipbuilding Piotr Dowżenko. Jest tysięczną zwodowaną w tej stoczni i jedną z najpiękniejszych tu zbudowanych. Dziękuję Marynarce Wojennej Algierii, że zechciała ten projekt zrealizować u nas, bo bez tego wspaniałego pomysłu, tak piękne dzieło by nie powstało.

- El-Mellah jest pięknym dzieckiem dlatego, że ma pięknych rodziców - mówił z kolei ambasador Algierii, Salah Lebdioui. - Ci rodzice, to małżeństwo polsko- algierskie. To owoc współpracy pomiędzy naszymi krajami, która będzie się nadal rozwijać, zarówno w sektorze budowy okrętów jak i innych dziedzinach.

- Chciałbym wyrazić nadzieję, że El-Mellah będzie perłą Marynarki Wojennej Algierii - przyznawał prezes firmy Cenzin Sebastian Meitz. To przykład dobrej współpracy pomiędzy Polską Grupą Zbrojeniową i Ministerstwem Obrony Algierii. Mam nadzieję, że przed nami więcej takich projektów i że wspólnie ze stocznią Remontowa Shipbuilding oraz dowództwem Marynarki Wojennej będziemy się rozwijać!

- Chciałbym podziękować wszystkim członkom kierownictwa algierskiego i polskiego, którzy czuwali nad ukończeniem tego dzieła sztuki, które będzie służyć jako prawdziwa szkoła nawigacji dla przyszłych oficerów, kształcąc ich w rzeczywistych warunkach, dodając odwagi w angażowaniu się w sytuacje ryzykowne, umożliwiając poznanie prawdziwego życia na morzu i nabycie umiejętności adaptacji do zmiennych warunków klimatycznych, aby w przyszłości algierski marynarz potrafił kierować nowoczesnymi okrętami, wyposażonymi w zaawansowane technologie - podkreślał w swoim przemówieniu generał Saad Mekhneche.

Algierskiemu generałowi meldunek gotowości do podniesienia bandery złożył podpułkownik Khaouani Zoubir, który podczas budowy jednostki w stoczni Remontowa Shipbuilding pełnił nadzór w imieniu armatora. Z kolei gotowość do przekazania jednostki ogłosił Radosław Gęsicki ze stoczni Remontowa Shipbuilding. Przy dżwiękach polskiego hymnu, polska bandera została opuszczona. Następnie na pokładzie żaglowca odbył się krótki ceremoniał wojskowy, zgodnie z protokołem algierskim. Gdy zabrzmiał hymn tego kraju, bandera Algierii została wciągnięta na maszt.

Oprawę muzyczną uroczystości zapewniła orkiestra Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku, pod batutą kapelmistrza, kapitana SG Jarosława Rywalskiego.

Trójmasztowa fregata (ożaglowanie rejowe) charakteryzuje się długością całkowitą 110 m, szerokością 14,5 m i wysokością boczną 8,6 m. Łączna powierzchnia ożaglowania statku to ok. 3000 m² zapewniająca prędkość pod żaglami nawet 17 węzłów (przy wietrze 6° B). Załogę żaglowca stanowi 222 ludzi (w tym 120 kadetów, spośród których 40 ma być kobietami). Z trzech stalowych masztów najwyższy, środkowy, ma wysokość 54 m, a trzeci mieści przewód kominowy.

Po zakończeniu testów szeregu testów i prób morskich, o których informowaliśmy na łamach Portalu Morskiego, okręt trafił niedawno do doku nr 4 stoczni Remontowa SA, gdzie przeszedł ostatni przegląd kadłuba i drobne prace wykończeniowe, np. poprawki malarskie na kadłubie i odświeżenie warstwy powłoki przeciwporostowej, przed ostatecznym zdaniem statku odbiorcy.

Niebawem, w listopadzie, żaglowy okręt szkolny El-Mellah, z algierską załogą, popłynie do Algierii.

PBS, GL

Fot.: Piotr B. Stareńczak

Poniżej w galerii: Prezes Remontowa Holding Piotr Soyka i generał Saad Mekhneche podczas wystąpień. Dalej - na pokładzie i na mostku żaglowca El-Mellah, a także inne kadry z uroczystości.

Komentarze   

+6 شكر
شكرا لك ساحة
شكرا البولندية
22 październik 2017 : 11:35 زبير Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+14 Piękny!
Baaardzo wypasiony żaglowiec, solidnie wykonany, super projekt, luksusowe wnętrza, egzotyczne drewno, wykończenie elementów na pokładzie otwartym z najwyższej światowej półki, a mostek - kosmos. Byłem i widziałem, bo o dziwo, wpuścili po ceremonii. W sumie, to się nie dziwię, że się synowie pustyni tak długo uczyli obsługi.
22 październik 2017 : 11:41 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Pytanko
A ktoś z naszych pożegluje z nimi do tej Algierii? Bo z tego, co słyszałem od kumpli z AMG, to co kadeci razem z kadrą z tymi umiejętnościami, to nie teges :-)
22 październik 2017 : 15:19 Szczur lądowy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 El Mellah
Brawa dla pana Chorenia.
Brawa dla wielu bezimiennych stoczniowców.
Ale - jednostkę wodowano 07.11.2015. Stocznowy biuletyn No-15 poinformował,ze przekazanie żaglowca nastąpi pod koniec 2016.
Tymczasem dopiero 19.12.2016 postawiono maszty.
Stocznię należy oceniać nie tylko za produkt ale również za wyniki finansowe.
Tylko retorycznie mogę zapytać: kto zyskał?
Pozdrawiam
Mieczyslaw
23 październik 2017 : 09:20 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Gratulacje!
Stoczni i projektantowi należą się słowa uznania. Najpiękjniejsza jednostka jaka wyszła z polskich stoczni i to nie pamiętam od ilu już lat.
23 październik 2017 : 15:49 Rysiek S. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Ostatnie ankiety